Dziennikarskie źródła informacji WT-DKS-P-DZ
W czasie zajęć student będzie miał okazje do zdobycia wiedzy, która umożliwi mu wymienianie i opisywanie dziennikarskich źródła informacji; wybieranie źródeł potrzebnych mu do przygotowania określonej pracy i klasyfikowania źródeł, z których będzie korzystał realizując dany temat; a także wyliczanie i proponowanie źródeł, z jakich powinno się korzystać zbierając materiały do przygotowania konkretnego tematu.
W obszarze ćwiczenia umiejętności praktycznych student będzie miał możliwość opracowania zadanych tematów, przy wykorzystaniu z odpowiednich źródeł; wyprowadzenia wniosków na temat wiarygodności źródeł i ich zgodności z rzeczywistym przebiegiem zdarzeń oraz - w nawiązaniu do rezultatów - weryfikacji zebranych danych.
Natomiast w zakresie podnoszenia kompetencji, udział w ćwiczeniach pomoże w zachowaniu ostrożności w wyrażaniu opinii zbudowanych na niewielkiej liczbie źródeł lub na źródłach nieformalnych; pomoże nauczyć się kierowania pracą zespołu, zwłaszcza wykazując odpowiedzialność za wszelkie efekty jego pracy.
W cyklu 2021/22_L:
Zakres tematów: W czasie zajęć student będzie miał okazje do zdobycia wiedzy, która umożliwi mu wymienianie i opisywanie dziennikarskich źródła informacji; wybieranie źródeł potrzebnych mu do przygotowania określonej pracy i klasyfikowania źródeł, z których będzie korzystał realizując dany temat; a także wyliczanie i proponowanie źródeł, z jakich powinno się korzystać zbierając materiały do przygotowania konkretnego tematu. |
W cyklu 2022/23_L:
Zakres tematów: W czasie zajęć student będzie miał okazje do zdobycia wiedzy, która umożliwi mu wymienianie i opisywanie dziennikarskich źródła informacji; wybieranie źródeł potrzebnych mu do przygotowania określonej pracy i klasyfikowania źródeł, z których będzie korzystał realizując dany temat; a także wyliczanie i proponowanie źródeł, z jakich powinno się korzystać zbierając materiały do przygotowania konkretnego tematu. |
W cyklu 2023/24_L:
Zakres tematów: W czasie zajęć student będzie miał okazje do zdobycia wiedzy, która umożliwi mu wymienianie i opisywanie dziennikarskich źródła informacji; wybieranie źródeł potrzebnych mu do przygotowania określonej pracy i klasyfikowania źródeł, z których będzie korzystał realizując dany temat; a także wyliczanie i proponowanie źródeł, z jakich powinno się korzystać zbierając materiały do przygotowania konkretnego tematu. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
EK nr 1: ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym
EK nr 2: student potrafi tworzyć podstawowe formy dziennikarskie;
EK nr 3: zna, rozpoznaje i umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi adekwatnymi do potrzeb;
EK nr 4: potrafi dokonywać selekcji zdobytych informacji oraz skonstruować (na ich podstawie) krótkie formy informacyjne (ustne i pisemne),
EK nr 5: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje oraz właściwie je wykorzystywać
uzasadnienie przyznanej ilości ECTS:
udział w zajęciach -30 godz.
czas poświęcony na prace domowe i przygotowanie do testów- 10 godz.
przygotowanie prezentacji akademickiej - 15 godz.
konsultacje z prowadzącym zajęcia - 5 godz.
razem - 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1: ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym;
realizowany z wykorzystaniem wykładu informacyjnego i pogadanki oraz - na późniejszych etapach pracy - klasyczną metodą problemową;
na ocenę 2: nie ma wiedzy dotyczącej procesu komunikowania się osób i instytucji;
na ocenę 3: ma podstawową wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji;
na ocenę 4: ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji, wie jak znaleźć lub zastosować rozwiązania problemów komunikacyjnych ;
na ocenę 5: ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji, wie jak znaleźć i zastosować rozwiązania problemów komunikacyjnych.
EK nr 2: student potrafi tworzyć podstawowe formy dziennikarskie oraz dba o poprawność językową swoich tekstów i wypowiedzi;
realizowany przy wykorzystaniu metod praktycznych - samodzielnej pracy z tekstem i na materiale źródłowym;
na ocenę 2: student nie potrafi tworzyć podstawowych form dziennikarskich lub nie dba o poprawność językową swoich tekstów
na ocenę 3: student potrafi tworzyć podstawowe, najprostsze formy dziennikarskie; dba o poprawność językową swoich tekstów;
na ocenę 4: student potrafi poprawnie tworzyć podstawowe formy dziennikarskie; dba o poprawność językową swoich tekstów;
na ocenę 5: student potrafi poprawnie tworzyć formy dziennikarskie; dba o poprawność językową swoich tekstów.
EK nr 3: zna zasady tworzenia, rozpoznaje i umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi adekwatnymi do potrzeb;
realizowany przy wykorzystaniu metody sytuacyjnej oraz metod aktywizujących tj. metoda indywidualnych przypadków;
na ocenę 2: student nie zna, nie rozpoznaje lub nie umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi adekwatnymi do potrzeb;
na ocenę 3: student zna, rozpoznaje oraz umie posługiwać się podstawowymi, najprostszymi gatunkami dziennikarskimi, dobiera je adekwatnie do swoich potrzeb;
na ocenę 4: student zna zasady tworzenia, rozpoznaje oraz umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi, dobiera je adekwatnie do potrzeb;
na ocenę 5: student zna zasady tworzenia, rozpoznaje oraz umie posługiwać się wszystkimi gatunkami dziennikarskimi, dobiera je adekwatnie do potrzeb.
EK nr 4: potrafi dokonywać selekcji zdobytych informacji oraz skonstruować (na ich podstawie) krótkie formy informacyjne (ustne i pisemne),
realizowany z wykorzystaniem metod problemowych (np. burzy mózgów) i praktycznych (samodzielna i grupowa praca z materiałem źródłowym);
na ocenę 2: nie potrafi dokonywać selekcji zdobytych informacji lub nie potrafi skonstruować (na ich podstawie) krótkich form informacyjnych;
na ocenę 3: potrafi samodzielnie dokonywać selekcji prostych informacji, potrafi skonstruować na ich podstawie krótkie formy informacyjne;
na ocenę 4: potrafi samodzielnie dokonywać selekcji informacji oraz konstruować na ich podstawie teksty informacyjne;
na ocenę 5: potrafi samodzielnie wyszukiwać informacji i dokonywać ich selekcji oraz biegle konstruować na ich podstawie teksty informacyjne.
EK nr 5: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje oraz właściwie je wykorzystywać;
realizowany przy wykorzystaniu metod praktycznych, np. metody projektu grupowego;
na ocenę 2: nie stosuje adekwatnych narzędzi lub wiedzy teoretycznej, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje albo niewłaściwie je wykorzystuje;
na ocenę 3: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje, ale ich zasób nie jest obszerny - nie posługuje się wszystkimi dostępnymi narzędziami lub nie ma całej niezbędnej wiedzy; zazwyczaj właściwie wykorzystuje zdobyte informacje;
na ocenę 4: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje - ma wystarczający zasób narzędzi, a także posiadł niezbędną wiedzę; przeważnie właściwie wykorzystuje zdobyte informacje;
na ocenę 5: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje - ma obszerny zasób narzędzi, a także posiadł niezbędną wiedzę; zawsze właściwie wykorzystuje zdobyte informacje.
Literatura
Literatura podstawowa (wykaz pozycji obowiązkowych):
K. Wolny-Zmorzyński i in., Źródła informacji dla dziennikarza, Warszawa 2008.
W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej, Kraków 2007.
J. Oledzki, Profesjonalizm w zawodzie dziennikarskim: teoria i praktyka, Warszawa 1994.
K. Pokorna- Ignatowicz, Problemy zawodowe dziennikarzy w Polsce u progu nowego wieku na podstawie analizy branżowego miesięcznika "Press", Zeszyty Medioznawcze 3/4 (2001), s. 23-34.
K. Wolny, Reportaże wojenne Melchiora Wańkowicza (1939-1945), Kielce 1995.
A. Magdon, Reporter i jego warsztat, Kraków 1993.
M. Palczewski, M. Worsowicz (red.), Dziennikarstwo śledcze. Teoria i praktyka w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych, Łódź 2006.
J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa (wykaz pozycji obowiązkowych): K. Wolny-Zmorzyński i in., Źródła informacji dla dziennikarza, Warszawa 2008. |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa (wykaz pozycji obowiązkowych): K. Wolny-Zmorzyński i in., Źródła informacji dla dziennikarza, Warszawa 2008. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym |
W cyklu 2022/23_L:
zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym |
W cyklu 2023/24_L:
zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: