Badania medioznawcze WT-DKS-DMBME
Na zajęciach przedstawione zostaną najważniejsze narzędzia i techniki badawcze stosowane przy badaniu mediów. Przedmiotem zainteresowania będzie także sam proces badawczy i jego etapy, podstawowe terminy stosowane w badaniach mediów. Pokazane będą również specyficzne metody stosowane w badaniu prasy, radia, telewizji i internetu. Przedstawione będą też zasady doboru prób badawczych i ich rodzaje. przedmiotem zainteresowania będą też typowe badania reklamy i public relations oraz etyka badawcza.
W cyklu 2024/25_Z:
Przedstawione będą podstawy metodologii badań społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem badań medioznawczych. Studenci zostaną zapoznani ze sposobami badania prasy, radia, telewizji, filmu i Internetu. Poznają najczęściej stosowane metody, techniki i narzędzia ich zawartości i odbioru. Zajęcia przygotowują także do planowania i realizacji badań własnych poprzez poznanie etapów procesu badawczego oraz wybranych metod, technik i narzędzi badawczych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK nr 1: zna poszerzoną terminologię z zakresu badań medioznawych, rozumie ich źródła oraz zastosowania
EK nr 2: zna narzędzia badania mediów oraz warunków, w których można je stosować
UMIEJĘTNOŚCI
EK nr 3: potrafi precyzyjnie określić, wykorzystać, selekcjonować, ocenić jakość źródeł informacji oraz posługiwać się nimi w pracy badawczej, pracy we wszystkich rodzajach mediów oraz w komunikacji z mediami i komunikacji marketingowej
KOMPETENCJE
EK nr 4: potrafi prawidłowo badać różne rodzaje mediów i interpretować wyniki tych badań, dokonywać monitoringu mediów, rozpoznawać próby manipulacji wynikami badań
EK nr 5: projektuje i wykonuje działania związane z pracą w instytucjach medialnych
30 godz. – udział w wykładach
10 godz. – przygotowanie projektu narzędzia badawczego
20 godz. – przygotowanie do kolokwium, zamiennie z przygotowaniem końcowego raportu badawczego
60 godz. – razem
ECTS: 2
Kryteria oceniania
Warunkami zaliczenia przedmiotu są:
- obecność na zajęciach (dopuszczalna nieobecność na 2 spotkaniach)
- aktywność na zajęciach – indywidualna i w grupach (maks. 10 pkt.)
- uzyskanie zaliczenia z kolokwium końcowego, możliwość zaliczenia kolokwium na podstawie prezentacji i przygotowania raportu z badań (maks. 80 pkt.)
- zaprojektowanie narzędzia badawczego (maks. 10 pkt.)
-
Punktacja - Ocena
0-50 pkt. - Niedostateczna
51-60 pkt. - Dostateczna
61-70 pkt. - Dostateczna z plusem
71- 80 pkt. - Dobra
81- 90 pkt. - Dobra z plusem
91 - 100 pkt. - Bardzo dobra
Sprawy sporne są rozstrzygane i wyjaśniane przez wykładowcę.
EK nr 1:
Na ocenę 5 – bardzo dobrze zna poszerzoną terminologię z zakresu badań mediów, rozumie ich źródła oraz zastosowania
Na ocenę 4 – dobrze zna poszerzoną terminologię z zakresu badań smediów, rozumie ich źródła oraz zastosowania
Na ocenę 3 – dostatecznie zna poszerzoną terminologię z zakresu badań mediów, rozumie ich źródła oraz zastosowania
Na ocenę 2 – niedostatecznie zna poszerzoną terminologię z zakresu badań mediów, rozumie ich źródła oraz zastosowania
EK nr 2:
Na ocenę 5 – bardzo dobrze zna narzędzia badań mediów oraz czynników, które je kształtują
Na ocenę 4 – dobrze zna narzędzia badań mediów oraz czynników, które je kształtują
Na ocenę 3 – dostatecznie zna narzędzia badań mediów oraz czynników, które je kształtują
Na ocenę 2 – niedostatecznie zna narzędzia badania mediów oraz czynników, które je kształtują
Literatura
R.D.Wimmer, J.R.Dominick: Mass media: metody badań. WUJ. Kraków 2008.
M. Lisowska-Magdziarz: Analiza zawartości mediów. UJ. 2004
P.B. Sztabiński i inni (red.): Nowe metody, nowe podejścia badawcze naukach społecznych. IFiS PAN. 2004.
METODY BADAŃ MEDIOZNAWCZYCH I ICH ZASTOSOWANIE, PRACA ZBIOROWA POD REDAKCJĄ AGNIESZKI SZYMAŃSKIEJ, MAŁGORZATY LISOWSKIEJ-MAGDZIARZI AGNIESZKI HESS, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu JagiellońskiegoKRAKÓW 2018
Problemy i metody badań nad mediami, T. I, (red. red.) Iwona Hofman i Danuta Kępa-Figura, Wyd. UMCS, Lublin 2 0 1 9
-Lisa Taylor, Andrew Willis, Medioznawstwo. Teksty, instytucje i
odbiorcy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006
Piotr Siuda (red.), Metody badań online, Gdańsk 2016;
W cyklu 2023/24_Z:
METODY BADAŃ MEDIOZNAWCZYCH I ICH ZASTOSOWANIE, PRACA ZBIOROWA POD REDAKCJĄ AGNIESZKI SZYMAŃSKIEJ, MAŁGORZATY LISOWSKIEJ-MAGDZIARZI AGNIESZKI HESS, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. KRAKÓW 2018 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: