Wprowadzenie do historii Kościoła WT-CTR-WH
Przedmiot ma na celu analizę rozwoju Kościoła katolickiego w ciągu wieków. Szczególny nacisk będzie kładziony na kontekst historyczno-społeczny początków Kościoła - sobory, tworzenie się struktur kościelnych, błędnowierstwo, rozłamy itp. Dużo uwagi zostanie poświęcone sytuacji Kościoła w okresie nowożytności i w czasach najnowszych, kiedy nastąpiła silna konfrontacja Kościoła katolickiego z nowymi prądami filozoficznymi, m.in. z Oświeceniem.
W cyklu 2023/24_L:
1. Kontekst historyczno-religijny Cesarstwa Rzymskiego i Palestyny w czasach Jezusa Chrystusa. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2024/25_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student posiada pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. Definiuje przedmiot Historii Kościoła jako naukę oraz metodologię nauk historycznych i teologicznych, poznaje i analizuje źródła oraz literaturę przedmiotu, wymienia podstawowe tematy zagadnienia analizowane w trakcie poszczególnych semestrów, charakteryzuje poszczególne epoki, objaśnia terminy i pojęcia, tłumaczy i
podsumowuje cechy charakterystyczne danej epoki.
Umiejętności: posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów. Dobiera, analizuje i porównuje źródła historyczne, ustala fakty, poddaje je krytyce, na podstawie faktów wyprowadza wnioski, poznaje genezę, przebieg i skutki wydarzeń, tworzy podsumowanie.
Kompetencje: student dyskutuje na temat poznanej wiedzy, dąży do możliwie szerokiego i obiektywnego poznania kontekstu rzeczywistości, wyraża swoje opinie i oceny, troszczy się o swoją indywidualność i wolność w wyrażaniu opinii.
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia. Na zakończenie cyklu kształcenia odbywa się egzamin pisemny z całości materiału. Wcześniej studenci
otrzymają całościowy zestaw tez egzaminacyjnych. Na egzaminie otrzymają wybrany zestaw tez do ustnego przeanalizowania (max. 45 min).
Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK w wymaganym minimalnym zakresie 65%.
Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i
kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%.
Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i
kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%.
Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje
założone w EK w przedziale 91%-100%.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: