Wykład do wyboru z zakresu informacji medialnej - Kompetencje komunikacyjne WT-DKS-DMKK
Student zapozna się ze specyficznym spojrzeniem na tematykę medialną z perspektywy ekonomiki mediów oraz zarządzania mediami. Nie zabraknie rozszerzenia tego wątku o elementy związane z komunikacją na gruncie marketingowym oraz public relations w kontekście wykorzystania jej w rzeczywistości medialnej. Ważnym elementem będzie zapoznanie studenta z rodzajami instytucji świata mediów i kultury. Jest to ważne, choćby ze względu na możliwość modelowania kariery zawodowej studenta lub podejmowanie przez niego nowych wyzwań lub przebranżowienia. Podczas zajęć będą analizowane utwory medialne i dzieła kultury, m.in. poprzez krytyczną analizę, interpretację, określanie znaczenia, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Student zapozna się z technikami komunikowania właściwymi dla mediów społecznościowych i masowych. Dowie się także, w kontekście instytucji medialnych i kultury, na czym polega komunikacja korporacyjna, kultura organizacji, reprezentowanie zewnętrzne i wewnętrzne organizacji.
Lista poszerzanych tematów:
1. Media, kultura a nauki o zarządzaniu;
2. Modele komunikowania masowego i ich ewolucja;
3. Kultura organizacyjna;
4. Rodzaje, struktura i organizacja instytucji medialnych;
5. Rodzaje i struktura i organizacja instytucji kultury;
6. Komunikacja instytucjonalna;
7. Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna;
8. Spójność misji, wizji i wartości z komunikowaniem;
9. Rola instytucji kultury w procesie komunikowania o aktualnych wyzwaniach społecznych, np. zmianach klimatu;
10. Komunikaty, dzieła i wydarzenia instytucji medialnych – analiza wybranych przypadków;
11. Komunikaty, dzieła i wydarzenia instytucji kultury – analiza wybranych przypadków;
12. Nowe formy przekazu;
13. Kompetencje medialne, komunikacyjne, zarządcze i międzykulturowe w organizacjach;
14. Kompetencje pracownicze i kierownicze w ww. instytucjach;
15. Aktualne trendy zawodowe w obszarze instytucji medialnych i kultury.
Metody wykorzystywane podczas zajęć obejmują m.in.: formę wykładową, zapoznawanie się z literaturą fachową i naukową, prezentacje multimedialne, formy przekazu audiowizualne, wizualne, audialne, pracę w grupach, dyskusje, wystąpienia publiczne.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU 1: dogłębnie zna pojęcia z zakresu ekonomiki mediów i zarządzania mediami
EU 2: posiada pogłębioną wiedzę na temat pojęć związanych z marketingiem i public relations w kontekście wykorzystania jej w rzeczywistości medialnej, rozszerzoną wiedzę o reklamie i branży reklamowej, również w mediach społecznościowych
EU 3: ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji świata kultury medialnej, ich elementach, współdziałaniu, oddziaływaniu na społeczeństwo w różnych wymiarach i aspektach oraz posiada dogłębną orientację we współczesnym życiu kulturalnym
EU 4: umie rozpoznać, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury medialnej w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
EU: 5 biegle wykorzystuje techniki komunikowania właściwe dla mass mediów i mediów społecznościowych
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
a) ocena z testu końcowego - 70 proc.
b) obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności) - 30 proc.
Literatura
Lusińska A., Komunikowanie lokalnej instytucji kultury na przykładzie Elbląskiego Towarzystwa Kulturalnego w Elblągu, "Media-Biznes-Kultura" 2020/2(9), s. 73-91.
Penec-Piotrzak I., Planowanie strategiczne w nowoczesnej firmie, wyd. Oficyna, Warszawa 2010.
Pindelski M., Świadomość strategii i jej realizacja, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2019.
Radzik P., Komunikacja jednostek kultury z otoczeniem z wykorzystaniem mediów społecznościowych, "Prace Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach" 2019, s. 88-94.
Stasiuk K., Krytyka kultury jako krytyka komunikacji, Wrocław 2003.
Trocki M., Nowoczesne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.
Zelek A., Zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: