Wyzwania cyberprzestrzeni WT-DKS-DMWC
Główne zagadnienia:
1. Wprowadzenie - krótka historia Sieci
2. Internet a styl życia
3. Społeczności: internet, cyberspołeczności, cyfrowi tubylcy i cyfrowi migranci.
4. Tożsamość w sieci
5. Sieć jako miejsce emocji (żałoba, gniew, samotność i miłość w internecie), wyrażania siebie, platforma komunikacji i rozrywki.
6. Autokreacja w Sieci (hiperobecność)
7. Religia w sieci i religia sieciowa
8. Gry sieciowe
9. Sekty w internecie
10. Cyfrowe dzieci – zjawisko, uwarunkowania, kluczowe problemy
11. Samobójstwo w Sieci
12. Zagrożenia internetowe i uzależnienia (fake news, deep fake, addiction i dependence, chat, pornografia, voyeryzm, trans dysocjacyjny przed monitorem, uzależnienia emocjonalne i inne)
13. Narzędzia i kryteria diagnostyczne nowych uzależnień i sposoby ich leczenia.
14. Prezentacja wybranych badań dotyczących Sieci i jej zagrożeń
15. Netykieta
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student powinien:
- wykazać się wiedzą na temat różnych fenomenów/zjawisk występujących w Sieci
- umieć je opisać i scharakteryzować oraz dokonać ich analizy w kategoriach komunikacyjnych i antropologicznych
- nabyć kompetencje dotyczące ich oceny etycznej
- zdobyć wiedzę, jak i gdzie szukać pomocy i rozwiązywania problemów, z którymi może się spotkać użytkownik Sieci.
Kryteria oceniania
Ocena studenta na podstawie wiedzy podczas egzaminu ustnego a w przypadku nauczania zdalnego na podstawie testu zawierający 20 pytań zamkniętych i 5 otwartych.
Literatura
Alter A., Uzależnienia 2.0. Dlaczego tak trudno się oprzeć nowym technologiom, tłum. A. Gola, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.
Bakiewicz K., Fake news. Produkt medialny czasów postprawdy, Aspra, Warszawa 2020.
Barbrook R., Przyszłości wyobrażone. Od myślącej maszyny do globalnej wioski, przeł. J. Dzierzgowski, Warszawskie Wydaw. Literackie Muza, Warszawa 2009.
Boese A., Fake newsy i inne fałszerstwa od średniowiecza do XXI wieku, przekł. G. Gasparska, Amber, Warszawa 2018.
Guerreschi C., Nowe uzależnienia, przeł. M. Wieczorek-Niebielska, Wydaw, Salwador, Kraków 2005
Ogonowska A., Uzależnienia medialne. Uwarunkowania, leczenie, profilaktyka, Wydaw. Edukacyjne, Kraków 2018
Pręgowski M.P., Zarys aksjologii internetu, Wydaw. Adam Marszałek, Toruń 2012.
Siemieniecka D., Skibińska M., Majewska K., Cyberagresja. Zjawisko, skutki, zapobieganie, Wydaw. Naukowe UMK, Toruń 2020.
Siuda P., Religia a internet. O przenoszeniu religijnych granic do cyberprzestrzeni, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
Stępniak K. (red. nauk.), Nowe media a styl życia, Typografia Pułtusk – Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Pułtusk 2016.
Stępniak K., W podwójnej Sieci. Reklama czy sposób werbowania, czyli sekty w Internecie, [w:] Grupy kultowe: uwarunkowania społeczne, red. nauk. M. Gajewski, Wydaw. WAM, Kraków 2012, s. 74–97.
Szpunar M., Medialna widoczność jako emanacja hiperobecności, „Zeszyty Prasoznawcze” 2017, nr 3, s. 494–504.
Tapscott D., Cyfrowa dorosłość: Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, tłum. P. Cypryańsi, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
Van Der Leun G, Mandel T., Netykieta czyli Przykazania dla internautów, przekł. A. Hildebrandt, „Nikom”, Warszawa 1998.
Zwoliński A., Sekty w internecie, Wydaw. Salwador, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: