Geografia, historia i kultura krajów pielgrzymkowych: Italia WT-CTR-GI
Przybliżenie studentom następujących miejsc(owości) i sanktuariów Italii, do których zazwyczaj podróżują polscy pielgrzymi:
Wenecja (Bazylika św. Marka, Kościół św. Jeremiasza – grób św. Łucji, Kościół Santa Maria della Salute, Kościół San Redentore, Dzielnice Wenecji, transport, Getto, Wyspy Murano i Burano)
Akwilea (Kościół, mozaiki, baptysterium, Wykopaliska archeologiczne)
Padwa (Bazylika św. Antoniego)
Werona (Amfiteatr, Kościół San Zeno, „dom Julii”)
Lago di Garda (Sirmione, Sanktuarium Madonna del Frassino, Trydent – miejsce soboru)
Mediolan (Katedra Duomo, Centrum mody i biznesu)
Wybrzeże Liguryjskie (Genua – dom K. Kolumba, katedra San Lorenzo; Savona; San Remo; Park Narodowy Cinque Terre)
Rawenna (Bazylika San Apollinare Nuovo, Bazylika San Vitale i mozaiki)
Bolonia (Polski cmentarz wojenny, Bazylika Petroniusza, bazylika san Stefano, dwie Wieże)
Florencja (Bazylika Santa Croce, Katedra Santa Maria del Fiore, Galeria Ufizzi, Ponte Vecchio)
Piza (Campo dei Miracoli – katedra i krzywa wieża)
Siena (Bazylika Cateriniana, Katedra z mozaikami, Piazza del Campo)
San Gimignano – średniowieczne miasto wież
Cascia i Rocaporrena (Sanktuarium św. Rity i miejsce jej urodzenia)
Asyż (Bazylika św. Franciszka, Kościół san Rufino oraz kościół santa Chiara, Kościół San Damiano, Bazylika Santa Maria degli Angeli - Porcjunkula)
Orvieto (Miasto I katedra, Studnia św. Patryka)
Loreto (Sanktuarium domku Matki Bożej, Cmentarz polskich żołnierzy armii Andersa)
Lanciano (Sanktuarium cudu eucharystycznego)
Manopello (Sanktuarium św. Oblicza: Volto Santo)
Mentorella (Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej – miejsce odwiedzane przez Jana Pawła II)
Castel Gandolfo (Letnia rezydencja papieży)
Monte Cassino (Klasztor benedyktyński, groby św. Scholastyki i Benedykta, Cmentarz żołnierzy polskich, Historia bitwy 1944 r.)
Neapol (Katedra, bazylika san Francesco, Palazzo Reale, Teatro San Carlo, Kościół św. Józefa – grób o. Dolindo Rutolo)
Pompeje (Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej, Wykopaliska archeologiczne)
Nursja (Bazylika św. Benedykta, Miasto zniszczone w czasie trzęsienia ziemi)
Pietralcina (Miejsce urodzin, domek o. Pio)
San Giovanni Rotondo (Sanktuarium św. o. Pio)
Monte Sant’ Angelo (Sanktuarium św. Michała Archanioła)
Bari (Kościół św. Mikołaja, Sarkofag królowej Bony)
Alberobello (kraina Trulli)
Matera (miasto średniowieczne – plan „Pasji” M. Gibsona)
Sycylia (Palermo – katedra, Pałac Normanów; Monreale – romańska katedra; Cefalu – normańska bazylika; Syrakuzy – sanktuarium MB Płaczącej; Etna – czynny wulkan Europy; Taormina – perła Sycylii)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
CTR_W09 - absolwent zna i rozumie w stopniu zaawansowanym fakty, teorie, metody i zależności między nimi oraz różnorodne, złożone uwarunkowania prowadzonej działalności zawodowej, w szczególności zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, myśli, obyczajowości i archeologii Europy, z wyróżnieniem regionu Śródziemnomorza
CTR_W15 - absolwent zna i rozumie w stopniu zaawansowanym fakty, teorie, metody i zależności między nimi oraz różnorodne, złożone uwarunkowania prowadzonej działalności zawodowej, w szczególności przydatność przestrzeni kulturowej dla potrzeb turystyki religijnej
CTR_W16 - absolwent zna i rozumie w stopniu zaawansowanym fakty, teorie, metody i zależności między nimi oraz różnorodne, złożone uwarunkowania prowadzonej działalności zawodowej, w szczególności przydatność przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki religijnej
CTR_U06 - absolwent potrafi w innowacyjny sposób wykonywać zadania oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach, planować samodzielnie własne uczenie się, komunikować się z otoczeniem i uzasadniać swoje stanowisko, w tym twórczo wykorzystywać wiedzę na temat historii, zwłaszcza dziejów biblijnych i dziejów chrześcijaństwa, oraz archeologii i liturgii dla funkcjonowania turystyki religijnej
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest co najmniej 50-procentowa frekwencja oraz osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. Wyższa frekwencja może podwyższyć ocenę końcową.
Poszczególnym studentom przypadnie losowo do omówienia odpowiednia ilość miejscowości, po czym - korzystając z rozmaitych źródeł (także internetowych) - osoba referująca swój temat zaprezentuje całej grupie to, co dotyczy danych miejsc i sanktuariów Italii. Mile widziana kreatywność, pomysłowe ujęcie zagadnienia oraz ciekawe opowiadanie! Stanowić to będzie PRACĘ ŚRÓDSEMESTRALNĄ, a jeśli zaproponowana za nią ocena nie będzie satysfakcjonować studenta/tki, przysługuje MOŻLIWOŚĆ podejścia do KOŃCOWEGO EGZAMINU USTNEGO z wiedzy o Włoszech celem podwyższenia swojej oceny.
Literatura
1) Stebel M. - Kowalska K., Włochy północne. Przewodnik - atlas - mapa. ExpressMap. Warszawa 2022.
2) Masternak A. - Fundowicz A. - Wilczyńska B., Włochy południowe. Śródziemnomorskie dolce vita. Helion. Gliwice 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: