Edukacyjne wyzwania technologii medialnych WT-DKS-P-EW
Wykład dotyczący nowych technologii medialnych, ich wpływu na edukację, rynek pracy, dziennikarstwo i mass media. Podczas spotkań będziemy się koncentrować na wybranych współczesnych problemach społeczeństwa informacyjnego i edukacji medialnej. W ramach zajęć studenci przygotowują eseje medioznawcze oraz uczestniczą w dyskusjach akademickich na podane wcześniej tematy i dobrane do nich lektury. Całość kończy test wiedzy.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK nr 1 – wiedza – w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu współczesnych mediów, dziennikarstwa, nauki, edukacji i pracy w mediach.
EK nr 2 – umiejętności – potrafi analizować i krytycznie wypowiadać się na tematy związane ze współczesnymi mediami, dziennikarstwem, edukacją, nauką i pracą zawodową.
EK nr 3 – kompetencje – jest odpowiednio przygotowany i rozumie swoją rolę w mediach jako dziennikarz dostrzegając znaczenie współczesnego systemu edukacji, nauki i pracy zawodowej.
Nakład pracy w ramach zajęć
30 godz. – aktywne uczestnictwo w zajęciach
15 godz. – bezpośrednie przygotowanie do zajęć, osobiste lektury
15 godz. – praca w ramach zaliczenia śródokresowego i przygotowanie do testu końcowego
60 godz. – razem
2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Przed zajęciami prowadzący rozsyła konspekt z wykazem literatury wraz z załącznikami oraz pytania do dyskusji. Znajomość przesłanych tekstów umożliwi potem czynny udział w debacie podczas zajęć.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną w zaokrągleniu w górę co 0,5 stopnia, wyliczaną na podstawie ocen cząstkowych za: aktywność podczas dyskusji (kompetencje), przygotowanie eseju medioznawczego na zaliczenie śródokresowe (umiejętności) oraz rozwiązanie testu końcowego (wiedza).
EK nr 1
Test końcowy zostanie przeprowadzony pod koniec programu zajęć na MS Forms. Przygotowano go wyłącznie w oparciu o konspekty i podaną literaturę.
na ocenę 2 – otrzymanie mniej niż 17 punktów na 30 w teście końcowym.
na ocenę 3 – otrzymanie równo i więcej niż 17 punktów na 30 w teście końcowym.
na ocenę 3,5 – otrzymanie równo i więcej niż 20 punktów na 30 w teście końcowym.
na ocenę 4 – otrzymanie równo i więcej niż 23 punktów na 30 w teście końcowym.
na ocenę 4,5 – otrzymanie równo i więcej niż 25 punktów na 30 w teście końcowym.
na ocenę 5 – otrzymanie równo i więcej niż 27 punktów na 30 w teście końcowym.
EK nr 2
Zaliczenie śródokresowe – przeprowadzone w połowie programu zajęć – polega na przygotowaniu eseju medioznawczego i przesłanie prowadzącemu w formacie PDF na adres p.drzewiecki@uksw.edu.pl do określonego terminu. Esej powinien zawierać wstęp z postawieniem tezy, popartą literaturą przedmiotu argumentację, zakończenie z wnioskami oraz wykorzystaną w pracy bibliografię z przynajmniej trzema pozycjami naukowymi. Praca ma liczyć co najmniej 7000 znaków ze spacjami. Ustawienia w edytorze tekstów: Times New Roman, 12 pkt, podwójny odstęp, imię i nazwisko u góry, poniżej numer indeksu, tytuł eseju, potem akapit 1. Wstęp, 2. 3... kolejne podrozdziały, Wnioski, Bibliografia. Tytuł pracy może być oryginalną, autorską propozycją. W akapicie początkowym należy jednak zaznaczyć, który temat został wybrany. Tematy esejów do wyboru:
Jakie wyzwania stawiają przed nami nowe media?
Jakie kompetencje medialne powinniśmy rozwijać u uczniów?
Jakie są korzyści i zagrożenia wynikające z roli mediów w edukacji?
Jakie wydarzenia miały największy wpływ na rozwój mediów?
Czy komunikacja jest zawsze intencjonalna?
Jakie są zalety i wady poszczególnych funkcji mediów?
Czy media zawsze są niezależne od władzy politycznej?
Jakie są najważniejsze umiejętności, które powinien posiadać dziennikarz w erze cyfrowej?
Jak technologie medialne wpływają na sposób, w jaki dziennikarze zbierają i prezentują informacje?
Jakie są największe wyzwania etyczne, przed którymi stoją dziennikarze w dzisiejszych czasach?
Jakie są potencjalne konsekwencje naruszenia etyki i prawa w dziennikarstwie?
Jakie wydarzenia miały największy wpływ na rozwój dziennikarstwa?
Jak technologie medialne wpłynęły na przemiany zawodu dziennikarskiego?
Jakie są wyzwania i możliwości dla dziennikarstwa w erze cyfrowej?
Jakie są największe wyzwania dla dziennikarstwa w dzisiejszych czasach?
Jakie są etyczne implikacje interwencji dziennikarskiej w konfliktach społecznych i politycznych?
Jak dziennikarstwo może lepiej służyć społeczeństwu w swojej roli kontrolnej?
na ocenę 2 – nie złożono pracy w terminie.
na ocenę 3 – esej złożony w terminie, praca niespełniająca wymogu przynajmniej 7000 znaków ze spacjami, praca nie ma struktury: wstęp, rozdziały, wnioski, bibliografia, w pracy nie postawiono tezy, ani nie przedstawiono argumentacji, nie odniesiono się do literatury naukowej, praca niestarannie przygotowana od strony edytorskiej i nienapisana językiem naukowym.
na ocenę 3,5 – esej złożony w terminie, praca spełniająca wymóg objętości przynajmniej 7000 znaków ze spacjami, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, ale nie posłużono się literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, choć wykazano ją w bibliografii, jak również praca niestarannie przygotowana od strony edytorskiej i nienapisana językiem naukowym.
na ocenę 4 – esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej, napisana językiem naukowym.
na ocenę 4,5 – esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się nie tylko literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, ale wykroczono poza jej zakres, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej i napisana językiem naukowym.
na ocenę 5 – wyróżniający się samodzielnością myślenia i erudycją oraz stylem wypowiedzi esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się nie tylko literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, ale wykroczono poza jej zakres, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej i napisana językiem naukowym.
EK nr 3
Prowadzący przyznaje punkty za aktywność podczas dyskusji w ramach zajęć. Punkt można otrzymać za merytoryczną – samodzielną i krytyczną – wypowiedź związaną z pytaniem do dyskusji i przesłaną literaturą.
na ocenę 2 – zdobycie 0 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
na ocenę 3 – zdobycie 2 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
na ocenę 3,5 – zdobycie 3 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
na ocenę 4 – zdobycie 4 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
na ocenę 4,5 – zdobycie 6 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
na ocenę 5 – zdobycie 8 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
Literatura
Głowacki B., Internet jako źródło informacji dla dziennikarza – mijanie się z prawdą a etyka dziennikarska, „Studia Medioznawcze” 2015, nr 1 (60), s. 21-31.
Kicior B., Po co nam media – po co my mediom? Funkcje i oddziaływanie mediów masowych w społeczeństwie, „Konteksty Społeczne” 2018, t. 6, nr 1 (11), s. 55-63.
Kita M., Radio i oralność–z perspektywy językoznawczej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2017, nr 39(1), s. 31-47.
Kononiuk T., Dziennikarze na cyfrowych sterydach, „Media-Biznes-Kultura. Dziennikarstwo i komunikacja społeczna” 2023, nr 2(15), s. 151-164.
Lasota A., Pisarzowska E., Pożądane cechy osobowości nauczyciela-pedagoga w ujęciu klasycznych i współczesnych koncepcji, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2016, t. 4, nr 1 (7), s. 77-88.
Leciejewski S., Struktura cyfrowej rewolucji naukowej, „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 2018, nr 64, s. 117-136.
Lizut R., Nauka i technika, w: Skrypt dla uczestników studiów podyplomowych w zakresie przyrodoznawstwa, red. A. Zykubek, Z. Wróblewski, Lublin 2012, s. 151-159.
Matusiak K., Media w edukacji – wybrane problemy edukacji medialnej, „Paidea (Παιδεία)” 2019, nr 1, s. 233-252.
Nieć M., Koncepcja „czwartego stanu” Edmunda Burke’a podana przez Thomasa Carlyle’a. Refleksje o polityce i komunikowaniu, „Politeja” 2014, nr 11(28), s. 321-340.
Orczyk J., Wokół pojęć kwalifikacji i kompetencji, „Zarządzanie zasobami ludzkimi” 2009, nr 3-4, s. 19-32.
Piwowarska K., Czy nowe technologie zrewolucjonizują rynek pracy?, „Studia Prawnicze. Rozprawy i Materiały” 2018, nr 23(2), s. 135-155.
Skuza S., Modzelewska A., Szeluga-Romańska M., Profesjonalizacja zawodu dziennikarza w obliczu konwergencji mediów, „Zarządzanie mediami” 2019, nr 7, s. 79-95.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: