Wybrane zagadnienia bioetyczne WSR-NRN-2-WZB
Wykład jest kontynuacją zajęć (licencjat) prowadzonych pod tytułem: podstawy bioetyki. Tym razem są poruszane wybrane zagadnienia z zakresu etycznej (w szczególności katolickiej) oceny biotechnologicznych ingerencji w życie osoby ludzkiej (bezpośrednich lub pośrednich), w szczególności kiedy jest ono u tzw. schyłku, to znaczy gdy jest chore, cierpiące i zmierza ku śmierci. Chodzi m.in. o odpowiedź na pytanie, czy to, co jest technologicznie możliwe, jest także dozwolone pod względem etycznym, gdy pojawiają się takie zagadnienia jak: pojęcie śmierci i umierania, eutanazja, śmierć kliniczna, śpiączka, starzenie się człowieka i społeczeństwa, ale także: bezpieczeństwo żywieniowe. odpowiedzialność za zdrowie człowieka itp.
Wiedza zdobyta na tym polu powinna posłużyć w pracy na rzecz dobra społecznego, zabezpieczanego przede wszystkim w obrębie takiej wspólnoty jak rodzina, a konkretnie w procesie społecznego, demokratycznego uzasadniania ochrony jej godności i uprawnień, rozumianych w duchu tradycji katolickiej. Ma to pomóc w zdobyciu adekwatnych kompetencji społecznych. Chodzi m.in. o świadomość potrzeby posiadania i ustawicznego pogłębiania etycznych (normatywnych) uzasadnień, co do realizowanych, w medycynie lub na innych polach życia społecznego, ingerencji biotechnologicznych i cywilno-prawnych w życie człowieka.
TREŚCI:
1. Tematyka śmierci i umierania a banalizacja śmierci (perspektywa bioetyczna).
2. Etapy (dobrego i złego etycznie) umierania a reasumpcja życia.
3. Bioetyka śmierci klinicznej a powrót do życia: symptomy NDE.
4. Śmierć mózgowa a kryteria jej ustalania (def. harwardzka śmierci -
(niektóre bioetyczne wątpliwości).
5. Zło etyczno-ontologiczne śmierć przez eutanazję: czynną i bierną.
6. Hospicjum i ich sens (potrzeba) dla osoby umierającej i społeczeństwa.
7. Zło eugeniki jako nowej kultury umierania (lub zabijania).
8. Obrona życia w śpiączce (jako etyczne zadanie człowieka),
resuscytacja a zasady rezygnacji z uporczywej terapii.
Reasumpcja tematów. Kolokwium.
W cyklu 2022/23_L:
Wykład jest kontynuacją zajęć (licencjat) prowadzonych pod tytułem: podstawy bioetyki. Tym razem są poruszane wybrane zagadnienia z zakresu etycznej (w szczególności katolickiej) oceny biotechnologicznych ingerencji w życie osoby ludzkiej (bezpośrednich lub pośrednich), w szczególności kiedy jest ono u tzw. schyłku, to znaczy gdy jest chore, cierpiące i zmierza ku śmierci. Chodzi m.in. o odpowiedź na pytanie, czy to, co jest technologicznie możliwe, jest także dozwolone pod względem etycznym, gdy pojawiają się takie zagadnienia jak: pojęcie śmierci i umierania, eutanazja, śmierć kliniczna, śpiączka, starzenie się człowieka i społeczeństwa, ale także: bezpieczeństwo żywieniowe. odpowiedzialność za zdrowie człowieka itp. TREŚCI: Reasumpcja tematów. Kolokwium. |
W cyklu 2023/24_L:
Wykład jest kontynuacją zajęć (licencjat) prowadzonych pod tytułem: podstawy bioetyki. Tym razem są poruszane wybrane zagadnienia z zakresu etycznej (w szczególności katolickiej) oceny biotechnologicznych ingerencji w życie osoby ludzkiej (bezpośrednich lub pośrednich), w szczególności kiedy jest ono u tzw. schyłku, to znaczy gdy jest chore, cierpiące i zmierza ku śmierci. Chodzi m.in. o odpowiedź na pytanie, czy to, co jest technologicznie możliwe, jest także dozwolone pod względem etycznym, gdy pojawiają się takie zagadnienia jak: pojęcie śmierci i umierania, eutanazja, śmierć kliniczna, śpiączka, starzenie się człowieka i społeczeństwa, ale także: bezpieczeństwo żywieniowe. odpowiedzialność za zdrowie człowieka itp. TREŚCI: Reasumpcja tematów. Kolokwium. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 12 godzin wykładowych - 1/2 punktu
15 godzin - przygotowanie i publikacja eseju - 1/2 punkt.
25 godzin przygotowanie się do kolokwium - 1 punkt
| W cyklu 2020/21_L: 3 ECTS
15 godzin wykładowych - 1/2 punkt
25 godzin - przygotowanie i publikacja eseju - 1 punkt.
45 godzin przygotowanie się do kolokwium - 1 punkt | W cyklu 2023/24_L: 1/2 p. 14 godz. zajęcia
1/2 p. 14 godz. publikacja eseju
1/2 p. 14 godz. lektury
1/2 p. 14 godz. przygotowanie się do kolokwium ustnego końcowego |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: obowiązkowy | W cyklu 2024/25_L: obowiązkowy | W cyklu 2023/24_L: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
NRM_W09: Absolwent ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w życiu małżeńsko-rodzinnym i społecznym.
NRM_W03: Ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą.
Umiejętności:
NRM_05: Absolwent - potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
NRM_U10: Posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne; rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny.
Kompetencje:
NRM_K02: Absolwent posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
ECTS: 2.
15 godzin: czynny udział w zajęciach (online) - 1/2. p.
15 godzin: przygotowanie i publikacja eseju na MOODLE. - 1/2 p.
25 godzin: przygotowanie się do kolokwium (online) - 1. p.
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
METODY FORMALNE:
1. Dialog i dyskusja dydaktyczna.
2. Informacja zwrotna.
3. Lektura esejów.
4. Kolokwium (na koniec semestru).
KRYTERIUM I MEDODY MERYTORYCZNE:
Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, wykazał się na kolokwium konieczną (określoną w efektach kształcenia) wiedzą, prezentuje umiejętności i kompetencje (opublikował dobrze sformatowany i spersonalizowany esej na MOODLE.
Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o dużo wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności.
Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom jest bardzo dobry. Nadto student potrafi obronić (adekwatnie uzasadnić) swoje stanowisko w dyskusji.
KRYTERIA PROCENTOWE OCENY KOŃCOWEJ:
Do 30% - aktywna obecność na wykładzie (online).
Do 30% - opublikowanie eseju na MOODLE (poprawność merytoryczna i formalna).
Do 40% - wykazanie się na kolokwium adekwatnym poziomem merytorycznej wiedzy (online).
Minimum do zaliczenia przedmiotu - 65% itp.
PRZELICZENIA:
90-100 - b. dobry, 81-89 - dobry (plus), 70-80 - dostateczny (plus), 65-69 - dostateczny..
Literatura
1. T. Ślipko. Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2021.
2. Życie w śpiączce, red. J. Mirończuk - A. Kwiatkowska, Toruń 2013.
3.. Bioetyka, red. W. Chańska - J. Różyńska, Warszawa 2013.
4. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme" 55 (2006).
5. G. Górny, Zbrodnia i medycyna, Kraków 2020.
6. Żyć godnie w zmieniającym się świecie, red. Z. Sareło, Ząbki 2004.
7. E. Kowalski. Człowiek i bioetyka, Kraków 2015.
8. E. Kowalski, Osoba i bioetyka, Kraków 2009.
9. W. Bołoz, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007.
10. C. Guerreschi, Nowe uzależnienia, Kraków 2010.
UZUPEŁNIAJĄCA:
11. M. Grzymkowska, Standardy bioetyczne w prawie europejskim, Warszawa 2009.
12. I. Mroczkowski, Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka, Płock 2012.
W cyklu 2022/23_L:
1. T. Ślipko. Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2021. UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2023/24_L:
1. T. Ślipko. Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2021. UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHNPeSsVTAj2FaI1SqhxpAVXAYFIgNpoRcrqg9Zb2Y4s1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a3e051b5-e215-40a1-b348-c81466dd0aa3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: