Translatorium w języku angielskim - poziom B2+ WT-DKS-DMTA
Rozpoznanie i charakteryzacja aktualnych zagadnień związanych z kwestiami konwergencji mediów w poszczególnych krajach ze szczególnym uwzględnieniem technologii MOJO (mobile journalism) oraz OSINT (open source intelligence). Analizowanie poszczególnych elementów – filarów konwergencji: bezpieczeństwo, gospodarka, polityka, geografia, mobilność. Ocena wpływu mediów i komunikacji na kwestie związane z bezpieczeństwem narodowym. Próba zdefiniowania najważniejszych wyzwań stojących przed wydawcami zakresie zapewnienia swoim odbiorcom dostępu do mediów. Próba wytyczenia schematu ewolucji mediów tradycyjnych i ich adaptacji do nowych warunków na rynku medialnym, zwłaszcza w kontekście nowych mediów i mediów społecznościowych.
Na ocenę końcową składa się aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach (wykonywanie zleconych ćwiczeń, analiza mediów oraz przygotowywanie autorskich tekstów o tematyce politycznej, ocenianych na bieżąco – student ma prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności) – ½ oraz praca indywidualna lub grupowa w formie projektu, a także przygotowywany indywidualnie esej akademicki w języku angielskim opracowany i złożony w wyznaczonym terminie – ½.
W cyklu 2021/22_L:
Rozpoznanie i charakteryzacja aktualnych zagadnień związanych z kwestiami konwergencji mediów w poszczególnych krajach ze szczególnym uwzględnieniem technologii MOJO (mobile journalism) oraz OSINT (open source intelligence). Analizowanie poszczególnych elementów – filarów konwergencji: bezpieczeństwo, gospodarka, polityka, geografia, mobilność. Ocena wpływu mediów i komunikacji na kwestie związane z bezpieczeństwem narodowym. Próba zdefiniowania najważniejszych wyzwań stojących przed wydawcami zakresie zapewnienia swoim odbiorcom dostępu do mediów. Próba wytyczenia schematu ewolucji mediów tradycyjnych i ich adaptacji do nowych warunków na rynku medialnym, zwłaszcza w kontekście nowych mediów i mediów społecznościowych. Na ocenę końcową składa się aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach (wykonywanie zleconych ćwiczeń, analiza mediów oraz przygotowywanie autorskich tekstów o tematyce politycznej, ocenianych na bieżąco – student ma prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności) – ½ oraz praca indywidualna lub grupowa w formie projektu, a także przygotowywany indywidualnie esej akademicki w języku angielskim opracowany i złożony w wyznaczonym terminie – ½. |
W cyklu 2022/23_L:
1. Wprowadzenie do teorii przekładu. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
EK nr 1:
- na ocenę 2: nie potrafi wskazać ani omówić podstawowych problemów i wyzwań w kontekście konwergencji mediów.
- na ocenę 3: potrafi wskazać na współczesne problemy i wyzwania w kontekście konwergencji mediów,
ale nie potrafi rzetelnie przedstawić związku mediów z kwestiami bezpieczeństwa, polityki, gospodarki i mobilności.
- na ocenę 4: potrafi omówić i przedstawić w rzetelny sposób problemy i wyzwania w kontekście konwergencji mediów oraz ich wpływ na kwestie bezpieczeństwa, polityki, gospodarki i mobilności.
- na ocenę 5: dostrzega i wyraża własne oryginalne spostrzeżenia dotyczące problemów i wyzwań w kontekście konwergencji mediów oraz wpływu mediów na te kwestie bezpieczeństwa, polityki, gospodarki i mobilności.
EK nr 2:
-na ocenę 2: nie potrafi przeprowadzić analizy żadnego problemu i zagrożenia związanego z tematyką konwergencji mediów.
-na ocenę 3: proponuje wnioski o ogólnym charakterze, często nie doprecyzowując ich i nie wskazując powiązań z mediami.
- na ocenę 4: proponuje ważne i aktualne tematy związane z problemami i zagrożeniami związanymi z konwergencją mediów w poszczególnych krajach.
- na ocenę 5: przedstawia oryginalne i rzadko podejmowane w mediach tematy związane z problemami i zagrożeniami związanymi z konwergencją mediów.
EK nr 3:
- na ocenę 2: nie potrafi dokonać przeglądu informacji do zadanego tematu dziennikarskiego
związanego z kwestiami mobilności i konwergencji mediów.
- na ocenę 3: zebrane informacje są na zbyt dużym poziomie ogólności
- na ocenę 4: potrafi zebrać interesujące i ważne informacje na zadany temat dziennikarski związany z kwestiami mobilności i konwergencji mediów.
- na ocenę 5: przedstawia oryginalne materiały dotyczące podjętego zadanego tematu dziennikarskiego
związanego z kwestiami mobilności i konwergencji mediów.
EK nr 1 realizowany poprzez metody problemowe, metody aktywizujące z wykorzystaniem technik kreatywnych
EK nr 2 realizowany poprzez metody problemowe, zespołowe metody aktywizujące z wykorzystaniem technik kreatywnych, samodzielne zadanie badawcze przygotowanie eseju akademickiego na zgłoszony wcześniej temat, a następnie jego ewaluacja.
EK nr 3 realizowany poprzez metody praktyczne, samodzielne poszukiwanie informacji
EK nr 4 realizowany poprzez metody praktyczne, samodzielną i zespołową pracę podczas zajęć
EK nr 5 realizowany poprzez metody problemowe, lekturę i refleksję własną
EK nr 4:
- na ocenę 2: nie potrafi się zorganizować w pracy
- na ocenę 3: potrafi przygotować się do pracy dziennikarskiej, ale nie realizuje tego w wystarczającym stopniu, jest nierzetelny, nie przestrzega terminu
- na ocenę 4: przygotowuje się do pracy dziennikarskiej poprzez analizę informacji, analizę tematu dziennikarskiego, rzetelnie i z zachowaniem terminu
- na ocenę 5: ma stały wypracowany sposób organizacji własnej pracy dziennikarskiej
EK nr 5:
- na ocenę 2: nie umie ocenić przedstawionych mu współczesnych problemów dotyczących wpływu mediów na kwestie związane z mobilnością i konwergencją mediów i nie poszukuje informacji na ich temat
- na ocenę 3: potrafi znaleźć informacje na temat problemów i zagrożeń związanych z mobilnością i konwergencją mediów w kontekście różnych publikacji medialnych, które są podejmowane i omawiane wspólnie, ale nie potrafi ich ocenić.
- na ocenę 4: potrafi znaleźć i ocenić informacje dotyczące problemów i zagrożeń związanych z mobilnością i konwergencją mediów w kontekście różnych publikacji medialnych.
- na ocenę 5: wyraża i uzasadnia własny oryginalny pogląd dotyczący problemów i zagrożeń związanych z mobilnością i konwergencją mediów w kontekście różnych publikacji medialnych
30 godz. – aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach
5 godz. – konsultacje z prowadzącym ćwiczenia
15 godz. – przygotowanie do ćwiczeń
20 godz. – przygotowanie projektu – zadania badawczego
20 godz. – samodzielna lektura
90 godz. – razem
3 – ECTS
UWAGA [informacje dotyczące zaliczenia przedmiotu - na czas nauczania zdalnego i kwarantanny]:
W związku z decyzją prorektora (7_2020) w sprawie w sprawie zaliczania zajęć i przeprowadzania egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych oraz zgodnie z informacją przekazaną do dziekanatu – zaliczenie przedmiotu odbywać się będzie w formie zdalnej (będzie to test online) za pośrednictwem platformy MS Teams.
Test zaliczeniowy [data testu zostanie podany w późniejszym terminie]. Formularz z testem dostępny w godzinach przewidzianych w planie zajęć. Po upływie tego rozwiązanie testu nie jest możliwe.
Brak podejścia do testu w wyznaczonych godzinach będzie równoznaczny z niezaliczeniem testu końcowego, a w konsekwencji brakiem podstaw do zaliczenia przedmiotu.
[informacje dotyczące zaliczenia przedmiotu - na czas nauczania zdalnego i kwarantanny]
Kryteria oceniania
efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, a weryfikowane pisemnym egzaminem.
efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: klasyczna metoda problemowa oraz metoda sytuacyjna, a weryfikowane na zajęciach przy wykorzystaniu metody projektu.
efekty w obszarze kompetencji są osiągane takimi metodami jak: metoda symulacyjna oraz ćwiczeniowa oparta na wykorzystywaniu różnych źródeł wiedzy, a weryfikowane podobnie jak efekty umiejętności przy wykorzystaniu metody projektu.
Na ocenę końcową składa się aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach (wykonywanie zleconych ćwiczeń, analiza mediów oraz przygotowywanie autorskich tekstów o tematyce politycznej, ocenianych na bieżąco – student ma prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności) – ½ oraz praca indywidualna lub grupowa w formie projektu, a także przygotowywany indywidualnie esej akademicki w języku angielskim opracowany i złożony w wyznaczonym terminie – ½.
UWAGA [informacje dotyczące zaliczenia przedmiotu - na czas nauczania zdalnego i kwarantanny]:
W związku z decyzją prorektora (7_2020) w sprawie w sprawie zaliczania zajęć i przeprowadzania egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych oraz zgodnie z informacją przekazaną do dziekanatu – zaliczenie przedmiotu odbywać się będzie w formie zdalnej (będzie to test online) za pośrednictwem platformy MS Teams.
Test zaliczeniowy [data testu zostanie podany w późniejszym terminie]. Formularz z testem dostępny w godzinach przewidzianych w planie zajęć. Po upływie tego rozwiązanie testu nie jest możliwe.
Brak podejścia do testu w wyznaczonych godzinach będzie równoznaczny z niezaliczeniem testu końcowego, a w konsekwencji brakiem podstaw do zaliczenia przedmiotu.
[informacje dotyczące zaliczenia przedmiotu - na czas nauczania zdalnego i kwarantanny]
Literatura
1. Agrawal P., Famolari D., Mobile Computing (1999) in Next Generation Wireless Networks, DIAL M 99, Seattle.
2. Aikat. D., News on the Web - usage trends of an Online newspaper. Journal of Research into New Media Technologies. 4(4). pp. 94-110.
3. Birkmaier C., Limited vision: the technopolitical war to control the future of digital mass media, netWorker: The Craft of Network Computing, Volume 1, Issue 2.
4. Godwin M., From Washington: net to worry, Communications of the ACM Volume 42 , Issue 12.
5. Grusin. R., Location, Location, Location. Journal of Research into New Media Technologies. 6(1). pp.48-61.
6. Hargittai. E., Radio’s Lessons for the Internet. Communications of the ACM. 43(1). pp.50-57.
7. Oswell. D. (1999). The Dark Side of Cyberspace - Internet Content Regulation and Child Protection. Journal of Research into New Media Technologies. 5(4). pp. 42-62.
8. Searls D, Linux for Suits: Now What: Are We Going to Let AOL Turn the Net into TV 2.0..., Linux Journal, Volume 2000 , Issue 72es (2000), Article No. 29.
9. Springel, S. (1999), The New Media Paradigm: Users as Creators of Content, in Personal Technologies 3:153-159.
10. A. De Tocqueville, Democracy in America, 2004.
11. C.S. Browning, International Security
12. D. McQuail ,McQuail's Mass Communication Theory, 2010.
13. F. George, Flashpoints
14. H. Kissinger, World Order
W cyklu 2021/22_L:
1. Agrawal P., Famolari D., Mobile Computing (1999) in Next Generation Wireless Networks, DIAL M 99, Seattle. |
W cyklu 2022/23_L:
1. Tabakowska Elżbieta, O przekładzie na przykładzie. Rozprawa tłumacza z "Europą" Normana Daviesa, Warszawa 2008. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Efektem zajęć będzie przekład książki Nicka Couldry'ego "Media Rituals. A Critical Approach", wydanej w 2003 roku w Londynie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: