Geography and Theology in the Acts of the Apostles WT-CTR-GAT
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą powiązań pomiędzy geografią a teologią w Dziejach Apostolskich. Poznanie i zrozumienie tych specyficznych powiązań umożliwi studentom zrozumienie szczegółów zarówno geografii, jak i teologii, tak jak zostały one przedstawione przez św. Łukasza w Dziejach Apostolskich. Wykład umożliwi ponadto studentom zrozumienie księgi Dziejów Apostolskich jako księgi ukazującej dwa zasadnicze kierunki chrześcijańskiej dynamiki i przemieszczania się: odśrodkowego (misja) i dośrodkowego (pielgrzymowanie, w tym wypadku do Ziemi Świętej). Ma to ogromne znaczenie dla zrozumienia wieloaspektowej specyfiki chrześcijańskiej turystyki religijnej, skierowanej do różnych regionów świata i do sanktuariów (także w naszym kraju). Wykład ukaże ponadto różne zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, myśli, obyczajowości i archeologii wschodniej części basenu Morza Śródziemnego, które znajdują rozmaite odzwierciedlenie w Dziejach Apostolskich. Wykład uwrażliwi także studentów na przydatność zróżnicowanej przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki religijnej. Wykład nauczy także studentów samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje dotyczące danego źródła biblijnego (w tym wypadku: Dziejów Apostolskich) i jego znaczenia dla chrześcijaństwa. Uczestniczenie w wykładzie w języku angielskim pomoże także studentom posługiwać się językiem angielskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia aktywności w sferze chrześcijańskiej turystyki religijnej na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - student omawia fenomen pielgrzymowania do Ziemi Świętej, tak jak został on przedstawiony w Dziejach Apostolskich
W2 - student omawia zagadnienia z zakresu treści i charakteru Dziejów Apostolskich oraz ich znaczenie dla chrześcijaństwa
W3 - student omawia zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, myśli, obyczajowości i archeologii wschodniej części basenu Morza Śródziemnego, które znajdują odzwierciedlenie w Dziejach Apostolskich
W4 - student omawia przydatność przestrzeni geograficznej, opisanej w Dziejach Apostolskich, dla potrzeb turystyki religijnej
U1 - student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje dotyczące Dziejów Apostolskich i ich znaczenia dla chrześcijaństwa
U2 - student potrafi posługiwać się językiem angielskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia aktywności w sferze chrześcijańskiej turystyki religijnej
Kryteria oceniania
Efekt W1
Na ocenę bardzo dobrą - student szczegółowo omawia fenomen pielgrzymowania do Ziemi Świętej, tak jak został on przedstawiony w Dziejach Apostolskich
Na ocenę dobrą - student dość szczegółowo omawia fenomen pielgrzymowania do Ziemi Świętej, tak jak został on przedstawiony w Dziejach Apostolskich
Na ocenę dostateczną - student ogólnie omawia fenomen pielgrzymowania do Ziemi Świętej, tak jak został on przedstawiony w Dziejach Apostolskich
Efekt W2
Na ocenę bardzo dobrą - student omawia wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu treści i charakteru Dziejów Apostolskich oraz ich znaczenie dla chrześcijaństwa
Na ocenę dobrą - student omawia prawie wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu treści i charakteru Dziejów Apostolskich oraz ich znaczenie dla chrześcijaństwa
Na ocenę dostateczną - student omawia większość analizowanych na zajęciach zagadnień z zakresu treści i charakteru Dziejów Apostolskich oraz ich znaczenie dla chrześcijaństwa
Efekt W3
Na ocenę bardzo dobrą - student omawia wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, myśli, obyczajowości i archeologii wschodniej części basenu Morza Śródziemnego, które znajdują odzwierciedlenie w Dziejach Apostolskich
Na ocenę dobrą - student omawia prawie wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, myśli, obyczajowości i archeologii wschodniej części basenu Morza Śródziemnego, które znajdują odzwierciedlenie w Dziejach Apostolskich
Na ocenę dostateczną - student omawia większość analizowanych na zajęciach zagadnień z zakresu historii, kultury, literatury, myśli, obyczajowości i archeologii wschodniej części basenu Morza Śródziemnego, które znajdują odzwierciedlenie w Dziejach Apostolskich
Efekt W4
Na ocenę bardzo dobrą - student szczegółowo omawia przydatność przestrzeni geograficznej, opisanej w Dziejach Apostolskich, dla potrzeb turystyki religijnej
Na ocenę dobrą - student dość szczegółowo omawia przydatność przestrzeni geograficznej, opisanej w Dziejach Apostolskich, dla potrzeb turystyki religijnej
Na ocenę dostateczną - student ogólnie omawia przydatność przestrzeni geograficznej, opisanej w Dziejach Apostolskich, dla potrzeb turystyki religijnej
Efekt U1
Na ocenę bardzo dobrą - student bardzo dobrze potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje dotyczące Dziejów Apostolskich i ich znaczenia dla chrześcijaństwa
Na ocenę dobrą - student dobrze potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje dotyczące Dziejów Apostolskich i ich znaczenia dla chrześcijaństwa
Na ocenę dostateczną - student dostatecznie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje dotyczące Dziejów Apostolskich i ich znaczenia dla chrześcijaństwa
Efekt U2
Na ocenę bardzo dobrą - student bardzo dobrze potrafi posługiwać się językiem angielskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia aktywności w sferze chrześcijańskiej turystyki religijnej
Na ocenę dobrą - student dobrze potrafi posługiwać się językiem angielskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia aktywności w sferze chrześcijańskiej turystyki religijnej
Na ocenę dostateczną - student dostatecznie potrafi posługiwać się językiem angielskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia aktywności w sferze chrześcijańskiej turystyki religijnej
Literatura
1. C. S. Keener, Acts, vol. 1-4 (Baker Academic: Grand Rapids, MI 2012-2015).
2. R. I. Pervo, Acts: a commentary (Hermeneia; Fortress: Minneapolis 2009).
3. J. A. Fitzmyer, The Acts of the Apostles: a new translation with introduction and commentary (AB 31; Doubleday: New York [et al.] 1998).
4. F. F. Bruce, The Book of the Acts (NICNT; Eerdmans: Grand Rapids, MI 1989).
5. M. Sleeman, Geography and the Ascension Narrative in Acts (SNTSMS 146; Cambridge University: Cambridge 2009).
6. D.H. Lee, Luke-Acts and "tragic history": communicating Gospel with the world (WUNT 346; Mohr Siebeck: Tübingen 2013).
7. D. Bechard, Paul Outside the Walls: A Study of Luke’s Socio-Geographical Universalism in Acts 14:8–20 (AnBib 143; Pontificio Istituto Biblico: Roma 2000).
8. B. Adamczewski, Heirs of the Reunited Church: the history of the Pauline mission in Paul's letters, in the so-called pastoral letters, and in the Pseudo-Titus Narrative of Acts (Peter Lang: Frankfurt am Main [et al.] 2010).
9. M. Wilson, "The 'Upper Regions' and the Route of Paul's Third Journey from Apamea to Ephesus," Scriptura 117 (2018). DOI: https://doi.org/10.7833/117-1-1368.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: