Nowy Testament - Ewangelie synoptyczne WT-CTR-NTE
Wykład jest podzielony na dwie zasadnicze części. W pierwszej z nich są omawiane zagadnienia historyczno-literackie Ewangelii synoptycznych: etapy kształtowania się Ewangelii, czas ich powstania, autorstwo i adresaci, hipotezy usiłujące rozwiązać wzajemne zależności Ewangelii, itp.
Druga część jest ściśle teologiczna i obejmuje główne tematy teologiczne poszczególnych Ewangelii synoptycznych, zwłaszcza: Cuda Jezusa, Nauczanie Jezusa w przypowieściach, Jezus jako Mesjasz i Syn Boży.
Wykład jest obowiązkowy.
Konsultacja jest możliwa stacjonarnie zgodnie z planem dyżurów, podanym na stronie UKSW.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zna zagadnienia introdukcyjne, warunkujące poprawne odczytywanie Ewangelii: historię czasów Nowego Testamentu, sposoby rozwiązania problemu synoptycznego i ważne kwestie teologiczne, zawarte w Ewangeliach synoptycznych.
Umiejętności: Student potrafi samodzielnie znaleźć informacje na tematy introdukcyjne i teologiczne Ewangelii, oraz na temat ewangelicznych narracji o działalności publicznej Jezusa.
Kompetencje: Student jest kompetentny do zabierania głosu w tych kwestiach podczas publicznej debaty, wykładu w szkole, dyskusji w mediach.
Kryteria oceniania
W trakcie semestru jest przewidziany - w ramach prac etapowych - pisemny sprawdzian z treści Ewangelii. W skład oceny końcowej wchodzi (w skali 40%) ocena z tego sprawdzianu.
Na zakończenie wykładu jest egzamin ustny. Ocena zależy od liczby punktów uzyskanych na egzaminie.
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst): nie zna nawet podstawowych informacji na zadany temat
- na ocenę 3 (dst): zna tylko podstawowe informacje z danego tematu
- na oceną 4 (db): zna dobrze tematykę, ale bez szczegółów
- na ocenę 5(bdb): zna nawet szczegóły.
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi przedstawić nawet podstawowych informacji; nie potrafi też lub nie chce ich znaleźć samodzielnie
- na ocenę 3 (dst): student słabo przedstawia problematykę
- na ocenę 4 (db): student dosyć umiejętnie przedstawia problematykę
- na ocenę 5 (bdb): student przedstawia problematykę w sposób perfekcyjny, wzorcowy.
Kompetencje:
Oceniany jest stopień przygotowania do publicznego zabierania głosu w tej problematyce.
Literatura
Lektura obowiązkowa:
J. Kudasiewicz, Ewangelie synoptyczne dzisiaj, Ząbki 2006, ss. 153-277.
Literatura uzupełniająca:
R. Bartnicki, Ewangelie synoptyczne, geneza i interpretacja, Warszawa 1996; J. Kudasiewicz, Ewangelie synoptyczne dzisiaj, Ząbki 1999 lub 2006; S. Gądecki, Wstęp do Ewangelii synoptycznych, Gniezno 1999; J. Kudasiewicz, Ewangelie synoptyczne, w: Wstęp do Nowego Testamentu (red. R. Rubinkiewicz), Poznań 1996, s. 37-273; M. Bednarz, Ewangelie synoptyczne, Tarnów 1994; R. Bartnicki, Przesłanie Ewangelii, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: