Reportaż społeczno-religijny WT-DKS-P-FR
1. Depesze KAI źródłem tematów reportaży społeczno-religijnych (prasowych, radiowych, telewizyjnych).
2. Posty o tematyce religijnej na Twitterze i Facebooku inspiracją do reportażu.
3. Zdjęcia na Instagramie a temat reportażu - umiejętność zdobywania informacji do tekstu.
4. Cechy języka reportażu religijnego, zastosowanie kodów kulturowych w tekstach dziennikarskich - na podstawie portalu aleteia.pl.
5. Od bohatera egzemplifikującego problem do metafory - czyli rodzaje otwarć i zakończeń reportaży o tematyce społecznej i religijnej.
6. Wypowiedzi osób duchownych w reportażach publikowanych w tygodnikach opinii oraz na portalach internetowych - specyfika i prawidłowy zapis.
7. Klasztory kontemplacyjne, czynne zgromadzenia zakonne, seminaria duchowne jako główni "bohaterowie" reportażu.
8. Ciekawa postać z życia Kościoła - sylwetka reporterska. Zasady pisania; język, styl, dobór słownictwa.
9. Dobór i zastosowanie kościelnych źródeł archiwalnych oraz dokumentów instytucji charytatywnych w reportażach prasowych, radiowych i telewizyjnych.
10. Serwis ekai.pl i @pontifex jako miejsca poszerzania kontekstów reportaży społeczno-religijnych.
11. Okolicznościowe imprezy społeczne oraz religijne - reportaż uczestniczący.
12. Opakowanie tekstu, obróbka redakcyjna prasowego reportażu religijnego.
13. Religijny reportaż książkowy (na wybranym przykładzie).
14. Społeczny reportaż książkowy (na wybranym przykładzie).
15. Zaliczenie zajęć.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody pracy na zajęciach:
1. część teoretyczna (prezentacje)
2. analiza przykładów (indywidualnie i w grupie)
3. debaty i wywiady podczas zajęć – zastosowanie w tekstach
4. pisanie reportaży – ćwiczenia; informacja zwrotna
5. prace domowe
6. omawianie zadanych lektur
Kryteria oceniania:
praca na zajęciach, aktywność
mini referat – prezentacja
udział w debatach i wywiadach podczas zajęć
pisanie na bieżąco krótkich reportaży
regularne prace domowe
znajomość treści zadawanych lektur
temat i rozmówcy reportażu własnego
końcowa praca zaliczeniowa - reportaż uczestniczący
Dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności
100 % obecności = ocena wyżej
Literatura
Aleksijewicz S., Czarnobylska Modlitwa. Kronika przyszłości, Wołowiec 2012. Antologia reportażu polskiego, oprac. K. Heska-Kwaśniewicz i B. Zeler, Warszawa 1998. Biblia dziennikarstwa, pod red. A. Sklorza i A. Niziołka, Kraków 2010. Biblia. Stary i Nowy Testament (różne polskie przekłady) Bralczyk J., Mówi się. Porady językowe, Warszawa 2001. Bukowski K., Biblia a literatura polska, Poznań 1988. Dwight V. Swain, Warsztat pisarza. Jak pisać, żeby publikować, Józefów 2010. Grzebałkowska M., Ksiądz Paradoks . Biografia Jana Twardowskiego, Kraków 2015. Eco Umberto, Temat na pierwszą stronę, Warszawa 2015. Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, red. K. Wolny- Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Warszawa 2009. Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999. Jagielski W., Wszystkie wojny Lary, Kraków 2015. Kapuściński R., To nie jest zawód dla cyników, Warszawa 2013. Kindziuk M., Matka Papieża. Poruszająca opowieść o Emilii Wojtyłowej, Kraków 2013; Kindziuk M. , Jerzy Popiełuszko. Biografia, Kraków 2018; Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa 1989. Parandowski J, Mitologia Wierzenia i podania Greków i Rzymian (różne wydania). Wachowicz B., Marie jego życia, Warszawa 1972. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T., Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: