Wykład do wyboru z zakresu komunikologii i medioznawstwa WT-DKS-DMWKM
Wychodząc od pojęcia komunikowania wizualnego, jego znaczenia w komunikacji społecznej, medialnej i masowej studenci zostaną wprowadzeni w świat reklamy a następnie zostanie zaprezentowany jej szczególny rodzaj jakim jest reklama religijna.
Wykład obejmuje wstępną wiedzę o reklamie jako komunikacie perswazyjnym, a następnie skupia się na takich zagadnieniach jak:
Reklama religijna- definicja, typy i jej perswazyjność
Badania fokusowe (FGI) w Polsce jako pionierskie badania w dyscyplinie nauk o komunikacji społecznej i mediach
Cel reklamy, i teleologiczność reklamy religijnej
Sacrum w reklamie i jego typologia
Reklama religijna versus reklama komercyjna i społeczna
Shockvertising a reklama religijna
Kicz w reklamie
W cyklu 2023/24_L:
Celem przedmiotu jest teoretyczne poznanie i praktyczne zastosowanie reklamy religijnej jako narzędzia komunikacji współczesnego Kościoła z szeroko rozumianym odbiorcą. Uczestnicy wykładu zdobędą pogłębiona wiedzę na temat reklamy religijnej jako odrębnego typu reklamy. Studenci w trakcie zajęć zostaną przygotowani do stworzenia i zaprezentowania autorskiej reklamy religijnej (spot reklamowy lub billboard) Tematyka poszczególnych zajęć oscylować będzie wokół takich zagadnień jak: 1. Reklama religijna jako rodzaj komunikacji 2. Reklama religijna jako odrębny rodzaj reklamy obok reklamy komercyjnej, społecznej i politycznej 3. Kościół a reklama w epoce nowych mediów 4. Definicja, cele i typy reklamy religijnej. 5. Rola i znaczenie sacrum w reklamie religijnej 6. Retoryka reklamy religijnej 7. Poetyka reklamy religijnej 8. Reklama religijna a shockvertising 9. Reklama religijna - słabe o mocne strony 10. Reklama religijna w społeczeństwie konsumpcyjnym- kontekst kultury reklamy 11. Prezentacja reklam przygotowanych przez studentów i ich omówienie 12. Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej podczas zajęć |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Student na ocenę 2: nie ma wystarczającej świadomości i wiedzy czym jest reklama religijna, w jaki sposób może ona prowadzić do pogłębionej refleksji religijnej czy być narzędziem komunikacji we współczesnym świecie z szeroko rozumianym odbiorca komunikatów reklamowych
na ocenę 3: ma podstawową wiedzę na temat reklamy religijnej, umie ją zdefiniować i wyróżnić jej typu. Opisać rolę i znaczenia sacrum w reklamie
na ocenę 4: posiada wiedze i świadomość jak ważnym medium jest w dobie nowych mediów i we współczesnym świecie jest reklama religijna i do jakich refleksji może prowadzić. Jako rolę pełni dziś w komunikowaniu wizualnym i religijnym
na ocenę 5: ma pogłębioną świadomość dotyczącą reklamy religijnej jako narzędzia w komunikacji Kościoła ze współczesnym światem w epoce nowych mediów i konsumpcji. Jest w stanie samodzielnie przygotować dowolny typ reklamy religijnej (plakat, spot radiowy czy telewizyjny, reklamę internetową czy teaserową)
Literatura
Literatura podstawowa:
K. Stępniak, Fenomen reklamy religijnej, Warszawa- Pułtusk 2017.
Etyka w reklamie, Watykan 1997
P. H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 2008
E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001
Literatura uzupełniająca:
W. Griswold, Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie
R. Zimny, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych , Warszawa 2008
W cyklu 2023/24_L:
K. Stępniak, Fenomen reklamy religijnej, Warszawa- Pułtusk 2017. Etyka w reklamie, Watykan 1997 P. H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 2008 E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: W. Griswold, Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie R. Zimny, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych , Warszawa 2008 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: