Psychologia mediów WT-DKS-P-FPM
1. Komunikowanie i media z perspektywy psychologicznej. Wprowadzenie do zajęć
2. Psychologia mediów - cele, zakres, historia, przyszłość. Psycholog mediów. Psychologia w mediach.
3. Problemy dotyczące zawartości przekazów: metody badania zawartości, medialny obraz rzeczywistości
4. Metody stosowane w psychologicznych badaniach użytkowników mediów-przykłady podejść badawczych
5. Publiczność medialna- potrzeby i motywy, style użytkowania, kontekst społeczny korzystania z mediów
6. Odbiór i przetwarzanie przekazów drukowanych
7. Odbiór i przetwarzanie przekazów audiowizualnych
8. Emocje w kontakcie z mediami: upodobania, relacje paraspołeczne, lęki, poszukiwanie stymulacji, regulacja nastroju itp.
9. Wpływ mediów: modele wyjaśniające mechanizmy wpływu
10. Wpływ mediów zagadnienia szczegółowe - obraz świata, stereotypy, agresja, seksualność, zachowania prospołeczne
11. Edukacyjny i rozwojowy kontekst psychologii mediów
12. Zagrożenia ze strony mediów
13. Oddziaływanie mediów na społeczeństwo
14. Twórcze korzystanie z mediów i edukacja medialna
15. Podsumowanie wykładów
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod do MTeams: n600z6i
WIEDZA
K_W02 dysponuje szeroką i uporządkowaną wiedzą dotyczącą pojęć z zakresu komunikowania społecznego i nauki o mediach
K_W03 ma pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych teorii z zakresu medioznawstwa i nauk o komunikowaniu oraz ich praktycznych aspektach funkcjonowania
K_W08 ma pogłębioną wiedzę na temat roli mediów w kształtowaniu postaw psychologicznych
UMIEJĘTNOŚCI
K-U02: skutecznie wykorzystuje nabytą wiedzę do krytycznej analizy procesów i zjawisk politycznych, społecznych, kulturowych w kontekście psychologicznym
K-U03: potrafi poprawnie analizować i wnioskować o zawartości mediów za pomocą trafnie dobranych metod i narzędzi
K_U04: ma umiejętność dokonywania pogłębionych analiz społecznych, politycznych i kulturowych aspektów działania mediów w kontekście uwarunkowań psychologicznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01: ma świadomość znaczenia mediów we współczesnym świecie a w komunikowaniu z otoczeniem wykorzystuje wiedzę z psychologii, komunikacji społecznej i nauk o polityce
K-K05: jest świadomy języka i jego konsekwencji w poszczególnych aspektach psychologii mediów
Kryteria oceniania
WIEDZA:
EK nr 1 - student rozumie złożoność ludzkich zachowań; potrafi wymienić różne zjawiska psychologiczne;
EK nr 2 - student zna główne teorie i badania z zakresu psychologii mediów;
EK nr 3 - student potrafi analizować oddziaływanie psychologiczne mediów
UMIEJĘTNOŚCI:
EK nr 4 - student poprawnie identyfikuje różne zachowania ludzi i potrafi wyjaśnić, skąd one się biorą korzystając w wiedzy z zakresu psychologii mediów;
EK nr 5 - student potrafi zinterpretować procesy zachodzące w grupie docelowej danych mediów
KOMPETENCJE:
EK nr 6 - student uczestniczy bardziej świadomie w życiu własnej grupy społecznej i posiada dystans do różnych procesów społecznych zachodzących w społeczeństwie, w tym różnych przekonań.
Literatura
Literatura podstawowa:
Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005
Castells M., Galaktyka Internetu: Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003
Francuz P., Rozumienie przekazu telewizyjnego. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2002
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa, Kraków1999
Green J. O., Nowa era komunikacji. Warszawa 1999.
Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Warszawa 2002
Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona. Warszawa 1972.
Kubicka D., Kołodziejczyk A., Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania. Kraków 2007
Manovivch L., Język nowych mediów, Warszawa 2006
McLuhan M., Zrozumieć media, Warszawa 2004
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008
Ritzer G., Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2009
Thompson, J.B., Media i nowoczesność. Wrocław 2006
Wallach P., Psychologia Internetu. Poznań 2005
Winterhoff-Spurk P., Psychologia mediów. Kraków 2007
Literatura uzupełniająca:
Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005
Godzic W., Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa 2007
Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 2002.
Hofmokl J., Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa 2008
Huntington S. P., Zderzenie cywilizacji, Warszawa 1997
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2006
Katz E., Dyan D., Wydarzenia medialne, Warszawa 2008
Levinson P.. Miękkie ostrze, Warszawa 1999
Łuszczek K., Nowoczesna telewizja, czyli bliskie spotkania z kulturą masową, Tychy 2004
McNair B., Seks, demokratyzacja pożądania i media, Warszawa 2002
Olechnicki K., Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu. Fotografia i fotoblogerzy w kulturze,, 2009
Szlendak T., Kozłowski T., Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej, Warszawa 2008
Virilio P., Bomba informacyjna, Warszawa 2006
Zasępa T., Media, człowiek, społeczeństwo. Doświadczenia europejsko-amerykańskie. Częstochowa 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: