Wprowadzenie do liturgii WT-CTR-WL
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z etymologią i znaczeniem słowa liturgia oraz różnymi opisowymi próbami definicji rzeczywistości liturgii (encyklika "Mediator Dei", Konstytucja o liturgii świętej "Sacrosanctum concilium" i KKK, list apostolski "Desiderio desideravi"), sposobami obecności Chrystusa w liturgii oraz eklezjalnym jej wymiarem (liturgia jako epifania Kościoła), ze strukturą zgromadzenia liturgicznego oraz podziałem funkcji w tymże zgromadzeniu. Podczas wykładów studenci zapoznają się ze strukturą Mszy Świętej oraz ze światem postaw i gestów, z których jest utkana jej celebracja jak również z symboliką przestrzeni liturgicznej i jej ukształtowaniem. Celem wykładów jest także przedstawienie rozwoju życia liturgicznego wraz z prezentacją rodzin liturgicznych w Kościele wschodnim i zachodnim.
Student doskonali umiejętności w zakresie posługiwania się podstawową wiedzą liturgiczną w formacji innych osób, także podczas pielgrzymek, nabywa umiejętności jak wykorzystać wiedzę liturgiczną oprowadzając turystów po sanktuariach czy innych ważnych ośrodkach kultu religiijnego.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy: 1)student zna etymologię słowa liturgia, zna określenie liturgii w podstawowych dokumentach Magisterium Kościoła (Mediator Dei, KL, KKK, list "Desiderio desideravi"); 2) student zna różnicę pomiędzy znakiem a symbolem w liturgii, student definiuje czym jest zgromadzenie liturgiczne oraz wymienia posługi i funkcje, jakie w nim pełnią poszczególne członki Mistycznego Ciała Chrystusa.
3) student zna sposoby obecności Chrystusa w liturgii, wie jaka jest struktura zgromadzenia liturgicznego i podział w nim funkcji
4) student dostrzega różnice pomiędzy znakiem a symbolem w liturgii, zna biblijne i teologiczne znaczenie postaw i gestów obecnych we Mszy Świętej i symbolikę przestrzeni liturgicznej
5) student wie jaka jest różnica pomiędzy liturgią a pobożnością ludową; zna różne formy celebracji liturgicznych i pobożności ludowej, jakie są obecne w sanktuariach
Kryteria oceniania
W zakresie wiedzy:
ndst (2) - student nie zna etymologii terminu liturgia, nie zna jej definicji opisowej, nie zna sposobów obecności Chrystusa w liturgii; nie zna podstawowych ksiąg liturgicznych, nie wie jaka jest różnica między rodziną a obrządkiem
dst (3) - student zna etymologię słowa liturgia, potrafi podać soborową opisową definicję liturgii oraz podaje na czym polega specyfika opisu liturgii w KKK; student zna i wymienia sposoby obecności Chrystusa w liturgii, student wie co to jest zgromadzenie liturgiczne i wymienia funkcje jakie pełnią w nim członkowie Mistycznego Ciała Chrystusa.
db (4) - student zna etymologię słowa liturgia, zna definicję liturgii w świetle encykliki Mediator Dei, KL oraz KKK, zna sposoby obecności Chrystusa w liturgii, zna różnicę pomiędzy rodziną a obrządkiem, zna podstawowe rodziny liturgiczne, zna sposoby obecności Chrystusa w liturgii, zna podstawowe księgi liturgiczne i szaty używane w liturgii
bdb (5) - student zna definicję liturgii w świetle Mediator Dei, KL, KKK i "Desiderio desideravi", zna rodziny liturgiczne i ich charakterystykę, zna strukturę zgromadzenie liturgicznego oraz różnicę pomiędzy urzędem a funkcję, zna zadania przyporządkowane do poszczególnych urzędów i funkcji, zna i wymienia księgi liturgiczne, ukazuje ich genezę powstania i poszczególne etapy tego procesu, wymienia szaty używane w liturgii, zna ich symbolikę i pochodzenie.
W ramach zaliczenia przedmiotu studenci przygotowują samodzielnie prezentacją multimedialną na temat życia liturgicznego i form pobożności ludowej w jednym z wybranych sanktuariów bądź ważnych ośrodków kultu religijnego. Prezentację przedstawiają na zajęciach i odpowiadają na pytania postawione przez wykładowcę oraz innych studentów. Przy wystawieniu oceny brana jest również pod uwagę obecność na zajęciach i aktywny w nich udział
Literatura
B. Nadolski, Liturgika, t. I: Liturgika fundamentalna, Poznań 2014.
M. Kunzler, Liturgia Kościoła, Poznań 1999.
J. Stefański, O Mszy Świetej najprościej, Szydłówek - Toruń 2021.
Literatura uzupełniająca:
H.J. Sobeczko, Zgromadzeni w imię Pana. Teologia znaku zgromadzenia liturgicznego, Opole 1999.
Cz. Krakowiak, Święcenia niższe, posługi i funkcje wiernych świeckich w liturgii, Lublin 2019.
Cz. Krakowiak, Sanktuaria i pielgrzymki. Teologia, liturgia i pobożność ludowa, Lublin 2016.
R. Guardini, Znaki święte, Jasna Góra 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: