Zarządzanie kryzysem w pracy WT-DCM-ZK
Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwymi sytuacjami kryzysowymi w pracy oraz sposobem przeciwdziałania ich wystąpieniu, ewentualnie możliwościami ich rozwiązywania, o ile już zaistnieją. W trakcie zajęć studenci nie tylko uzyskają podstawową wiedzę z zakresu zarządzania kryzysowego (zarządzania w kryzysie), ale także zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania zmianą oraz prawa, komunikacji i psychologii społecznej.
W trakcie zajęć omówione zostaną m.in. takie zjawiska i problemy oraz metody ich zapobiegania/ zwalczania jak: mobbing, molestowanie, anomia pracownicza, dyskryminacja, wypalenie zawodowe i depresja, konflikt między pracownikami, wyuczona bezradność. Podjęty zostanie także temat motywacji i poprawnej komunikacji w organizacji, a także kultury (zaufania; nieufności).
Zajęcia będą miały praktyczny wymiar. W ich trakcie studenci zmierzą się przykładami sytuacji kryzysowych (case-study). Zostaną omówione przyczyny ich zaistnienia, istota, możliwe działania do podjęcia celem przeciwdziałania ich wystąpieniu w przyszłości.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Opis ECTS:
EK nr 1 rozpoznaje, nazywa i definiuje podstawowe sytuacje kryzysowe w pracy.
EK nr 2 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstawowym pojęć z obszaru zarządzania kryzysem, zarządzania zmianą, zarządzania zasobami ludzkimi w sytuacjach kryzysowych oraz coachingu i mediacji.
EK nr 3 posiada umiejętności planowania i wdrażania w życie rozwiązań, które mają przeciwdziałać sytuacjom kryzysowym w pracy. Dobiera odpowiednie rozwiązania do kryzysu, który wystąpił w miejscu pracy.
EK nr 4 Wyciąga wnioski na przyszłość dot. możliwości wystąpienia i zapobiegania podobnym kryzysom w pracy.
EK nr 5 Zachowuje ostrożność/krytycyzm w wyrażaniu opinii, potrafi dyskutować i argumentować (zdolności i kompetencje perswazyjne). Wykazuje się umiejętnością pracy w zespole - rozumie istotę pracy w zespole, potrafi kierować pracą zespołu.
Opis ECTS:
Udział w ćwiczeniach 30
Przygotowanie do ćwiczeń 30
Kryteria oceniania
Zajęcia mają w znacznej mierze charakter praktyczny. Stąd istotny wpływ na końcową ocenę będzie miała bieżąca w ich trakcie praca studenta (wykonywanie ćwiczeń i zadań; aktywność).
Nieobecności:
Dopuszczalne dwie (2) nieobecności nieusprawiedliwione. Przekroczenie powyższych progów w przypadku braku sytuacji nadzwyczajnych (tj. np. pobytu w szpitalu etc.) oraz odrobienia zajęć skutkować będzie brakiem zaliczenia przedmiotu.
Literatura
1. S. Wojciechowska-Filipek, Zarządzanie w kryzysie, CEDEWU.PL, Warszawa 2014;
2. Z. Ciekanowski, J. Nowicka, H. Wyrębek, Zarządzanie zasobami ludzkimi w sytuacjach kryzysowych, CEDEWU.PL, Warszawa 2017;
3. O. Rzycka, Menedżer coachem. Jak rozmawiać, by osiągnąć rezultaty, Wolters Kluwer, Warszawa 2015;
4. R. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN;
5. Podręcznik Menedżera, Harvard Business Reviev, Dom Wydawniczy Rebis
6. I. Świątek-Barylska, Relacje w organizacji. Podręcznik menedżera;
7. I. Warwas, A. Rogozińska-Pawełczyk, Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji, Wydawnictwo Uni. Łódzkiego, Łódź 2016;
8. D. Ambroziak, M. Maj, Oszustwa i nieuczciwość, w organizacjach. Problem anomii pracowniczej, Wolters Kluwer, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: