Wykład do wyboru z zakresu cywilizacji medialnej - Cywilizacja medialna: AI w dziennikarstwie i nauce WT-DKS-DMCM
Część A: Cywilizacja AI. Rozwój badań nad sztuczną inteligencją
1. Myślenie maszyn. Alan Turing i jego test. 4 pola badań nad AI.
2. Informacja w teorii Shanona. Nieuzasadniony optymizm M. Minski’ego
3. Eksperyment myślowy Johna Searle’a (Chiński Pokój): wAI (AI), sAI (AgI).
4. Mózg, umysł, myślenie i samoświadomość - koncepcje R. Penrose’a.
5. LLM – przełom. ChatGPT
Część B: Edukacja/nauka i ChatGPT
1. Szanse i wyzwania dla edukacji
2. Zagrożenia dla edukacji
3. Możliwości wpływ ChataGPT na naukę
4. Studenci i wykładowcy a ChatGPT
5. Analiza SWOT dla ChataGPT
Część C: AI i ChatGPT w dziennikarstwie
1. Infodemia
2. Algokracja
3. Translatory i dane
4. Redaktor/autor ChatGPT
Zakończenie: Sztuczna inteligencja – aspekty etyczne i prawne. Przyszłość AI
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student: 1. dogłębnie zna takie pojęcia jak AI (w tym: wAi, sAi, AGI), test Turinga, Chiński Pokój oraz samoświadomość; 2. posiada pogłębioną wiedzę na temat wykorzystania w rzeczywistości medialnej (i edukacyjnej) LLM (zwłaszcza ChatuGPT);; 3. bada i analizuje oraz wyjaśnia, jak instytucje medialne oraz związane z nauką potrafią korzystać z AI; 4. porównuje, poddając krytycznej analizie, stan AI z drugiego dziesięciolecia XXI wieku (głównie LLM) z okresem do tego czasu oraz porządkuje i klasyfikuje wytwory AI w procesie historyczno-kulturowym a także ocenia szanse, zagrożenia i wyzwania stojące przed AI w odniesieniu do nauki i mediów w zakresie infodemii oraz algokracji, ale także co do wpływu ChataGPT na naukę i studia (wykładowcy i studenci); 5. łączy dane uzyskane z Sieci oraz LLL (ChatGPT), używa narzędzi przydatnych tak w nauce, jak i w mediach (DeepL) wykorzystując je w procesie komunikowania
Kryteria oceniania
Każda z części wykładu kończy się śródsemestalną pracą: A: testem kontrolnym (ocena według ogólnie przyjętej punktacji (procentowo - do 50% punktów: ndst; 51-60: dst; 61-70 +dst; 71-80: db; 81-90: +4; 91-100: bdb); B: pracą pisemną; C: debatą z udziałem wszystkich studentów.
Studenci są zobowiązani do udział w 80% wykładów.
KRYTERIA OCENY KOŃCOWEJ:
60% prace pisemne (A: test, B: wypracowanie)
30% aktywność na zajęciach (w trakcie semestru oraz w czasie C: debaty)
10% obecność.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: