Etyczne dylematy zawodu dziennikarskiego WT-DKS-DMEDD
Celem konwersatorium jest zaznajomienie studenta z podstawowymi dylematami etycznymi, które mogą pojawić się w ramach wykonywania zawodu dziennikarza. Pierwszą i naczelną zasadą w pracy dziennikarza jest zasada prawdy. Stąd też niezbędne jest posiadanie jasnego rozumienia prawdy, dostrzeżenia różnicy pomiędzy prawdą, prawdziwością i komunikatywnością. Zagadnienie prawdy prowadzi do zasady obiektywizmu. W ramach konwersatorium postawi się pytanie, czym on jest, czy jest miejsce na subiektywizm dziennikarski. Jednym z podmiotowo rozumianych źródeł dylematów etycznych jest kompetencja. Czy można ją uznać za nowe imię etyki? Współcześnie panuje moda na kreatywność sumienia, czy zatem dziennikarz może, kiedy i pod jakimi warunkami korzystać z klauzuli sumienia? W przesłaniu medialnym liczy się odbiorca z zasadą pierwszeństwa dobra odbiorcy. Jak ma się ta zasada do interesu nadawcy, do szacunku i tolerancji wobec odmiennych poglądów. Wolność mediów to również odpowiedzialność dziennikarza. Szczególnym obszarem odpowiedzialności jest język i obraz. Istotna w przekazie jest jego skuteczność. Czy i na ile można wykorzystywać społeczne teorie oddziaływania mediów? Podda się wreszcie dyskusji podstawowe dylematy zawodu dziennikarza w obszarze polityki, dziennikarstwa śledczego, a także odpowiedzialności wobec odbiorcy na gruncie najbardziej dzisiaj aktualnego tematu, jakim jest pandemia.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 - wiedza - ma wiedzę o branżowych kodeksach etycznych, rozumie normy regulujące funkcjonowanie struktur życia społecznego
EK 2 - wiedza - ma pogłębioną wiedzę z zakresu reguł i norm etycznych
EK 3 - umiejętności - potrafi stosować zasady etyczne z uwzględnieniem zasad etyki mediów
EK 4 - kompetencje - w pracy stosuje poznane zasady etyki ogólnej i zawodowej
EK 5 - kompetencje - ma przekonanie o wadze profesjonalizmu i etyczności w wykonywanym zawodzie
EK 6 - kompetencje - jasno formułuje dylematy etyczne i poszukuje optymalnych rozwiązań
EK 7 - kompetencje - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru pracy w mediach i na rzecz mediów
Nakład pracy studenta:
30 godzin - aktywne uczestnictwo w konwersatorium
5 godzin - przygotowanie własnej prezentacji
2 godziny - konsultacje z prowadzącym
3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć
20 godzin - przygotowanie do testu końcowego
Razem: 60 godzin
2 ECTS
Kryteria oceniania
Konwersatorium realizowane metodą wykładu wprowadzającego w zagadnienie, weryfikowane przygotowaną prezentacją śródroczną, udziałem w dyskusji i pozytywnym zaliczeniem testu końcowego.
EK nr 1
na ocenę 2 - nie ma wystarczająco przyswojonych zasad etycznych i norm regulujących życie społeczne
na ocenę 3 - zna w stopniu dostatecznym zasady i normy etyczne i społeczne
na ocenę 4 - zna i potrafi właściwie interpretować zasady i normy etyczne i społeczne
na ocenę 5 - potrafi wyprowadzać zasady etyczne szczegółowe dla nowych sytuacji
EK nr 2
na ocenę 2 - nie zna zasad i norm etycznych
na ocenę 3 - zna zasady i normy etyczne w stopniu dostatecznym
na ocenę 4 - zna zasady i normy etyczne w stopniu dobrym
na ocenę 5 - rozumie sens poznanych zasad i norm etycznych i potrafi stosować je w nowych okolicznościach
EK nr 3
na ocenę 2 - nie zna zasad etycznych
na ocenę 3 - zna zasady etyczne w stopniu dostatecznym, ale nie potrafi ich stosować w praktyce
na ocenę 4 - dobrze zna i potrafi stosować zasady etyczne do sytuacji przewidywalnych
na ocenę 5 - bardzo dobrze zna zasady etyczne i potrafi je stosować w nowych okolicznościach
EK nr 4
na ocenę 2 - nie zna i nie stosuje się do zasad etycznych
na ocenę 3 - zna zasady etyczne, ale słabo widzi konieczność ich stosowania
na ocenę 4 - zna dobrze zasady etyczne i widzi poprawność w ich stosowaniu
na ocenę 5 - bardzo dobrze zna zasady etyczne i widzi konieczność ich stosowania w całej rozciągłości
EK nr 5
na ocenę 2 - słabo rozumie potrzebę profesjonalizmu jako wymiaru etycznego
na ocenę 3 - widzi związek profesjonalizmu i etyki
na ocenę 4 - dobrze rozumie związek profesjonalizmu i etyki
na ocenę 5 - doskonale postrzega związek pomiędzy profesjonalizmem a etyką
EK nr 6
na ocenę 2 - nie potrafi definiować problemów etycznych
na ocenę 3 - dostrzega, ale nie do końca potrafi definiować problemy etyczne
na ocenę 4 - dobrze rozumie i dostrzega problemy etyczne, znajdując dla nich stosowne środki wyrazu
na ocenę 5 - doskonale rozumie potrzebę dostrzegania i definiowania problemów etycznych
EK nr 7
na ocenę 2 - nie ma świadomości istnienia wymiaru etycznego w pracy dziennikarza
na ocenę 3 - dostrzega w stopniu dostatecznym istnienie porządku etycznego w mediach
na ocenę 4 - ma dobrą świadomość istnienia wymiaru etycznego w zawodzie dziennikarza
na ocenę 5 - ma pełną świadomość istnienia wymiaru etycznego w mediach
Literatura
Dziennikarski kodeks obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej
Kodeks etyki dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich
Karta Etyczna Mediów
Brown F., Journalism Ethics, Society of Professional Journalists, edycja 4, Portland, 2011.
Czarnecki P., Etyka mediów, Warszawa 2008.
Ethical Issues in Communication Professions, The University of Texas at Austin, Croydon, 2014.
Etyka dziennikarstwa, E. Pawlak-Hejno, J. Pleszczyński (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012.
Media w dialogu – mury czy mosty, M. Drożdż (red.), Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej BIBLOS, Tarnów, 2015.
Pleszczyński J., Etyka dziennikarska i dziennikarstwa, Difin, Warszawa, 2015.
The new ethics of journalism, K. McBride, T. Rosenstiel (red.), SAGE Publishing, Thousand Oaks, 2014.
Wolność w mediach – między poprawnością a odpowiedzialnością, M. Drożdż (red.), Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej BIBLOS, Tarnów, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: