Wprowadzenie do judaizmu WT-CTR-WJ
Tematyka zajęć
1. Historia
2. Charakterystyka judaizmu biblijnego
3. Charakterystyka judaizmu pobiblijnego
4. Zagadnienia teologiczne judaizmu (istota judaizmu, prymat Tory, mesjanizm, grzech i zbawienie)
5. Czynności kultowe (praktyki: obrzezanie, „Syn Przykazania”, małżeństwo, ubiór, modlitwa; święta: Szabat, Pascha, Święto Tygodni, Święto Namiotów, Szałasów, Święto Poświęcenia Świątyni, Święto Losów, Nowy Rok, Święto Pojednania)
6. Symbolika (Świecznik siedmioramienny, Tarcza Dawida, Mezuza)
7. Judaizm współczesny i jego problemy
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie:
- specyfikę przedmiotową, terminologiczną i metodologiczną nauk teologicznych;
- fenomen, dzieje i cele pielgrzymowania oraz jego kulturowe i społeczne uwarunkowania;
- zagadnienia z zakresu nauk biblijnych, m.in. treści i charakteru poszczególnych zbiorów i ksiąg biblijnych oraz ich znaczenie dla chrześcijaństwa;
- zagadnienia z zakresu wiedzy o religiach monoteistycznych (chrześcijaństwo, judaizm, islam) i zależnościach między nimi;
- zagadnienia dotyczące historii biblijnego Izraela, a także jego instytucji religijnych i społecznych;
- złożoność językową Pisma Świętego oraz Bliskiego Wschodu i regionu Śródziemnomorza;
- złożoność dziejów chrześcijaństwa i kultury chrześcijańskiej, zwłaszcza w Ziemi Świętej i w Europie;
- zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, obyczajowości i archeologii Bliskiego Wschodu;
- zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, myśli, obyczajowości i archeologii Europy, z wyróżnieniem regionu Śródziemnomorza;
- pojęcia z zakresu organizacji i obsługi ruchu turystycznego i pielgrzymkowego;
- prawne, organizacyjne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania podmiotów turystycznych i pielgrzymkowych;
- przydatność przestrzeni kulturowej dla potrzeb turystyki religijnej;
- przydatność przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki religijnej;
- przydatność wiedzy antropologicznej dla potrzeb turystyki religijnej.
Umiejętności
Student potrafi:
- twórczo stosować wiedzę z zakresu nauk teologicznych w organizacji i obsłudze ruchu turystycznego i pielgrzymkowego;
- twórczo stosować wiedzę z zakresu historii, kultury i myśli różnych regionów świata w organizacji i obsłudze ruchu turystycznego i pielgrzymkowego;
- rozpoznawać współczesne kierunki i problemy w turystyce religijnej w Polsce i na świecie oraz reagować na nie;
- twórczo wykorzystywać wiedzę na temat historii, zwłaszcza dziejów biblijnych i dziejów chrześcijaństwa, oraz archeologii i liturgii dla funkcjonowania turystyki religijnej;
- interpretować zjawiska religijne, posługując się narzędziami badawczymi;
- wykonywać zadania w zakresie bezpośredniej obsługi ruchu turystycznego i pielgrzymkowego;
- posługiwać się językami obcymi w zakresie wystarczającym do prowadzenia aktywności w sferze chrześcijańskiej turystyki religijnej; jeden język obcy na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
- planować i organizować pracę indywidualną w zakresie chrześcijańskiej turystyki religijnej oraz pracę w zespole, rozumie swoją w nim rolę;
- planować własny rozwój i rozwój innych osób w zakresie organizacji i obsługi ruchu turystycznego i pielgrzymkowego; w tym dba o własne przygotowanie fizyczne i intelektualne do wykonywanych zadań.
Kompetencje społeczne
Student jest gotów:
- krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i umiejętności oraz poprawnie je prezentować na forum publicznym;
- rozpoznawać złożoności rzeczywistości i potrzeby interdyscyplinarnego podejścia naukowego do rozwiązywanych problemów;
- inicjować działania na rzecz krzewienia kultury chrześcijańskiej we współczesnym świecie poprzez promocję turystyki religijnej i pielgrzymkowej;
- dbać o tradycje zawodu oraz działać zgodnie z zasadami etycznymi wykonywanej działalności w zakresie turystyki religijnej i wymagać tych zasad od członków swojego środowiska.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną;
- zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy.
Literatura
Co każdy powinien wiedzieć o judaizmie. Praca zbiorowa, Kraków 2007.
Fijałkowski P., Symbole judaizmu – symbole ludzkości, „Albo albo” 2016 nr 2, s. 105-120.
Judaizm, w: Rusecki M., Traktat o religii, Warszawa 2007, s. 447-461.
La Maisonneuve D. de, Judaizm. Podstawowe wiadomości, Warszawa 2010.
Mrozek A., Wprowadzenie do judaizmu, „The Polish Journal of the Arts and Culture” 2012 nr 3, s. 101-114.
Rubinkiewicz R., Judaizm, „Communio” 15(1995) nr 4, s. 3-20.
Rubinkiewicz R., Judaizm, w: Zimoń H. (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin 2001, s. 349-378.
Seweryniak H., Judaizm, „Studia Płockie” 1998 t. 26, s. 27-52.
Trepp L., Żydzi. Naród, historia, religia, Warszawa 2009.
Tworuschka M., Tworuschka U., Religie świata. Judaizm, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: