Geografia, historia i kultura krajów biblijnych: Syropalestyna WT-CTR-BH
Treści merytoryczne:
1. Geografia Syro-Palestyny. Mapy.
2. Elementy geografii historycznej.
3. Topografia Syro-Palestyny wraz z wyszczególnieniem ważnych miejsc i zabytków regionu.
4. Topografia Syro-Palestyny wraz z wyszczególnieniem ważnych miejsc i zabytków regionu (II).
5. Topografia Syro-Palestyny wraz z wyszczególnieniem ważnych miejsc i zabytków regionu (III).
6. Dzieje starożytnej Palestyny w perspektywie biblijnej.
7. Geografia historyczna: Jerozolima od czasów Dawida po panowanie rzymskie.
8. Najważniejsze zabytki chrześcijańskie Ziemi Świętej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WYKŁAD:
WIEDZA:
EK 1 (por. CTR_W15; CTR_W16; CTR_U06) student ma szczegółową wiedzę dotyczącą geografii, topografii oraz geografii historycznej starożytnej Syro-Palestyny; zna szczegółowo mapę starożytnej Syro-Palestyny, umiejąc wskazać na niej poszczególne regiony, miejsca i zabytki, szczególnie dla niej ważne. Ma także podstawową wiedzę na temat historii tego regionu w perspektywie biblijnej (starożytnego Izraela) i w perspektywie jego poza-izraelskich mieszkańców. Zna najważniejsze chrześcijańskie zabytki Ziemi Świętej.
EK 2 (por. CTR_W15; CTR_W16; CTR_U06) wiedzę zdobytą na wykładzie jest w stanie rozwijać i twórczo stosować, zwłaszcza w celu podniesienia jakości funkcjonowania turystyki religijnej.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 3 (por. CTR_W15; CTR_W16; CTR_U06) potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu geografii, topografii i historii starożytnej Syro-Palestyny, z wykorzystaniem różnych źródeł.
EK 4 (por. CTR_W15; CTR_W16; CTR_U06) umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze; samodzielnie wyszukuje informacje dot. starożytnej Syro-Palestyny, w źródłach polsko- i obcojęzycznych.
EK 5 (por. CTR_W15; CTR_W16; CTR_U06) umie wcielać w życie wiedzę dotyczącą historii, geografii i topografii tego regionu biblijnego, by przygotować się w zakresie umiejętności do obsługi ruchu pielgrzymkowego i turystycznego (wiedza musi być uzupełniona o praktyczne umiejętności nabywane na innych wykładach specjalności).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK 6 (por. CTR_W15; CTR_W16; CTR_U06) potrafi twórczo wykorzystywać wiedzę z zakresu geografii, topografii i historii Syro-Palestyny oraz dziejów chrześcijaństwa dla funkcjonowania turystyki religijnej.
Udział w zajęciach: 30 godz,
15 godz. - lektura literarury obowiązkowej; 45 godz. - praca własna (w tym przygotowanie do kolokwium) --- w sumie 90 godz. (3 punkty ECTS)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: zaliczenie lektur obowiązkowych w trakcie trwania semestru oraz kolokwium na koniec semestru.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje wynik zaliczenia kolokwium z lektur oraz zaliczenia końcowego, przy czym ocena z lektur to 30% całości oceny, a ocena z zaliczenia to 70% całości oceny.
Kolokwium końcowe podlega ocenie według następującego sposobu podliczania punktacji:
0-59% - NDST (2)
60-66% - DST (3)
67-76% - DST+ (3+)
77-86% - DB (4)
87-94% - DB+ (4+)
95-100% - BDB (5).
Literatura
WYKŁAD:
Literatura podstawowa:
- S. JANKOWSKI, Geografia biblijna, Warszawa 2007.
- JANKOWSKI S. - SZTUK D., Historia zbawienia, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2018, s. 47-101.
- Starożytny Izrael, red. H. SHANKS, przekł. W. Chrostowski, Warszawa 2007.
- Atlas biblijny.
Literatura uzupełniająca:
ALBRIGHT W. F., Archeologia Palestyny, tłum. S. Majchrzak,Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1964.
ALBRIGHT W. F., Od epoki kamiennej do chrześcijaństwa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1967
ARNAUD D., Starożytny Bliski Wschód. Od wprowadzenia pisma klinowego do Aleksandra Wielkiego, Warszawa 1982.
BIELIŃSKI R, Starożytny Bliski Wschód. Od początków gospodarki rolniczej do
wprowadzenia pisma, Warszawa 1985.
FRITZ V., Archeologia biblijna. Mały słownik , Warszawa: Verbinum 2005.
GĄDECKI S., Archeologia biblijna, t. I-II, Prymasowskie Wydawnictwo
Gaudentinum, Gniezno 1994.
GRANT M., Dawne dzieje Izraela, przekł. J Schwakopf, PIW, Warszawa 1991.
JANKOWSKI S., SZTUK D., "Przewodnik po Ziemi Swiętej", Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2021.
JACZYNOWSKA M., MUSIAŁ D., STĘPIEŃ M., Historia starożytna, Warszawa 1999, s. 29-78 oraz s. 132-144 oraz s. 156-166.
MURPHY O’CONNOR J., Przewodnik po Ziemi Świętej, Warszawa 2000.
PILARCZYK K., DRABINA J., Religie starożytnego Bliskiego Wschodu, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, s. 261-312.
ROSIK M., Archeolog czyta Biblię. Nowe odkrycia: fałszerstwa czy wyzwania dla wiary?, TUM, Wrocław 2007.
TSCHIRSCHNITZ A., Dzieje ludów biblijnych, Warszawa 1994, s. 127-164.
ZIÓŁKOWSKI A., Historia powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Wymagania wstępne: - obecność na wykładach Jankowski S. - Sztuk D., Historia zbawienia, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2018, s. 47-101. Lektura podlega zaliczeniu ustnemu, na które należy przygotować własne notatki. |
W cyklu 2024/25_Z:
Wymagania wstępne: - obecność na wykładach Jankowski S. - Sztuk D., Historia zbawienia, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2018, s. 47-101. Lektura podlega zaliczeniu ustnemu, na które należy przygotować własne notatki. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: