Sanktuaria maryjne Europy WT-CTR-SM
Zajęcia, składające się z trzydziestu godzin wykładowych, podzielone będą na dwa zasadnicze moduły . W pierwszym z nich (14 godzin wykładowych) prowadzący zajęcia zrelacjonuje w aspekcie chronologicznym, geograficznym i teologicznym rozwój kultu maryjnego od czasów Nowego Testamentu po współczesność. Drugi moduł (16 godzin wykładowych) będzie miał charakter interaktywny i praktyczny. Każdy ze studentów będzie w nim prezentował wyznaczoną przez prowadzącego autorską trasę turystyczno-pielgrzymkową po sanktuariach maryjnych na wskazanym wcześniej obszarze Europy.
Tematy zajęć:
1. Starotestamentowe przesłanki mariologii.
2. Maryja w Nowym Testamencie
3. Maryja w apokryfach
4. Maryja w nauczaniu Ojców Kościoła
5-7. Chronologia, geografia i teologia rozwoju kultu maryjnego w Europie - od starożytności po czasy współczesne.
8. Sanktuaria maryjne w państwach: Wielka Brytania, Irlandia, Islandia
9. Sanktuaria maryjne w państwach: Mołdawia, Rumunia, Węgry, Słowacja, Czechy
10. Sanktuaria maryjne w państwach: Hiszpania, Portugalia, Andora
11. Sanktuaria maryjne w państwach: Państwa bałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia) i Skandynawia
12. Sanktuaria maryjne w państwach: Państwa na Półwyspie Bałkańskim (Albania, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czarnogóra, Grecja (zwłaszcza wyspa Tinos), Kosowo, Macedonia Północna, Serbia, Słowenia, część Turcji)
13. Sanktuaria maryjne w państwach: Niemcy, Austria, Szwajcaria
14. Sanktuaria maryjne w państwach: Włochy (wraz z Sardynią), Malta, Cypr
15. Sanktuaria maryjne w państwach: Francja (wraz z Korsyką), Belgia, Holandia, Luksemburg
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 Po zakończeniu zajęć student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie tematyki sanktuaria maryjne Europy.
EK 2 W zakresie umiejętności student analizuje i poddaje krytyce informacje pochodzące z różnych źródeł dotyczące tematyki zajęć. Student zdobywa umiejętność przygotowania trasy pielgrzymkowej po sanktuariach maryjnych Europy i potrafi przekazać turystom i pielgrzymom stosowny pakiet wiedzy tematycznej.
EK 3 W zakresie kompetencji społecznych student jest otwarty na różne punkty widzenia, kreatywny w osobistym wykorzystaniu zdobytej wiedzy i umiejętności do przygotowania tras turystyczno pielgrzymkowych i innych zakresach tematycznych i geograficznych.
Kryteria oceniania
Kryterium oceny jest stopień realizacji przez studenta wskazanych powyżej efektów kształcenia (EK1, EK 2 i EK 3).
Weryfikacja efektów kształcenia odbywać się będzie podczas trwania zajęć (aktywność studenta) oraz na podstawie przygotowanej prezentacji wskazanej trasy turystyczno-pielgrzymkowej po sanktuariach maryjnych Europy. Ocena końcowa będzie wypadkową tych dwóch komponentów.
Literatura
Literatura podstawowa:
Domenico Marcucci, Sanktuaria Maryjne Europy, Wydawnictwo Adam, Warszawa 2008.
Adam Dylewski, Sanktuaria maryjne na świecie, Rhema, Kraków, Warszawa (Wydawnictwo SBM) 2017, 2 wyd. 2023.
J. Kudasiewicz, Biblijna droga pobożności maryjnej, Kielce 2002.
Roberts Gaventa B., Mary. Glimpses of the Mother of Jesus, Minneapolis 1999.
S. Manelli, The Mistery of the Blessed Virgin Mary in the Old Testament, w: M. Miravalle (red.), Mariology. A Guide for Priests, Deacons, Seminarians, and Consecrated Persons, Missouri 2007.
Strony internetowe sanktuariów maryjnych.
Przewodniki turystyczne po poszczególnych krajach Europy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: