Metodologia badań społecznych i marketingowych WT-DKS-DMMB
Ćwiczenia obejmują następującą problematykę:
1. Przygotowanie do realizacji projektu badawczego. Wyznaczenie głównego problemu badawczego i problemów szczegółowych. Wprowadzenie do formułowania hipotez. Wyznaczenie hipotez do problemu badawczego. Wprowadzenie do formułowania hipotez. Wyznaczenie hipotez do problemu badawczego
2. Metody jakościowe.
3. Badania wtórne. Desk research
4. Obserwacja. Etnografia. Badania monograficzne.
5. Eksperyment. Testowanie produktu,
6. Wywiady pogłębione. Zogniskowane wywiady grupowe
7. Analiza treści, analiza dyskursu
8. Metody: ilościowe
9. Zasady budowy kwestionariusza - struktura kwestionariusza, formułowanie pytań, instrukcje, materiały pomocnicze.
10. Sposoby badania stopnia dotarcia adresata stopnia dotarcia do świadomości zmiany stosunku do produktu i firmy
11. Metody typowe dla marketingu - ocena: ekspozycji na przekaz, zrozumienia, zmiany zachowań.
12. Monitoring mediów, metody typowe dla PR
13. Analiza materiału empirycznego. Testowanie hipotez. Poprawne i niepoprawne interpretowanie wyników badań
14. Najczęściej stosowane błędy w badaniach i jak ich uniknąć.-Złe formułowanie pytań, niedobrana próba, nieporównywalność sondaży i technik badawczych.
15. Rynek agencji badań rynku
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK nr 1: zna poszerzoną terminologię z zakresu badań społecznych i marketingowych, rozumie ich źródła oraz zastosowania
EK nr 2: zna narzędzia badania procesów społecznych i zarządczych oraz czynników, które je kształtują
UMIEJĘTNOŚCI
EK nr 3: potrafi precyzyjnie określić, wykorzystać, selekcjonować, ocenić jakość źródeł informacji oraz posługiwać się nimi w pracy badawczej, pracy we wszystkich rodzajach mediów oraz w komunikacji z mediami i komunikacji marketingowej
KOMPETENCJE
EK nr 4: potrafi prawidłowo badać różne rodzaje mediów i interpretować wyniki tych badań, dokonywać monitoringu mediów, rozpoznawać próby manipulacji wynikami badań
EK nr 5: projektuje i wykonuje działania związane z pracą w instytucjach medialnych
30 godz. – udział w ćwiczeniach
10 godz. – przygotowanie projektu narzędzia badawczego
20 godz. – przygotowanie do kolokwium, zamiennie z przygotowaniem końcowego raportu badawczego
60 godz. – razem
ECTS: 2
Kryteria oceniania
Warunkami zaliczenia przedmiotu są:
- obecność na zajęciach (dopuszczalna nieobecność na 2 spotkaniach)
- aktywność na zajęciach – indywidualna i w grupach (maks. 10 pkt.)
- uzyskanie zaliczenia z kolokwium końcowego, możliwość zaliczenia kolokwium na podstawie prezentacji i przygotowania raportu z badań (maks. 80 pkt.)
- zaprojektowanie narzędzia badawczego (maks. 10 pkt.)
Punktacja - Ocena
0-50 pkt. - Niedostateczna
51-60 pkt. - Dostateczna
61-70 pkt. - Dostateczna z plusem
71- 80 pkt. - Dobra
81- 90 pkt. - Dobra z plusem
91 - 100 pkt. - Bardzo dobra
Sprawy sporne są rozstrzygane i wyjaśniane przez wykładowcę.
EK nr 1:
Na ocenę 5 – bardzo dobrze zna poszerzoną terminologię z zakresu badań społecznych i marketingowych, rozumie ich źródła oraz zastosowania
Na ocenę 4 – dobrze zna poszerzoną terminologię z zakresu badań społecznych i marketingowych, rozumie ich źródła oraz zastosowania
Na ocenę 3 – dostatecznie zna poszerzoną terminologię z zakresu badań społecznych i marketingowych, rozumie ich źródła oraz zastosowania
Na ocenę 2 – niedostatecznie zna poszerzoną terminologię z zakresu badań społecznych i marketingowych, rozumie ich źródła oraz zastosowania
EK nr 2:
Na ocenę 5 – bardzo dobrze zna narzędzia badań społecznych i marketingowych oraz czynników, które je kształtują
Na ocenę 4 – dobrze zna narzędzia badań społecznych i marketingowych oraz czynników, które je kształtują
Na ocenę 3 – dostatecznie zna narzędzia badań społecznych i marketingowych oraz czynników, które je kształtują
Na ocenę 2 – niedostatecznie zna narzędzia badania procesów społecznych i marketingowych oraz czynników, które je kształtują
Literatura
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
Badania marketingowe : metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku. Warszawa 2016
Frankfort-Nachmias Ch., Frankfort D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
Jakościowe badania marketingowe w Internecie. Warszawa 2013.
Marketingowe testowanie produktów. (pr. zb.) PWE. W-wa 2000.
Jones J. Ph., Jak działa reklama. GWP. Gdańsk 2004
Wimmer R., Domminick J. Mass media. Metody badań. Kraków 2008.
Literatura uzupełniająca:
Badania marketingowe. Rocznik Polskiego Towarzystwa Badania Rynku i Opinii.
Wirtualnemedia.pl
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: