Wprowadzenie ogólne do coachingu w rodzinie WT-DCM-WOC
Format zajeć: ćwiczenia
Zakres tematów:
1. Coaching i psychologia coachingu – podobieństwa/różnice/podstawy teoretyczne
2. Modele psychologiczne/modele uczenia się przydatne w coachingu rodziny – co coach rodziny musi wiedzieć o psychologii
3. Formy rodziny oraz stadia rozwoju rodziny i wyzwania z nimi związane
4. Kiedy coaching dla rodziny, a kiedy psychoterapia – norma vs patologia
5. Proces uczenia się w rodzinie na różnych etapach
6. Praktyka coachingu w rodzinie/dla rodziny na poszczególnych etapach jej rozwoju
7. Jak prowadzić proces coachingu w rodzinie – etapy
8. Podstawowe umiejętności coachów rodzinnych (ocena, słuchanie, zadawanie pytań, empatia, podstawowe narzędzia komunikacji /parafraza, klaryfikacja,
odzwierciedlenie, konfrontacja)
9. Etyka coachingu rodzinnego
10. Modele coachingu w rodzinie i sposoby oceny
11. Coaching relacji (małżeński) – zasady
12. Coaching rodzicielski (relacji rodzic dziecko/dla przyszłych rodziców)
13. Coaching w specjalnych potrzebach (ADHD).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:
wiedzy:
1. Student posiada wiedzę dotyczącą głównych form rodziny, etapów prawidłowego
rozwoju i procesów uczenia się rodziny i wyzwań z nimi związanych
2. Student posiada wiedzę dotyczącą różnic pomiędzy prawidłowym i patologicznym
funkcjonowaniem rodziny
3. Student posiada wiedzę dotyczącą narzędzi coachingowych, form coachingu oraz
narzędzi ewaluacyjnych, które mogą być stosowane na różnych etapach rozwoju
rodziny
4. Student posiada wiedzę dotyczącą różnych form i narzędzi coachingu relacji,
rodzicielskiego, w specjalnych potrzebach
5. Student posiada wiedzę i refleksję dotyczącą kwestii etycznych związanych z rolą
pomocową w stosunku do rodziny – do czego ma uprawnienia a do czego nie.
umiejętności:
1. Student posiada umiejętności rozróżniania sytuacji normalnych od patologicznych w
rodzinie i potrafi ocenić, czy w powyższych sytuacjach jest miejsce na coaching
2. Student posiada umiejętność stosowania podstawowych narzędzi oceny sytuacji w
rodzinie
3. Student posiada umiejętność stosowania poszczególnych etapów procesu
coachingowego w kontakcie z rodziną i jej członkami
3
4. Student posiada umiejętność stosowania podstawowych narzędzi coachingowych w
procesie coachingu
5. Student posiada umiejętność stosowania zasad etycznych coachingu w symulowanej
praktyce pracy z rodziną
kompetencji społecznych:
1. Student posiada umiejętność aktywnego słuchania
2. Student posiada umiejętność nawiązywania kontaktu społecznego i współpracy w
grupie
3. Student posiada umiejętność dyskusji
4. Student ma świadomość swojej wiedzy oraz obszarów wymagających podnoszenia
kwalifikacji
5. Student potrafi zaprezentować tolerancyjne i empatyczne podejście do sytuacji
odmiennych od jego systemu wartości
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia (syntetycznie opisane
stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji założonych efektów kształcenia):
1. Prezentacja koniecznej wiedzy, modeli oraz narzędzi
2. Dyskusja i case studies w grupie
3. Dyskusje i case studies w podgrupach
4. Symulacje sytuacji cachingowych
Zaliczenie złożone z dwóch elementów: kolokwium = 60%, praca grupowa 40%
Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla
przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):
0-50- niedostateczny (2)
51-60 – dostateczny (3)
61-70 – dostateczny +(3+)
71-80 – dobry (4)
81-90 - dobry + (4+)
91-100- bardzo dobry (5)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Rogers, J. (2010) „Coaching”. Gdańsk:GWP
Trzebińska, E (2008) „Psychologia pozytywna” Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne
Carr, A., (2004). „Psychologia pozytywna”, Gdańsk: GWP
Goldenberg, H., (2006)). Terapia rodzin. Kraków, wydawnictwo UJ.
Geldard, K., (2004), „Rozmowa, która pomaga”. Gdańsk: GWP
Whitworth, L., (2010), “Coaching koaktywny”. Oficyna Wolters Kluwer
Barbaro, B. de 9red). „Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny”. Kraków:
Wydawnictwo UJ.
Stemplewska-Żakowicz (red). „Wywiad psychologiczny 2”. Warszawa: PTP”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: