Dziedzictwo i krajobraz kulturowy Europy WT-CTR-DZ
Tematyka zajęć
1. Biblia inspiracją kultury europejskiej
2. Kulturowe korzenie Europy
3. „Jest” a „być” kultury europejskiej
4. Europa świętych
5. Europa katedr
6. Europa uniwersytetów
7. Islam w Europie
8. Żydzi w Europie
9. Europa w dialogu – Kościół w służbie Europy jako „wspólnoty ducha”
10. Europa zjednoczona?
11. Europa szlaków pielgrzymich
12. Wartość Europy ducha
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie:
- specyfikę przedmiotową, terminologiczną i metodologiczną nauk teologicznych;
- fenomen, dzieje i cele pielgrzymowania oraz jego kulturowe i społeczne uwarunkowania;
- zagadnienia z zakresu wiedzy o religiach monoteistycznych (chrześcijaństwo, judaizm, islam) i zależnościach między nimi;
- złożoność dziejów chrześcijaństwa i kultury chrześcijańskiej, zwłaszcza w Ziemi Świętej i w Europie;
- współczesne procesy kulturowe związane z funkcjonowaniem religii w społeczeństwie i zależnościach pomiędzy nimi;
- przydatność przestrzeni kulturowej dla potrzeb turystyki religijnej;
- przydatność przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki religijnej;
- przydatność wiedzy antropologicznej dla potrzeb turystyki religijnej.
Umiejętności
Student potrafi:
- twórczo stosować wiedzę z zakresu nauk teologicznych w organizacji i obsłudze ruchu turystycznego i pielgrzymkowego;
- twórczo wykorzystywać wiedzę na temat historii, zwłaszcza dziejów biblijnych i dziejów chrześcijaństwa, oraz archeologii i liturgii dla funkcjonowania turystyki religijnej;
- interpretować zjawiska religijne, posługując się narzędziami badawczymi;
- planować i organizować pracę indywidualną w zakresie chrześcijańskiej turystyki religijnej oraz pracę w zespole, rozumie swoją w nim rolę;
- planować własny rozwój i rozwój innych osób w zakresie organizacji i obsługi ruchu turystycznego i pielgrzymkowego; w tym dba o własne przygotowanie fizyczne i intelektualne do wykonywanych zadań.
Kompetencje społeczne
Student jest gotów:
- krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i umiejętności oraz poprawnie je prezentować na forum publicznym;
- rozpoznawać złożoności rzeczywistości i potrzeby interdyscyplinarnego podejścia naukowego do rozwiązywanych problemów;
- inicjować działania na rzecz krzewienia kultury chrześcijańskiej we współczesnym świecie poprzez promocję turystyki religijnej i pielgrzymkowej;
- dbać o tradycje zawodu oraz działać zgodnie z zasadami etycznymi wykonywanej działalności w zakresie turystyki religijnej i wymagać tych zasad od członków swojego środowiska.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną;
- zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy.
Literatura
Czajkowski M., Żydzi w Europie, w: Rabiej S. (red.), Duchowe dziedzictwo Europy, Opole 1998, s. 79-86.
Dola K., Europa świętych, w: Rabiej S. (red.), Duchowe dziedzictwo Europy, Opole 1998, s. 25-33.
Drożdż M., Wartość Europy ducha, w: Rotter L., Giza A. (red.), Krajobraz i dziedzictwo kulturowe Europy. Sacrum – Profanum, Kraków 2017, s. 65-76.
Gawski Z., Wprowadzenie: O duchowe oblicze Europy, w: Urbański S. (red.), Chrześcijańska Europa, Warszawa 2003, s. 13-19.
Niewęgłowski W.A., Kulturowe korzenie Europy, w: Urbański S. (red.), Chrześcijańska Europa, Warszawa 2003, s. 31-39.
Nossol A., Europa w dialogu – Kościół Chrystusowy w służbie Europy jako „Wspólnoty ducha”, w: Rabiej S. (red.), Duchowe dziedzictwo Europy, Opole 1998, s. 87-96.
Ozorowski E., „Jest” a „być” jako motor kultury europejskiej, w: Urbański S. (red.), Chrześcijańska Europa, Warszawa 2003, s. 65-74.
Rabiej S., Europa katedr, w: Rabiej S. (red.), Duchowe dziedzictwo Europy, Opole 1998, s. 35-48.
Rabiej S., Europa szlaków pielgrzymich, w: Rabiej S. (red.), Duchowe dziedzictwo Europy, Opole 1998, s. 105-112.
Sakowicz E., Islam u drzwi Europy, w: Rabiej S. (red.), Duchowe dziedzictwo Europy, Opole 1998, s. 65-73.
Simonides D., Złożone korzenie Europy, w: Rabiej S. (red.), Duchowe dziedzictwo Europy, Opole 1998, s. 15-24.
Sobeczko H., Europa uniwersytetów, w: Rabiej S. (red.), Duchowe dziedzictwo Europy, Opole 1998, s. 49-64.
Szlaga J., Biblia inspiracją kultury europejskiej, w: Urbański S. (red.), Chrześcijańska Europa, Warszawa 2003, s. 23-29.
Winkler W., Europa zjednoczona?, w: Rabiej S. (red.), Duchowe dziedzictwo Europy, Opole 1998, s. 97-104.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: