Podstawy języka arabskiego i kultura islamu WT-CTR-JA
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami języka arabskiego i kulturą islamu w zakresie istotnym z punktu widzenia chrześcijańskiej turystyki religijnej, zwłaszcza na obszarze Bliskiego Wschodu, oraz chrześcijańsko-muzułmańskich kontaktów międzyreligijnych i międzykulturowych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - student omawia zagadnienia z zakresu wiedzy o religii i kulturze islamu oraz zależnościach między nimi a cywilizacją chrześcijańską
W2 - student opisuje złożoność językową Bliskiego Wschodu i regionu Śródziemnomorza, uwzględniającą znaczenie języka arabskiego
U1 - student potrafi interpretować zjawiska religijne i kulturowe dotyczące cywilizacji islamu, posługując się narzędziami badawczymi, i w tym zakresie komunikować się z otoczeniem i uzasadniać swoje stanowisko
U2 - student potrafi posługiwać się alfabetem arabskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia podstawowego studium prostych tekstów napisanych w tym języku
Kryteria oceniania
Efekt W1
Na ocenę bardzo dobrą - student omawia wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu wiedzy o religii i kulturze islamu oraz zależnościach między nimi a cywilizacją chrześcijańską
Na ocenę dobrą - student omawia prawie wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu wiedzy o religii i kulturze islamu oraz zależnościach między nimi a cywilizacją chrześcijańską
Na ocenę dostateczną - student omawia większość analizowanych na zajęciach zagadnień z zakresu wiedzy o religii i kulturze islamu oraz zależnościach między nimi a cywilizacją chrześcijańską
Efekt W2
Na ocenę bardzo dobrą - student szczegółowo opisuje złożoność językową Bliskiego Wschodu i regionu Śródziemnomorza, uwzględniającą znaczenie języka arabskiego
Na ocenę dobrą - student dość szczegółowo opisuje złożoność językową Bliskiego Wschodu i regionu Śródziemnomorza, uwzględniającą znaczenie języka arabskiego
Na ocenę dostateczną - student ogólnie opisuje złożoność językową Bliskiego Wschodu i regionu Śródziemnomorza, uwzględniającą znaczenie języka arabskiego
Efekt U1
Na ocenę bardzo dobrą - student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska religijne i kulturowe dotyczące cywilizacji islamu, posługując się narzędziami badawczymi, i w tym zakresie komunikować się z otoczeniem i uzasadniać swoje stanowisko
Na ocenę dobrą - student potrafi dość szczegółowo interpretować zjawiska religijne i kulturowe dotyczące cywilizacji islamu, posługując się narzędziami badawczymi, i w tym zakresie komunikować się z otoczeniem i uzasadniać swoje stanowisko
Na ocenę dostateczną - student potrafi ogólnie interpretować zjawiska religijne i kulturowe dotyczące cywilizacji islamu, posługując się narzędziami badawczymi, i w tym zakresie komunikować się z otoczeniem i uzasadniać swoje stanowisko
Efekt U2
Na ocenę bardzo dobrą - student potrafi bardzo dobrze posługiwać się alfabetem arabskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia podstawowego studium prostych tekstów napisanych w tym języku
Na ocenę dobrą - student potrafi dobrze posługiwać się alfabetem arabskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia podstawowego studium prostych tekstów napisanych w tym języku
Na ocenę dostateczną - student potrafi dostatecznie posługiwać się alfabetem arabskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia podstawowego studium prostych tekstów napisanych w tym języku
Literatura
1. Tematycznie dobrane prezentacje na YouTube.
2. Rozmówki polsko-arabskie (Fundacja MultiOcalenie).
3. Danielle Robinson, Islam (Simple Guides; Bravo Ltd. 2007).
4. Christine Huda Dodge, The Everything Understanding Islam Book (2nd edn.; Everything; Adams Media: Avon, MA 2009).
5. Ahmad Rashid Salim, Islam Explained (Rockridge Press: Emeryville, CA 2020).
6. Hasan Uddin-Khan, "The Architecture of the Mosque, an Overview and Design Directions", in Expressions of Islam in Buildings (Aga Khan Trust for Culture 1990), 109-127.
7. Janusz Danecki, Gramatyka języka arabskiego (Dialog: Warszawa 1994).
8. Janusz Danecki, Kultura islamu: słownik (WSiP: Warszawa 1997).
9. Janusz Danecki: Klasyczny język arabski (Dialog: Warszawa 1998).
10. Ilyas Ba-Yunus, "Ideological Dimensions of Islam: A Critical Paradigm", in Hastings Donnan (ed.), Interpreting Islam (Politics and Culture; Sage: London - Thousand Oaks, CA - New Delhi 2002), 99-109.
11. Janusz Danecki, Kultura i sztuka islamu (Elipsa: Warszawa 2003).
12. Abdelkader Mehiri, "The Arabic language: its linguistics and philology", in Ekmeleddin Ibsanoglu (ed.), Culture and Learning in Islam (The Different Aspects of Islamic Culture 5; UNESCO Publishing: Paris 2003), 33-47.
13. Mustafa Ugur Derman, "The art of calligraphy in Islam", in Ekmeleddin Ibsanoglu (ed.), Culture and Learning in Islam (The Different Aspects of Islamic Culture 5; UNESCO Publishing: Paris 2003), 569-588.
14. Barbara Pawlicka, Kultura islamu na Półwyspie Iberyjskim w XI w. (praca mgr UKSW: Warszawa 2008).
15. Heribert Busse: "The World of Islam: A Brief Historical Survey", in Werner Ende - Udo Steinbach (eds.), Islam in the World Today: A Handbook of Politics, Religion, Culture, and Society (Cornell University: Ithaca - London 2010), 3-35.
16. Lynn Welchman, "Women, family and the law: the Muslim personal status law debate in Arab states", in R. W. Hefner (ed.), Muslims and Modernity: Culture and Society since 1800 (The New Cambridge History of Islam 6; Cambridge University: Cambridge 2010), 411-437 + 661-669 ["Glossary"].
17. Mohammed Hamdouni Alami, The Origins of Visual Culture in the Islamic World: Aesthetics, Art, and Architecture in Early Islam (I.B. Tauris: London - New York 2015), 100-160 ["Stone Metaphors and Architecture's Whispers"].
18. Carole Hillenbrand, "Gardens beneath which Rivers Flow: The Significance of Water in Classical Islamic Culture", in Carole Hillenbrand, Classical Islam: Collected Papers (Edinburgh University: Edinburgh 2022), 223-241.
19. Safia Al-Shameri, "Violence Against Arab Women: An Overview of Theoretical Perspectives", Collectanea Theologica 93 (2023) nr 1, 199-211.
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
kod zajęć w MS Teams: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: