Hebrajski biblijny WT-CTR-H
Podstawowe tematy z zakresu fonetyki i gramatyki
1. Wprowadzenie i znaczenie języka hebrajskiego.
2. Alfabet hebrajski i zasady pisowni (spółgłoski), samogłoski;
3. Podział sylab, rodzajnik określony, rzeczownik (rodzaj, liczba).
4. Liczebnik, przymiotniki, zaimki, przyimki, partykuły, negacje, spójniki.
5. Status absolutus, status constructus, sufiksy osobowe
6. Zdania imienne egzystencjalne
7. Rodzaje czasowników (mocne, słabe)
9. Podstawowe informacje na temat czasownika (czasowniki mocne, słabe)
10. Wprowadzenia an temat czasów i koniugacji hebrajskich
11. Odmiana czasownika mocnego w perfectum, imperfectum, imiesłów, inifinitivus.
12. Sekwencje narracyjne.
13-15. Lektura krótkich tekstów biblijnych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1. W zakresie WIEDZY student opanowuje podstawowe zasady morfologii hebrajskiego języka biblijnego oraz zapoznaje się z podstawowymi regułami syntaksy hebrajskiego biblijnego. Ponadto zna terminologię nauk teologicznych; ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej.
EK 2. W zakresie UMIEJĘTNOŚCI student potrafi czytać i przetłumaczyć na język p[olski (przy pomocy słownika) proste teksty Starego Testamentu. Ponadto posiada podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku hebrajskim (biblijnym).
EK 3. W zakresie KOMPETENCJI student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe poznanych Pism Świętych, jest otwarty na różne punkty widzenia, kreatywny w osobistym wykorzystaniu zdobytej wiedzy i umiejętności do lektury oryginalnych tekstów biblijnych. Ponadto ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.
Opis ECTS
Aktywność studenta:
30 godz. - obecność na zajęciach
Kryteria oceniania
Obowiązkowa jest obecność na zajęciach (maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu jednego semestru).
Nauczyciel ocenia aktywność studentów na ćwiczeniach, śledzi ich postępy podczas pracy, systematycznie sprawdza i ocenia zadania domowe, przeprowadza test cząstkowy w trakcie trwania zajęć.
Warunkiem zaliczenia zajęć testu cząstkowego oraz kolokwium zaliczeniowe (na koniec semestru). Ocena końcowa jest wypadkową ocen uzyskanych z kolokwium.
Literatura
Podręcznik
G. DEIANA, A. SPREAFICO, Wprowadzenie do hebrajszczyzny biblijnej (Warszawa 2001).
W. JONCZYK, Praktyczne wprowadzenie do jezyka hebrajskiego Starego Testamentu, Kraków 2013.
Literatura pomocnicza:
KOEHLER L., BAUMGARTNER W., STAMM J. J., DEC P. (red. wyd. pol.), Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu, PSB 30, t. 1‑2, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2008.
STRONG J., Hebrajsko-polski i aramejsko-polski słownik Stronga z lokalizacją słów hebrajskich i aramejskich oraz kodami Baumgartnera, PSB 45, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: