Wykład monograficzny z zakresu pielgrzymowania - Filozofia pielgrzymowania WT-CTR-WMF
1. Pielgrzymowanie filozoficzne jako sztuka zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi
2. Pielgrzymowanie a "filozofia chodzenia"
3. Pielgrzymowanie a tułaczka
4. Pielgrzymowanie i przestrzeń (Biblia)
5. Pielgrzymowanie i przestrzeń /(filozofia)
6. Pielgrzymowanie i czas
7 Homo viator
8. . Axis mundi
9. "Mała ojczyzna" jako miejsce święte
10. Geografia pielgrzymowania
11. Fenomen camino
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza Ek_1:
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia omawiane w ramach zaproponowanej tematyki
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy obecne w poszczególnych propozycjach filozoficznych odnośnie problematyki filozoficznego pielgrzymowania z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu filozoficzno- historycznego
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę z zakresu przedmiotu dla oceny rożnych współczesnych problemów filozoficzno-światopoglądowych
umiejętności Ek-2:
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w odróżnić podstawowych terminów filozoficznych w związku z problematyką filozoficznego pielgrzymowania
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy przedstawiane w ramach wykładu.
-na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
- na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
kompetencje EK-3
- na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu podstawowych problemów odnośnie problematyki filozoficznego pielgrzymowania na postrzeganie świata przez człowieka
- na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy przedstawiane na zajęciach, odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe
- na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
- na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
Kryteria oceniania
KOD DOSTĘPU DO ZAJĘĆ ONLINE: iz53ak
metoda podająca
Sposób weryfikacji - egzamin pisemny - test
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje poziom uzyskanej wiedzy na egzaminie:
dst-dst plus - 50-60%,
db-db plus - 60-85%,
bdb - 85-100%
obecności na zajęciach:
dst - od 60%,
db 60-95%,
bdb - 95-100%
Literatura
Arystoteles, Proteptikos. Zachęta do filozofii, http://biblioteka.kijowski.pl/arystoteles/filozofia.pdf
Grzegorz z Nysy, List II: O pielgrzymkach do Jerozolimy, w: Wybór pism, tłumaczenie T. Sinko, Warszawa 1963, s.223-229.
G. Marcel, Homo viator : wstęp do metafizyki nadziei, Warszawa 1984.
Literatura dodatkowa:
P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa 2003.
A. Grzegorczyk, Źródła sensu w humanistyce, Kęty 2918, s. 25-43.
F. Nietzsche, Wędrowiec i jego cień, Warszawa 1910.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: