Blogosfera WT-DKS-DMBL
Wykład dotyczący współczesnej logosfery i blogosfery jako formy jej medialnej reprezentacji. Podczas spotkań będziemy się koncentrować na wybranych współczesnych problemach społeczeństwa informacyjnego i edukacji medialnej. W ramach zajęć studenci przygotowują eseje medioznawcze oraz uczestniczą w dyskusjach akademickich na podane wcześniej tematy i dobrane do nich lektury. Całość kończy test wiedzy.
W cyklu 2021/22_L:
Wykład ma charakter konwersatoryjny, zawiera część teoretyczną oraz praktyczną. Zajęcia obejmują zagadnienia: |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się
EK nr 1 – wiedza – w zaawansowanym stopniu zna i rozumie pojęcia z zakresu współczesnej nauki i mediów.
EK nr 2 – umiejętności – potrafi analizować i krytycznie wypowiadać się na tematy związane ze współczesną nauką i mediami.
EK nr 3 – kompetencje – jest odpowiednio przygotowany i rozumie swoją rolę w mediach dostrzegając znaczenie współczesnego systemu nauki.
Nakład pracy w ramach zajęć
30 godz. – aktywne uczestnictwo w zajęciach
15 godz. – bezpośrednie przygotowanie do zajęć, osobiste lektury
15 godz. – praca w ramach zaliczenia śródokresowego i przygotowanie do testu końcowego
60 godz. – razem
2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Przed zajęciami prowadzący rozsyła konspekt z wykazem literatury wraz z załącznikami oraz pytania do dyskusji. Znajomość przesłanych tekstów umożliwi potem czynny udział w debacie podczas zajęć.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną w zaokrągleniu w górę co 0,5 stopnia, wyliczaną na podstawie ocen cząstkowych za: aktywność podczas dyskusji (kompetencje), przygotowanie eseju medioznawczego na zaliczenie śródokresowe (umiejętności) oraz rozwiązanie testu końcowego (wiedza).
EK nr 1
Test końcowy zostanie przeprowadzony pod koniec programu zajęć na MS Forms. Przygotowano go wyłącznie w oparciu o konspekty i podaną literaturę.
na ocenę 2 – otrzymanie mniej niż 17 punktów na 30 w teście końcowym.
na ocenę 3 – otrzymanie równo i więcej niż 17 punktów na 30 w teście końcowym.
na ocenę 3,5 – otrzymanie równo i więcej niż 20 punktów na 30 w teście końcowym.
na ocenę 4 – otrzymanie równo i więcej niż 23 punktów na 30 w teście końcowym.
na ocenę 4,5 – otrzymanie równo i więcej niż 25 punktów na 30 w teście końcowym.
na ocenę 5 – otrzymanie równo i więcej niż 27 punktów na 30 w teście końcowym.
EK nr 2
Zaliczenie śródokresowe – przeprowadzone w połowie programu zajęć – polega na przygotowaniu eseju medioznawczego i przesłanie prowadzącemu w formacie PDF na adres p.drzewiecki@uksw.edu.pl do określonego terminu. Esej powinien zawierać wstęp z postawieniem tezy, popartą literaturą przedmiotu argumentację, zakończenie z wnioskami oraz wykorzystaną w pracy bibliografię z przynajmniej trzema pozycjami naukowymi. Praca ma liczyć co najmniej 7000 znaków ze spacjami. Ustawienia w edytorze tekstów: Times New Roman, 12 pkt, podwójny odstęp, imię i nazwisko u góry, poniżej numer indeksu, tytuł eseju, potem akapit 1. Wstęp, 2. 3... kolejne podrozdziały, Wnioski, Bibliografia. Tytuł pracy może być oryginalną, autorską propozycją. W akapicie początkowym należy jednak zaznaczyć, który temat został wybrany. Tematy esejów do wyboru:
Jakie są ograniczenia metody naukowej?
W jaki sposób logosfera wpływa na nasze myślenie i komunikację?
Czy nauka może istnieć bez logosfery?
Jakie czynniki wpłynęły na rozwój nauki w różnych okresach historycznych?
Czy nauka zawsze postępuje? Czy są okresy stagnacji?
Jakie wydarzenia miały największy wpływ na kształtowanie nauki?
Jakie są różne funkcje nauki w społeczeństwie?
Jak logos wpływa na nasze zrozumienie i interpretację świata?
Jakie są ograniczenia logosu w procesie poznawczym?
Jak nauka i logos mogą współdziałać w tworzeniu nowych teorii i idei?
Jakie są główne wyzwania, przed którymi stoją instytucje naukowe?
Jakie są zalety i wady komunikacji naukowej za pośrednictwem blogów popularnonaukowych?
Jak instytucje naukowe mogą skuteczniej angażować się w komunikację naukową z publicznością?
Jakie są zalety i wady różnych metod naukowych stosowanych w badaniach medioznawczych?
Jakie są najważniejsze wyzwania i możliwości dla współczesnych badań medioznawczych?
Jak rola mediów społecznościowych wpływa na kierunek współczesnych badań medioznawczych?
Jakie są największe wyzwania, z jakimi spotyka się nauka w dzisiejszych czasach?
Jak nowe technologie medialne wpływają na naukę i jej praktykę?
Jak logosfera wpływa na percepcję nauki w społeczeństwie?
Jakie są możliwe przyszłe kierunki rozwoju dla nauki w kontekście nowych technologii medialnych i logosfery?
na ocenę 2 – nie złożono pracy w terminie.
na ocenę 3 – esej złożony w terminie, praca niespełniająca wymogu przynajmniej 7000 znaków ze spacjami, praca nie ma struktury: wstęp, rozdziały, wnioski, bibliografia, w pracy nie postawiono tezy, ani nie przedstawiono argumentacji, nie odniesiono się do literatury naukowej, praca niestarannie przygotowana od strony edytorskiej i nienapisana językiem naukowym.
na ocenę 3,5 – esej złożony w terminie, praca spełniająca wymóg objętości przynajmniej 7000 znaków ze spacjami, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, ale nie posłużono się literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, choć wykazano ją w bibliografii, jak również praca niestarannie przygotowana od strony edytorskiej i nienapisana językiem naukowym.
na ocenę 4 – esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej, napisana językiem naukowym.
na ocenę 4,5 – esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się nie tylko literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, ale wykroczono poza jej zakres, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej i napisana językiem naukowym.
na ocenę 5 – wyróżniający się samodzielnością myślenia i erudycją oraz stylem wypowiedzi esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się nie tylko literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, ale wykroczono poza jej zakres, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej i napisana językiem naukowym.
EK nr 3
Prowadzący przyznaje punkty za aktywność podczas dyskusji w ramach zajęć. Punkt można otrzymać za merytoryczną – samodzielną i krytyczną – wypowiedź związaną z pytaniem do dyskusji i przesłaną literaturą.
na ocenę 2 – zdobycie 0 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
na ocenę 3 – zdobycie 2 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
na ocenę 3,5 – zdobycie 3 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
na ocenę 4 – zdobycie 4 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
na ocenę 4,5 – zdobycie 6 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
na ocenę 5 – zdobycie 8 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
Literatura
Augustyn K., Od produktu do usługi. Przemiany na rynku książki w epoce nowych mediów, „Folia Bibliologica” 2017, nr 59, s. 71-99.
Babik W., Sikorska M., Blogi naukowe narzędziem upowszechniania informacji i wiedzy, w: Człowiek, media, edukacja, red. J. Morbitzer, E. Musiał, Kraków 2013, s. 27-28.
Czarnocka M., O krytyce nauki, „Filozofia i Nauka” 2017, nr 5, s. 197-215.
Kucner A., Transcendentny oraz immanentny sens humanistyki jako nauki, w: Granice dyscyplin-arne w humanistyce, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn 2006, s. 9-22.
Lepa A., Logosfera a etyka społeczeństwa komunikacji, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2008, t. 11, nr 2, s. 133-144.
Lisowska-Magdziarz M., Metodologia badań nad mediami-nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, „Studia Medioznawcze” 2013, nr 53(2), s. 27-41.
Goniak Ł., Czy blogi to rzeczywiście prasa? Kilka uwag praktycznych o zasadności uznania blogera za dziennikarza, a bloga za prasę, „Media-Culture-Social Communication” 2020,
Grzelak E., Komunikologia–nauka otwarta. Zagrożenia i możliwości poznawcze, w: Teorie i praktyki komunikacji, t. 2, red. A. Barańska-Szmitko, A. Filipczak-Białkowska, Łódź 2023, s. 87-105.
Kidawa M., Maryl M., Niewiadomski K., Teksty elektroniczne w działaniu. Typologia gatunków blogowych, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2016, t. 59, nr 2, s. 51-73.
Popiołek M., Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej – (social)mediatyzacja życia codziennego, „Zeszyty prasoznawcze” 2015, t. 58, nr 1, s. 60-71.
Sitkowska K., Kulturowy wymiar ewolucji mediów w ujęciu przedstawicieli „Szkoły Toronto”, „Kultura-Media-Teologia” 2012, nr 11, s. 42-54.
Sobkowiak J. A., Przyszłość osoby w mediach–od filozofii głupoty ku sztucznej inteligencji, „Kultura-Media-Teologia” 2022, nr 52, s. 164-186.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: