Kultura polityczna we współczesnych mediach WT-DKS-DMWK
1. Pojęcie „polityki”
2. Obecność polityki w różnych systemach medialnych
• Model śródziemnomorski (spolaryzowanego pluralizmu)
• Model północno-środkowoeuropejski (demokratycznego korporacjonizmu)
• Model północnoatlantycki (liberalny)
3. Media jako komunikacja społeczna i polityczna
4. Komunikowanie polityczne
5. Reklama polityczna
6. Polityczne Public Relations
7. Marketing polityczny
8. Rola mediów w demokratycznym systemie państwa
• Demokratyzacja mediów
• Utowarowienie (komodyfikacja) informacji
• Mediokracja i mediatyzacja
• Tabloidyzacja
9. Kultura (lub jej brak) wystąpień politycznych w mediach
• Postulaty konwersacyjne
• Dziennikarstwo obywatelskie
• Dziennikarstwo śledcze
• Nowe media w polityce
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy: zna podstawowe koncepcje polityki, instytucje, struktury i systemy polityczne, posiada wiedzę z zakresu etyki politycznej, zorientowany co do obecności polityki w mediach, komunikacji polityki w mediach, oraz co do kultury wystąpień politycznych w mediach (K_W04 , K_W07 ).
W zakresie umiejętności: potrafi nazwać i wskazać na procesy wpływające na globalne i lokalne transformacje społeczno-polityczne posługiwać się reklamą polityczną i marketingiem politycznym, dziennikarstwem obywatelskim i śledczym, używać nowych mediów w pracy dziennikarskiej (K_U12).
W zakresie kompetencji społecznych: jest przygotowany do aktywnego udziału w grupach, instytucjach i organizacjach medialnych, sprawnie organizuje świadomość obywatelską i komunikuje się w aspektach kultury politycznej ze społecznością, prowadzi dialog społeczny i międzykulturowy (K_K08).
Punkty ECTS:
Udział w wykładzie -30 godz.
Przygotowanie do zajęć -20 godz.
Przygotowanie do kolokwiów - 10 godz.
Kryteria oceniania
W zakresie wiedzy:poznanie podstawowych koncepcji polityki oraz funkcjonowania instytucji politycznych oraz sposobów komunikowania politycznego w mediach.
Na ocenę:
Ndst (2): student nie zna koncepcji politycznych i nie orientuje się w funkcjonowaniu instytucji politycznych oraz nie zna zasad komunikowania politycznego
Dst(3): student zna podstawowe pojęcia z zakresu kultury politycznej i dialogu politycznego, ogólnikowo orientuje się w funkcjonowaniu instytucji politycznych i komunikowania politycznego w mediach.
Db (4): student dobrze orientuje się w koncepcjach politycznych, sposobie funkcjonowania instytucji politycznych i sposobie komunikowania politycznego w mediach
Bdb (5): student bardzo dobrze orientuje się w funkcjonowaniu kultury politycznej i dialogu politycznego, perfekcyjnie zna zasady komunikowania polityka poprzez media i w mediach.
W zakresie umiejętności: student posiada umiejętności w zakresie marketingu politycznego i reklamy politycznej,potrafi uprawiać dziennikarstwo obywatelskie i śledcze i używać mediów w komunikowaniu politycznym
Na ocenę:
Ndst (2): student nie potrafi używać marketingu politycznego i reklamy politycznej, nie potrafi uprawiać dziennikarstwa obywatelskiego i śledczego i używać mediów w komunikowaniu politycznym
Dst (3): student w sposób ogólnikowy i pobieżny posiada umiejętność stosowania marketingu politycznego i reklamy politycznej, potrafi uprawiać dziennikarstwo obywatelskie i śledcze i używać mediów w komunikowaniu politycznym
Db (4): student dobrze orientuje się i używa narzędzi komunikowania politycznego, potrafi występować w mediach w zakresie kultury i dialogu politycznego,posiada umiejętności uprawiania dziennikarstwa obywatelskiego i śledczego.
Bdb (5): student doskonale stosuje strategie kultury politycznej w mediach, perfekcyjnie uprawia komunikację polityczną w mediach
W zakresie kompetencji społecznych: student aktywnie uczestniczy w zaangażowaniu politycznym, potrafi animować aktywność w zakresie kultury politycznej i prowadzi dialog społeczny i międzykulturowy.
Na ocenę:
Ndst (2): student nie jest aktywny w życiu i kulturze politycznej, nie prowadzi dialogu politycznego i kulturowego.
Dst (3): student w sposób ogólnikowy i powierzchowny uczestniczy w aktywności na rzecz kultury politycznej i dialogu polityczno-kulturowego
Db (4): student jest dobrym animatorem życia społeczni-politycznego i dialogu polityczno-kulturowego
Bdb (5): student doskonale aktywuje życie polityczne, jest aktywny w instytucjach politycznych, uprawia dialog polityczny i kulturowy
Literatura
Literatura podstawowa
Goban-Klas Tomasz, Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji, Kraków 2011
Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, tłum. M. Lorek, Kraków 2007
Jakubowicz Karol., Media a demokracja w XXI wieku. Poszukiwanie nowych modeli, Warszawa 2013
Kawecki Witold., Vademecum kultury politycznej. Personalistyczna koncepcja polityki, Warszawa 2015
McNair B., Wprowadzenie do komunikowania politycznego, Poznań 1998
Weber Max., Polityka jako zawód i powołanie, Kraków 1998
Literatura uzupełniająca
Kepplinger M., Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2007
Kepplinger M., Mechanizmy skandalizacji w mediach, Kraków 2008
Jeziński M (red.)., Nowe media we współczesnym społeczeństwie, Toruń 2011
Nowak E., Ustanawianie agendy politycznej przez media. Efekt newsa w Polsce, Lublin 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: