Nowy Testament - Dzieje Apostolskie i listy Pawłowe WT-CTR-NTD
1. Dzieje Apostolskie - zagadnienia literackie: nazwa, Dz a Łk, gatunek literacki, źródła, język i styl.
2. Dzieje Apostolskie - zagadnienia historyczne: autor, czas i miejsce powstania; cel księgi, chronologia Dz.
3. Dzieje Apostolskie - zagadnienia historyczne: tekst, wartość historyczna, osoba Pawła w Dz i Corpus Paulinum.
4. Dzieje Apostolskie - powstanie wspólnoty Kościoła, kwestia Soboru Jerozolimskiego.
5. Dzieje Apostolskie - Życie wczesnego Kościoła: styl życia i organizacja wspólnoty.
6. Życie i działalność św. Pawła. Charakterystyka Corpus Paulinum.
7. Pierwszy i Drugi List do Tesaloniczan.
8. Pierwszy List do Koryntian (zagadnienia wstępne).
9. List do Galatów (zagadnienia wstępne).
10. List do Rzymian (zagadnienia wstępne).
11. List do Filipian.
12. List do Kolosan.
13. List do Efezjan.
14. List do Hebrajczyków..
15. Listy pasterskie.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 - (por. CTR_W03; CTR_U05; CTR_U10) WIEDZA: student zna tekst Dz oraz listów św. Pawła; definiuje poprawnie gatunki literackie poszczególnych pism; wyjaśnia genezę, adresatów oraz Sitz im Leben poszczególnych listów Pawłowych, prezentuje przesłanie teologiczne oraz etyczne listów Pawłowych. Ponadto ma uporządkowaną, pogłębioną, wiedzę z zakresu przedmiotu.
EK 2 - (por. CTR_W03; CTR_U05; CTR_U10) UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk teologicznych, zwłaszcza z obszaru badań biblijnych, analizuje treść pism NT posługując się metodą używaną podczas wykładów; rozumnie poddaje krytyce niewłaściwe użycie Biblii; tłumaczy kluczowe wątki biblijne w perspektywie tradycji literackiej i kulturowej. Posiada także umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych
EK 3 - (por. CTR_W03; CTR_U05; CTR_U10) KOMPETENCJE: student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe poznanych pism biblijnych; zachowuje zdrowy krytycyzm w odczytywaniu i odnoszeniu się do opinii i poglądów dotyczących Biblii, a w szczególności historiografii biblijnej oraz literatury epistolarnej, co pozwala mu na przedstawienie pełnej panoramy odniesień kulturowych i religijnych w działalności w obszarze turystyki religijnej.
OPIS ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 30 godzin.
Praca własna studenta (w tym zwłaszcza przygotowanie się do systematycznych kolokwiów z treści poszczególnych ksiąg biblijnych): 60 godzin.
Razem: 90 godzin = 3 ECTS.
Kryteria oceniania
Odnośnie zaś do oceny uzyskiwanej podczas semestralnego egzaminu ustnego:
- ocena "2": student nie zna treści ksiąg NT wchodzących w zakres tematyczny wykładu, teoretycznych zasad ich interpretacji oraz hipotez historyczno-krytycznych odnośnie do genezy tych utworów;
- ocena "3": student w niewielkim stopniu zna treść ksiąg NT wchodzących w zakres tematyczny wykładu, teoretyczne zasady ich interpretacji oraz hipotezy historyczno-krytyczne odnośnie do genezy tych utworów;
- ocena "4": student dobrze zna treść ksiąg NT wchodzących w zakres tematyczny wykładu, teoretyczne zasady ich interpretacji oraz hipotezy historyczno-krytyczne odnośnie do genezy tych utworów;
- ocena "5": student szczegółowo zna treść ksiąg NT wchodzących w zakres tematyczny wykładu i teoretyczne zasady ich interpretacji. Potrafi też aplikować je do tekstów, które nie były analizowane na zajęciach oraz zna w stopniu bardzo dobrym różnorodne hipotezy odnośnie do genezy tych utworów.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. MĘDALA S. (red.), Dzieje Apostolskie i Listy św. Pawła, Warszawa 1997, t. 9 serii: FRANKOWSKI J. (red.), Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych.
2. JÓŹWIAK F. ("Dzieje Apostolskie") i ROSŁON J.W. - RUBINKIEWICZ R. ("Święty Paweł"), w: RUBINKIEWICZ R. (red.), Wstęp do Nowego Testamentu, Poznań 1996 (ss. 275-425).
3. FITZMYER J.A., Teologia św. Pawła, w: BROWN R.E. - FITZMYER J.A. - MURPHY R.E. - CHROSTOWSKI W. (red), Katolicki Komentarz Biblijny, Warszawa 2001 (ss. 2132-2183). [tamże, ss. 1177-1491: komentarz do Dziejów Apostolskich i Listów św. Pawła].
4) RAKOCY W., Paweł Apostoł. Chronologia życia i pism, Częstochowa 2003.
5) ROSIK M. (red.), Teologia Nowego Testamentu. Listy Pawłowe, katolickie i List do Hebrajczyków, (Bibliotheca Biblica), Wrocław 2008.
6) SEREMET B., Dzieje Apostolskie i Listy katolickie, (Academica 54), Wyd. Biblos, Tarnów 2001.
7) SZYMANEK E., Wykład Pisma Świętego Nowego Testamentu, Poznań 1990 (ss. 222-445).
Literatura uzupełniająca:
1. ZAŁĘSKI J., Chrześcijanin wobec władzy świeckiej w Rz 13,1-7 i 1 Pt 2,13-17, Warszawa 1996.
2. ZAŁĘSKI J., Obraz kobiety w listach Nowego Testamentu, Ząbki 2005, Ząbki 2007.
3. ADAMCZEWSKI B., List do Filemona. List do Kolosan (Nowy komentarz biblijny), Częstochowa 2006.
4. PACIOREK A., Paweł Apostoł - Pisma, część pierwsza, Tarnów 1995, część druga, Tarnów 1997.
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Wymagania wstępne: 1) Obecność na wykładach. KRĘCIDŁO J., "Dzieje Apsotolskie na tle starożytnej historiografii", w: Biblica et Patristica Thoruniensia 1 (2008) 17-33; KOTECKI D., "Droga" jako element jedności literackiej i teologicznej Ewangelii Łukasza i Dziejów Apostolskich", w: Biblica et Patristica Thoruniensia 1 (2008) 55-76. Powyższe artykuły są dostępne na stronie internetowej czasopisma Biblica et Patristica Thoruniensia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: