Prezentacje i wypowiedzi publiczne - retoryka i erystyka dziennikarska WT-DKS-DMPWR
Celem szczegółowym zajęć jest:
- przygotowanie studentów do tworzenia i przedstawiania prezentacji na wybrany temat, w sposób profesjonalny i uwzględniający zasady wystąpień publicznych,
- pogłębienie u studentów umiejętności autoprezentacji, wygłaszania mowy publicznej i czynnego udziału w dyskusjach,
- przygotowanie studentów do prezentowania swoich przekonań i prac w sposób błyskotliwy, atrakcyjny werbalnie i niewerbalnie.
W cyklu 2021/22_L:
Celem szczegółowym zajęć jest: |
W cyklu 2022/23_L:
Celem szczegółowym zajęć jest: |
W cyklu 2023/24_L:
1. Wprowadzenie w zajęcia, zasady i ustalenie kontraktu ćwiczeń |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
w zakresie wiedzy:
EK 1 - ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w różnych aspektach, ich prawidłowości i zakłóceń (K_W06)
EK 2 - zna biegle zasady języka polskiego (pisowni i wymowy), środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne, mowę ciała oraz zasady prowadzenia debat i sporów publicznych w mowie i na piśmie oraz zasad pracy z mediami audiowizualnymi, komputerem i Internetem, a także ze współczesnymi narzędziami multimedialnymi (K_W11)
W zakresie umiejętności:
EK 3 - biegle konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne), bezbłędnie dokonuje selekcji zdobywanych informacji, zauważa i wskazuje na zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców (K_U03)
EK 4 - posiada w stopniu biegłym praktyczną umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnych w języku polskim, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego oraz wymaganiami komunikacji medialnej (K_U05)
W zakresie umiejętności:
EK 5 - ma głębokie przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań komunikacyjnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się daleko posuniętą wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie komunikacji społecznej (K_K04).
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako "ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w różnych aspektach, ich prawidłowości i zakłóceń"
Na ocenę:
Dst (3): posiada podstawową wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego;
Db (4): dobrze zna procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w różnych aspektach;
Bdb (5): posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego.
EK nr 2 określany jako "zna biegle zasady języka polskiego (pisowni i wymowy), środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne, mowę ciała oraz zasady prowadzenia debat i sporów publicznych w mowie i na piśmie oraz zasad pracy z mediami audiowizualnymi, komputerem i Internetem, a także ze współczesnymi narzędziami multimedialnymi".
Na ocenę:
Dst (3): potrafi wymienić podstawowe pojęcia z zakresu pragmatyki językowej i teorii aktów mowy, ale nie potrafi ich wyjaśnić i opisać; pobieżnie potrafi przedstawić zasady budowania zamierzonych wypowiedzi językowych;
Db (4): zna podstawowe pojęcia i treści z zakresu pragmatyki językowej oraz zasady budowania celowych wypowiedzi językowych ale nie robi tego płynnie; definicje, które podaje nie są kompletne;
Bdb (5): doskonale zna pojęcia i treści z zakresu pragmatyki językowej i potrafi je w pełni definiować; z dużą swobodą wskazuje i opisuje zasady budowania zamierzonych wypowiedzi językowych.
EK nr 3 określany jako "biegle konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne), bezbłędnie dokonuje selekcji zdobywanych informacji, zauważa i wskazuje na zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców".
Na ocenę:
Dst (3): potrafi rozpoznać tylko wybrane aspekty aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego;
Db (4): potrafi rozpoznać większość aspektów aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego;
Bdb (5): potrafi rozpoznać wszystkie aspekty aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego.
EK nr 4 określany jako "posiada w stopniu biegłym praktyczną umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnych w języku polskim, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego oraz wymaganiami komunikacji medialnej".
Na ocenę:
Dst (3): potrafi zorganizować się w pracy, ale nie przestrzega narzuconych uwarunkowań, np. ograniczeń czasowych - i wybiórczo uwzględnia zmienne kontekstowe wpływające na sytuację komunikacyjną;
Db (4): sprawnie odnajduję się w roli autora wypowiedzi i prezentacji publicznych oraz bierze pod uwagę narzucone uwarunkowania, ale efekty jego pracy są zmienne, jego efektywność nie jest na stałym, wysokim poziomie;
Bdb (5): efektywność działań autora wypowiedzi uwzględniających zmienne kontekstowe jest na stałym, bardzo wysokim poziomie.
EK nr 5 określany jako "ma głębokie przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań komunikacyjnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się daleko posuniętą wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie komunikacji społecznej".
Na ocenę:
Dst (3): docenia różnicowanie aktów jako istotnego elementu komunikacji, ale nie widzi związku nimi a zachowaniami społecznymi; tylko pobieżnie wymienia pozainformacyjne funkcje języka;
Db (4): docenia różnicowanie aktów mowy jako jeden z istotnych elementów komunikacji i dostrzega wpływ komunikatów na zachowania społeczne; jest świadomy pozainformacyjnych funkcji języka, ale nie potrafi poprzeć ich praktycznymi przykładami;
Bdb (5): przewiduje i opisuje wpływ danego komunikatu na zachowania społeczne; sprawnie wymienia i popiera przykładami pozainformacyjne funkcje języka.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.
Williams R., Prezentacja, która robi wrażenie. Projekty z klasą, Gliwice 2011.
Donovan J., TED Jak wygłosić mowę życia, Gliwice 2016.
Rzędowscy, Mistrzowskie prezentacje. Slajdowy poradnik mówcy doskonałego, Gliwice 2018.
Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca:
Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988.
Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. 11.
Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001.
Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: