Prezentacje i wypowiedzi publiczne WT-DKS-DMPW
1. Wprowadzenie w zajęcia, zasady i ustalenie kontraktu ćwiczeń.
2. Prezentacja siebie z jednym slajdem w tle.
3. Prezentacja siebie z jednym slajdem w tle.
4. Istota oraz funkcje prezentacji i wypowiedzi publicznej.
5. Obraz, emocje i opowiadania w prezentacjach i wypowiedziach publicznych
6.Przedstawienie projektu "moja ulubiona prezentacja" lub "arcyciekawe rozwiązania w prezentacji"
7.Przedstawienie projektu "moja ulubiona prezentacja" lub "arcyciekawe rozwiązania w prezentacji"
8. Przedstawienie projektu "moja ulubiona prezentacja" lub "arcyciekawe rozwiązania w prezentacji"
9. Umiejętność słuchania jako istotne narzędzie mówcy i prezentera.
10. Prezentacja w sytuacji kryzysowej
11. Radzenie sobie ze stresem przed publicznymi prezentacjami i wypowiedziami.
12. Prezentacje i ewaluacje swojej publicznej prezentacji.
13. Prezentacje i ewaluacje swojej publicznej prezentacji.
14. Prezentacje i ewaluacje swojej publicznej prezentacji.
15. Prezentacje i ewaluacje swojej publicznej prezentacji.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
w zakresie wiedzy:
EK 1 - ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w różnych aspektach, ich prawidłowości i zakłóceń (K_W06)
EK 2 - zna biegle zasady języka polskiego (pisowni i wymowy), środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne, mowę ciała oraz zasady prowadzenia debat i sporów publicznych w mowie i na piśmie oraz zasad pracy z mediami audiowizualnymi, komputerem i Internetem, a także ze współczesnymi narzędziami multimedialnymi (K_W11)
W zakresie umiejętności:
EK 3 - biegle konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne), bezbłędnie dokonuje selekcji zdobywanych informacji, zauważa i wskazuje na zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców (K_U03)
EK 4 - posiada w stopniu biegłym praktyczną umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnych w języku polskim, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego oraz wymaganiami komunikacji medialnej (K_U05)
W zakresie umiejętności:
EK 5 - ma głębokie przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań komunikacyjnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się daleko posuniętą wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie komunikacji społecznej (K_K04)
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 30 godz.
Praca własna studenta: 30 godz.
Razem: 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako "ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w różnych aspektach, ich prawidłowości i zakłóceń"
Na ocenę:
Ndst (2): nie posiada żadnej wiedzy w zakresie komunikowania interpersonalnego i społecznego
Dst (3): posiada podstawową wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego
Db (4): dobrze zna procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w różnych aspektach
Bdb (5): posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego
EK nr 2 określany jako "zna biegle zasady języka polskiego (pisowni i wymowy), środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne, mowę ciała oraz zasady prowadzenia debat i sporów publicznych w mowie i na piśmie oraz zasad pracy z mediami audiowizualnymi, komputerem i Internetem, a także ze współczesnymi narzędziami multimedialnymi"
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i treści z zakresu pragmatyki językowej oraz nie zna i nie rozumie zasad budowania poprawnych, skutecznych i zamierzonych wypowiedzi językowych
Dst (3): potrafi wymienić podstawowe pojęcia z zakresu pragmatyki językowej i teorii aktów mowy, ale nie potrafi ich wyjaśnić i opisać; pobieżnie potrafi przedstawić zasady budowania zamierzonych wypowiedzi językowych
Db (4): zna podstawowe pojęcia i treści z zakresu pragmatyki językowej oraz zasady budowania celowych wypowiedzi językowych ale nie robi tego płynnie; definicje, które podaje nie są kompletne
Bdb (5): doskonale zna pojęcia i treści z zakresu pragmatyki językowej i potrafi je w pełni definiować; z dużą swobodą wskazuje i opisuje zasady budowania zamierzonych wypowiedzi językowych
EK nr 3 określany jako "biegle konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne), bezbłędnie dokonuje selekcji zdobywanych informacji, zauważa i wskazuje na zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców"
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi rozpoznać żadnych aspektów aktów mowy jako elementów działania komunikacyjnego
Dst (3): potrafi rozpoznać tylko wybrane aspekty aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego
Db (4): potrafi rozpoznać większość aspektów aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego
Bdb (5): potrafi rozpoznać wszystkie aspekty aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego
EK nr 4 określany jako "posiada w stopniu biegłym praktyczną umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnych w języku polskim, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego oraz wymaganiami komunikacji medialnej"
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi zorganizować się w pracy i uwzględnić w podejmowanych działaniach zmiennych kontekstowych wpływających na sytuację komunikacyjną
Dst (3): potrafi zorganizować się w pracy, ale nie przestrzega narzuconych uwarunkowań, np. ograniczeń czasowych - i wybiórczo uwzględnia zmienne kontekstowe wpływające na sytuację komunikacyjną
Db (4): sprawnie odnajduję się w roli autora wypowiedzi i prezentacji publicznych oraz bierze pod uwagę narzucone uwarunkowania, ale efekty jego pracy są zmienne, jego efektywność nie jest na stałym, wysokim poziomie
Bdb (5): efektywność działań autora wypowiedzi uwzględniających zmienne kontekstowe jest na stałym, bardzo wysokim poziomie
EK nr 5 określany jako "ma głębokie przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań komunikacyjnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się daleko posuniętą wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie komunikacji społecznej"
Na ocenę:
Ndst (2): nie docenia roli różnego rodzaju aktów mowy oraz ich wpływu na zachowania społeczne i jednostkowe oraz nie jest świadomy pozainformacyjnych funkcji języka
Dst (3): docenia różnicowanie aktów jako istotnego elementu komunikacji, ale nie widzi związku nimi a zachowaniami społecznymi; tylko pobieżnie wymienia pozainformacyjne funkcje języka
Db (4): docenia różnicowanie aktów mowy jako jeden z istotnych elementów komunikacji i dostrzega wpływ komunikatów na zachowania społeczne; jest świadomy pozainformacyjnych funkcji języka, ale nie potrafi poprzeć ich praktycznymi przykładami
Bdb (5): przewiduje i opisuje wpływ danego komunikatu na zachowania społeczne; sprawnie wymienia i popiera przykładami pozainformacyjne funkcje języka
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.
Williams R., Prezentacja, która robi wrażenie. Projekty z klasą, Gliwice 2011.
Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca:
Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988.
Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. 11.
Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001.
Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: