Monitoring mediów i analiza dyskursu medialnego WT-DKS-DMMA
Przedmiot zaznajamia studentów z różnymi metodami i narzędziami badania mediów oraz z zasadami prowadzenia analiz mediów. Ma charakter warsztatowy - wymaga wykonywania indywidualnych lub grupowych ćwiczeń podczas zajęć. Wymaga również przygotowywania prac domowych w podziale na grupy - rezultaty są prezentowane przez grupy podczas kolejnych zajęć. Ponieważ przedmiot należy do grupy ćwiczeń w zakresie public relations, zajęcia prowadzone są z perspektywy tej dyscypliny.
Celem zajęć jest nauczenie studentów:
1. Przeprowadzania ilościowych i jakościowych analiz mediów z wykorzystaniem różnych metod badań mediów;
2. Korzystania z dostępnych na polskim rynku narzędzi służących do analizy mediów (dzięki wykorzystaniu opcji czasowych, bezpłatnych testów) i porównywania funkcjonalności tych narzędzi;
3. Rozpoznawania mechanizmów wpływu debaty medialnej na opinię publiczną;
4. Oceny wiarygodności internetowych źródeł informacji;
5. Zastosowania analiz danych i treści w działaniach public relations.
Podczas zajęć zostaną poruszone następujące tematy:
1. Metody badania mediów
2. Zastosowanie badań mediów w public relations
3. Prowadzenie projektu badawczego - od zaplanowania badania po przygotowanie raportu i praktyczne zastosowanie wyników badań
4. Analiza desk research - wykorzystanie dostępnych źródeł informacji
5. Analiza treści jako metoda badawcza
6. Narzędzia monitoringu mediów
7. Analiza dyskursu jako metoda badawcza
8. Analiza danych jako metoda badawcza
9. Narzędzia analizy danych
10. Badania audytoriów mediowych i ich wykorzystanie w pracy specjalisty PR
11. Analiza sieciowa
12. Debata w mediach i jej wpływ na opinię publiczną
13. Wyzwania w analizie treści i danych internetowych
14. Rynek usług badawczych dla PR w Polsce
15. Nowe trendy w badaniach mediów/PR
Zajęcia będą realizowane z udziałem gości z zewnątrz - przedstawicieli firm oferujących rozwiązania do monitoringu i analizy mediów. Zaprezentują oni poszczególne rozwiązania i pokażą praktyczne zastosowania analizy mediów w biznesie.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- definiuje pojęcia z zakresu monitoringu mediów _W
- operuje pojęciami odnoszącymi się do dyskursu medialnego_W
- potrafi przeprowadzić monitoring mediów na zadany temat_U
- analizuje wyniki dostarczone przez narzędzia do monitoringu mediów pod kątem przydatności treści i zawartości kontekstowej _U
- wnioskuje na podstawie analizowanych treści, ocenia ich wpływ na wizerunek badanych podmiotów_U
- efektywnie pracuje w zespole_K
- poprawnie i kulturalnie formułuje wnioski i sądy_K
opis ECTS:
Aktywny udział w ćwiczeniach: 15
przygotowanie materiałów do wykorzystania w trakcie ćwiczeń: 15
praca w grupie: 10
prowadzenie indywidualnego monitoringu mediów: 20
suma godzin: 60
Liczba ECTS: 60/30=2
Kryteria oceniania
Student maksymalnie może otrzymać 100 punktów, z czego:
• Maksymalnie 40 punktów jest przyznawane za obecność podczas zajęć (do wyliczenia uwzględniana jest liczba zajęć bez limitu, studenci, którzy uczestniczyli we wszystkich zajęciach, otrzymują punkty dodatkowe). Limit nieobecności to 2 nieobecności na semestr.
• Maksymalnie 60 punktów jest przyznawane za wykonanie 2 prac cząstkowych, co oznacza 20 punktów za pierwszą i 40 punktów za drugą pracę. Prace cząstkowe polegają na przygotowaniu zadań dotyczących desk research, porównanie różnych narzędzi monitoringu mediów, ilościowo-jakościowej analizy treści. Terminy prezentacji prac zostaną wspólnie ustalone przez prowadzącego i grupę zajęciową.
Zadania:
1. Desk research - wykorzystanie różnorodnych źródeł informacji, wyciąganie wniosków, opis metodologii badania
2. i 3.
a. Analiza treści - stworzenie zestawu słów kluczowych i zestawu kryteriów analizy, przeanalizowanie wybranych treści, opracowanie raportu z analizy, opis metodologii badania
b. Porównanie narzędzi monitoringu mediów - stworzenie zestawu kryteriów analizy, opracowanie opisów narzędzi, porównanie narzędzi pod kątem wybranego zestawu kryteriów, porównanie wyników uzyskanych za pomocą tych narzędzi, opis metodologii badania.
Temat zadań 1 i 2 grupa ustala samodzielnie.
Punktacja końcowa:
71-75 pkt - 3
76-80 pkt - 3,5
81-85 pkt - 4
86-90 pkt - 4,5
91 pkt i więcej - 5
Studenci z przyznanym z indywidualnym tokiem nauczania: przygotowanie pracy zaliczeniowej - projektu badawczego z samodzielnie wykonaną analizą treści na temat wskazany przez prowadzącego. Ocena z pracy jest równocześnie oceną końcową z przedmiotu.
Studenci, którzy przygotują dodatkową informację związaną z tematyką przedmiotu (np. wyniki badań, przykład konkretnej marki, recenzja książki0) i podzielą się nią na zajęciach mogą liczyć na dodatkowe punkty w liczbie 5 (za jedną aktywność na jednych zajęciach).
Literatura
Obowiązkowa:
Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008
Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. T. 2, Metody i narzędzia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów, , Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006
R. Wodak R., Krzyżanowski M. (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Łośgraf, Warszawa 2011
Sadowski M., Rewolucja social media, Helion, Gliwice 2013
Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Kraków 2010
van Dijk T.A. (red.), Dyskurs jako struktura i proces, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001
Wimmer R. D., Dominick J. R., Mass media. Metody badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008
Uzupełniająca:
Duszak A., Fairclough F. (red), Krytyczna analiza dyskursu: interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008
Gackowski T., Łączyński M. (red.), Metody badań wizerunku w mediach, CeDeWu.pl, Warszawa 2009
Lovett J., Sekrety pomiarów w mediach społecznościowych, Helion 2012
Makowska M. (red.) Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2013
Miotk A., Badania w public relations, Difin, Warszawa 2012
Miotk A., Skuteczne social media, Helion, Gliwice 2013
Tokaj M., Jadaś Ł., Sanowska A., Media 360. Od analityki do sprzedaży, Instytut Monitorowania Mediów, Warszawa 2016
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: