Wprowadzenie do Pisma Świętego WT-CTR-WP
Treści programowe:
1. Ogólne informacje o Piśmie Świętym: pojęcie i nazwy, treść, podział
2. Natchnienie biblijne
3. Kanon Ksiąg Świętych (Stary i Nowy Testament)
4. Apokryfy Starego i Nowego Testamentu
5. Zwoje z Pustyni Judziej nad Morzem Martwym (pisma qumrańskie)
6. Tekst Pisma Świętego – tekst oryginalny ST (tekst hebrajski i grecki), NT (tekst grecki)
7. Tekst Pisma Świętego – starożytne przekłady
8. Krytyka tekstu Starego Testamentu
9. Krytyka tekstu Nowego Testamentu
10. Krytyka tekstu ST i NT: główne zasady (zewnętrzne i wewnętrzne)
11. Noematyka: sens Pisma Świętego
12. Heurystyka: krytyka literacka i historyczna Pisma Świętego
13. Heurystka: pozostałe metody i podejścia w badaniach biblijnych
14. Proforystyka: Pisma Święte jako Księga ludu Bożego
15. Historia egzegezy – biblistyka polska
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Kod dostępu do wykładu w MS Teams: vmr5ujb
______________________________________
EK1: Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie natchnienia biblijnego, historii kształtowania się tekstu Pisma św. , kanonu Pisma św. (w chrześcijaństwie i judaizmie)
EK2 Potrafi wyjaśnić specyfikę głównych metod, podejść i lektur w interpretacji tekstów biblijnych
EK3 Docenia znaczenie wiedzy z zakresu biblistyki oraz przekładów biblijnych
Aktywny udział w wykładzie: 30 godz.
Praca własna studenta: 50 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 90 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
EK1: ndst - nie uczestniczył w zajęciach i nie zna podstawowych treści przekazanych podczas zajęć
dst - uczestniczył w nielicznych zajęciach i w sposób podstawowy opanował materiał przekazany podczas zajęć
db - uczestniczył w większości zajęć i dobrze opanował materiał przekazany podczas zajęć
bdb - uczestniczył w prawie wszystkich zajęciach i bardzo dobrze opanował materiał przekazany podczas zajęć
EK2: ndst - nie uczestniczył w zajęciach i nie posiadł umiejętności wymaganych w ramach prowadzonych zajęć
dst - uczestniczył w nielicznych zajęciach w sposób ograniczony posiadł umiejętności wymagane w ramach prowadzonych zajęć
db - uczestniczył w większości zajęć dobrze posiadł umiejętności wymagane w ramach prowadzonych zajęć
bdb - uczestniczył w prawie wszystkich zajęciach i bardzo dobrze posiadł umiejętności wymagane w ramach prowadzonych zajęć
EK3: ndst - nie uczestniczył w zajęciach i nie docenia społeczno-kulturowego znaczenia poruszanych zagadnień
dst - uczestniczył w nielicznych zajęciach w sposób ograniczony docenia społeczno-kulturowe znaczenie zagadnień poruszanych w ramach zajęć
db - uczestniczył w większości zajęć i docenia społeczno-kulturowe znaczenie zagadnień poruszanych w ramach zajęć
bdb - uczestniczył w prawie wszystkich zajęciach i bardzo dobrze postrzega społeczno-kulturowe znaczenie zagadnień poruszanych w ramach zajęć
Literatura
Literatura (źródła):
BIBLIA HEBRAICA STUTTGARTENSIA. Editio funditus renovata, K. Elliger, W. Rudolph, A. Schen-ker, i in. (red.). Masoram curavit G.E. Weil, Stuttgart 19975.
SEPTUAGINTA. Id est Vetus Testamentum graece iuxta LXX interpreters (Duo volumina in uno), A. Rahlfs, R. Hanhart (red.), Stuttgart 20072.
BIBLIA SACRA IUXTA VULGATAM VERSIONEM, R. Weber, R. Gryson, i in. (red.), Stuttgart 20075.
NOVUM TESTAMENTUM GRAECE, Eb. Nestle, Ed. Nestle, K. Aland, B. Aland, J. Karavidopoulos, C.M. Martini, B.M. Metzger (red.), Stuttgart 202128.
PISMO ŚWIĘTE STAREGO I NOWEGO TESTAMENTU, A. Jankowski, L. Stachowiak, K. Romaniuk,
i in. (red.), Poznań – Warszawa 20025 (tzw. Biblia Tysiąclecia).
PISMO ŚWIĘTE STAREGO I NOWEGO TESTAMENTU, M. Peter, M. Wolniewicz, in. (red.), t. I-IV,
Poznań 19923 (tzw. Biblia Poznańska).
PISMO ŚWIĘTE STAREGO I NOWEGO TESTAMENTU. Najnowszy przekład z języków oryginalnych
z komentarzem, opracował Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Towarzystwa Święte-go Pawła, Częstochowa 2008 (tzw. Biblia Paulistów).
Podstawowe podręczniki:
J. SZLAGA (red.), Wstęp ogólny do Pisma Świętego, Poznań – Warszawa 1986.
A. PACIOREK, Wstęp ogólny do Pisma Świętego (Academica 17), Tarnów 2003.
P. WALEWSKI (red.), Wstęp ogólny do Biblii (Series Religiologica Pomeraniae 2), Rumia 2011.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Wymagania wstępne: - Znajomość ogólna tematyki biblijnej Chrostowski W., „Biblia polska”, w: Bartnicki R. - Kawecki W. (red.), "Chrześcijaństwo a kultura", Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2006, 117-131. Pietkiewicz R., rozdz. „Znaczenie Biblii Tysiąclecia dla rozwoju kultury biblijnej w Polsce”, w: Tenże, "Biblia Polonorum. Historia Biblii w języku polskim", t. V, Pallottinum, Poznań 2015, s. 345-383. Sznajderski T., „Reformacja i polskie przekłady Biblii”, w: Zagadnienia Rodzajów Literackich 60/124 (2017), z.4, s. 69 – 84, DOI:10.26485/ZRL/2017/60.4/5 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: