Edukacja i profesjonalizacja medialna WT-DKS-DMSEP
Prace badawcze na seminarium dyplomowym są prowadzone metodami jakościowymi, m.in. techniką wywiadu pogłębionego, jak również metodami: analizy semiotycznej oraz analizy filmów i seriali telewizyjnych jako przekazów medialnych. Ta ostatnia jest oryginalną propozycją metodologiczną wypracowaną w Instytucie Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa UKSW w Warszawie, obejmującą aspekty historyczne, symboliczne oraz etyczne w jakościowej analizie treści przekazów medialnych. Przez edukację medialną rozumiemy nabywanie kompetencji medialnych (ang. media literacies) przez wąsko określone – społecznie i wiekowo – grupy audytoryjne, dociekając ich specyfiki korzystania z mediów. Profesjonalizacja medialna dotyczy z kolei analizy zawodów medialnych i ich funkcjonowania na współczesnym rynku pracy, wymaganych kwalifikacji i kompetencji medialnych, jak również motywacji i obowiązków zawodowych. W tych badaniach przede wszystkim jest stosowana technika wywiadu pogłębionego (ang. in-depth interview), przy analizie grup profesjonalnych – jej odmiana, określana jako wywiad ekspercki (ang. expert interview). Inną możliwością prowadzenia badań są jakościowe analizy treści współczesnych przekazów medialnych, wizualnych lub audiowizualnych – plakatów, okładek czasopism, filmów i seriali telewizyjnych. Przez edukację medialną rozumiemy tutaj – szerzej niż w przypadku ujęcia kompetencyjnego – badania form edukacji przez media, dociekając, czego uczą nas jako społeczeństwo przekazy medialne, jakich istotnych współcześnie problemów dotykają, jaki wizerunek określonych grup społecznych i zawodowych prezentują. W tej pracy pomocne są wspomniane metody: analizy semiotycznej (ang. semiotic analysis) z techniką testu komutacyjnego (ang. commutation test) – zwłaszcza w przypadku plakatów czy też okładek czasopism – oraz złożona i wieloaspektowa metoda analizy filmów i seriali telewizyjnych jako przekazów medialnych. W ramach zajęć studenci przygotowują bibliografię, dokonują wyboru zaproponowanej na seminarium metodologii, prowadzą własne badania medioznawcze oraz opracowują kolejne rozdziały pracy dyplomowej na zaproponowane przez siebie tematy badawcze. Uczą się również korzystania z naukowych baz elektronicznych (Scopus, Google Scholar), pracy z menedżerem bibliografii Zotero czy też oprogramowaniem do analizy jakościowej danych QDAcity.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK nr 1 – wiedza – w zaawansowanym stopniu zna i rozumie pojęcia z zakresu współczesnej edukacji i profesjonalizacji medialnej.
EK nr 2 – umiejętności – potrafi analizować medialne grupy audytoryjne i profesjonalne lub wizualne i audiowizualne przekazy medialne.
EK nr 3 – kompetencje – jest odpowiednio przygotowany i rozumie swoją rolę społeczną jako użytkownika lub pracownika mediów.
Nakład pracy w ramach zajęć
30 godz. – aktywne uczestnictwo w zajęciach
30 godz. – bezpośrednie przygotowanie do zajęć, osobiste lektury
150 godz. – kwerenda bibliograficzna, praca badawcza, pisanie tekstu pracy
210 godz. – razem
7 punktów ECTS
Kryteria oceniania
Ocena końcowa – merytoryczna i formalna – dotyczy poszczególnych elementów pracy dyplomowej: tematu pracy, planu badania, wstępu, planu rozdziałów, 2. rozdziału metodologicznego, bibliografii, rezultatów, 1. rozdziału teoretycznego, całości pracy.
EK nr 1, nr 2 i nr 3
Poszczególne elementy pracy dyplomowej: temat pracy, plan badania, wstęp, plan rozdziałów, 2. rozdział metodologiczny, bibliografia, rezultaty, 1. rozdział teoretyczny, całość pracy.
na ocenę 2 – brak przedstawionego tematu pracy, planu badania, wstępu, planu rozdziałów, 2. rozdziału metodologicznego, bibliografii, rezultatów, 1. rozdziału teoretycznego, całości pracy w wyznaczonym przez promotora terminie.
na ocenę 3 – przedstawiono temat pracy, plan badania, wstęp, plan rozdziałów, 2. rozdział metodologiczny, bibliografię, rezultaty, 1. rozdział teoretyczny, całość pracy w wyznaczonym przez promotora terminie, ale elementy te wymagają gruntownej poprawy merytorycznej i formalnej.
na ocenę 3,5 – przedstawiono temat pracy, plan badania, wstęp, plan rozdziałów, 2. rozdział metodologiczny, bibliografię, rezultaty, 1. rozdział teoretyczny, całość pracy w wyznaczonym przez promotora terminie, ale elementy te wymagają wprowadzenia drobnych poprawek merytorycznych i formalnych.
na ocenę 4 – przedstawiono temat pracy, plan badania, wstęp, plan rozdziałów, 2. rozdział metodologiczny, bibliografię, rezultaty, 1. rozdział teoretyczny, całość pracy w wyznaczonym przez promotora terminie, elementy te merytorycznie poprawne, ale wymagają gruntownej poprawy formalnej.
na ocenę 4,5 – przedstawiono temat pracy, plan badania, wstęp, plan rozdziałów, 2. rozdział metodologiczny, bibliografię, rezultaty, 1. rozdział teoretyczny, całość pracy w wyznaczonym przez promotora terminie, elementy te merytorycznie poprawne, ale wymagają drobnych poprawek formalnych.
na ocenę 5 – przedstawiono temat pracy, plan badania, wstęp, plan rozdziałów, 2. rozdział metodologiczny, bibliografię, rezultaty, 1. rozdział teoretyczny, całość pracy w wyznaczonym przez promotora terminie, elementy te wyróżniają się pod względem merytorycznym i formalnym.
Literatura
Archwiwum Prac Dyplomowych UKSW, prof. ucz. dr hab. Piotr Drzewiecki, https://apd.uksw.edu.pl/users/32966/ (dostęp: 14 lipca 2024).
Cisek S., Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa w nauce o informacji i bibliotekoznawstwie w XXI wieku, „Przegląd Biblioteczny” 2010, t. 78, nr 3, s. 273-284.
Drzewiecki P., Analiza semiotyczna w edukacji medialnej i filmowej, w: Teksty i preteksty. Edukacyjna przestrzeń obrazu, red. J. Pacuła, Bielsko-Biała 2016, s. 22-29.
Drzewiecki P., Medioznawstwo sportowe, Warszawa 2021.
Drzewiecki P., Film sportowy. Metoda i praktyka badań medioznawczych, Warszawa 2022.
Google Scholar, https://scholar.google.com/ (dostęp: 14 lipca 2024).
Monitor UKSW Wydział Teologiczny, Obwieszczenie nr 6/2020 Dziekana Wydziału Teologicznego UKSW z dnia 24 czerwca 2020 roku dotyczące ogłoszenia tekstu jednolitego zarządzenia nr 2/2020 Dziekana Wydziału Teologicznego UKSW z dnia 22 stycznia 2020 roku w sprawie przebiegu studiów i studiów specjalistycznych, https://monitor.uksw.edu.pl/wt/docs/336 (dostęp: 14 lipca 2024).
Niedbalski J., CAQDAS – oprogramowanie do komputerowego wspomagania analizy danych jakościowych. Historia, ewolucja i przyszłość, „Przegląd Socjologiczny” 2013, t. 62, nr 1, s. 153-166.
QDACity, https://qdacity.com/ (dostęp: 14 lipca 2024).
Radomski A., Sztuczna inteligencja w badaniu wybranych aspektów kultury, „Perspektywy Kultury” 2022, t. 39, nr 4, s. 313-330.
Scopus, https://www.scopus.com/ (dostęp: 14 lipca 2024).
Semiotic Engine, https://www.yeschat.ai/yeschat?gptsId=VfdO (dostęp: 18 września 2024).
Stępień K., W stronę bibliografii 2.0. Menedżer cytowań bibliograficznych Zotero, „Folia Bibliologica” 2015, nr 55, s. 183-192.
Wydawnictwo Naukowe UKSW, Wytyczne dla autorów, https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/ (dostęp: 14 lipca 2024).
Wydział Teologiczny UKSW, ABC Studiowania, https://wt.uksw.edu.pl/studenci/stacjonarne/abc-studiowania/ (dostęp: 14 lipca 2024).
Zotero, https://www.zotero.org/ (dostęp: 14 lipca 2024).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: