Nieletni i kurator w systemie prawnym WSR-NRN-2-NKSP
1. Zakres regulacyjny i ogólna charakterystyka systemu postępowania w sprawie nieletnich.
2. System środków prawnych przewidzianych do stosowania w sprawach nieletnich.
3. Przesłanki zastosowania ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich.
4. Środki zapobiegawcze stosowane w wobec nieletnich.
5. Postępowanie przed sądem rodzinnym w sprawach nieletnich
6. Kurator sądowy w systemie prawnym
7. Zadania kuratorów rodzinnych,
8. Organizacja kuratorskiej służby sądowej (kurator okręgowy, zespół kuratorskiej służby sądowej).
9. Kuratorzy społeczni
10. Samorząd kuratorski
W cyklu 2021/22_Z:
acyjny i ogólna charakterystyka systemu postępowania w sprawie nieletnich. |
W cyklu 2023/24_Z:
acyjny i ogólna charakterystyka systemu postępowania w sprawie nieletnich. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ek 1 student zna rozszerzoną terminologię używaną w stosunku do osób nieletnich wykorzystywaną w pracy kuratora rodzinnego
Ek 2 student ma uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach pomocowych, w szczególności pracy kuratora rodzinnego
Umiejętności:
Ek 3 student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu kurateli oraz dotyczącą osób nieletnich w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich, rodzinnych, wychowawczych
Ek 4 student posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie; rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, którą realizuje kurator sądowy
Kompetencje społeczne:
Ek 5 student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Ek 6 student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, w szczególności kuratora społecznego
ECTS:
udział w wykładach: 18 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 10 godz.
lektura literatury przedmiotu: 22 godz.
Suma godzin: 50 [50/30(25) godz. = 2 ECTS]
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 3-4):
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Wiedza:
Ocena 2 (ndst) student nie zna rozszerzonej terminologii używanej w stosunku do osób nieletnich wykorzystywaną w pracy kuratora rodzinnego, nie ma uporządkowanej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach pomocowych, w szczególności pracy kuratora rodzinnego.
Ocena 3 (dst) student w ograniczonym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w stosunku do osób nieletnich wykorzystywaną w pracy kuratora rodzinnego, nie ma w pełni uporządkowanej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach pomocowych, w szczególności pracy kuratora rodzinnego.
Ocena 4 (db) student zna rozszerzoną terminologię używaną w stosunku do osób nieletnich wykorzystywaną w pracy kuratora rodzinnego, ma uporządkowaną wiedzę prawą o pracy w instytucjach pomocowych, w szczególności pracy kuratora rodzinnego.
Ocena 5 (bdb) student w pełnym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w stosunku do osób nieletnich wykorzystywaną w pracy kuratora rodzinnego, ma w pełni uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach pomocowych, w szczególności pracy kuratora rodzinnego.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu kurateli oraz dotyczącą osób nieletnich w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich, rodzinnych, wychowawczych, nie posiada pogłębionej umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie oraz rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, którą realizuje kurator sądowy.
Ocena 3 (dst) student nie potrafi w pełni integrować wiedzy teoretycznej z zakresu kurateli oraz dotyczącej osób nieletnich w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich, rodzinnych, wychowawczych, nie posiada w pełni pogłębionej umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie oraz rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, którą realizuje kurator sądowy.
Ocena 4 (db) student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu kurateli oraz dotyczącą osób nieletnich w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich, rodzinnych, wychowawczych, posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie oraz rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, którą realizuje kurator sądowy.
Ocena 5 (bdb) student potrafi w pełni integrować wiedzę teoretyczną z zakresu kurateli oraz dotyczącą osób nieletnich w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich, rodzinnych, wychowawczych, posiada w pełni pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie oraz rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, którą realizuje kurator sądowy.
Kompetencje społeczne:
Ocena 2 (ndst) student nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny, nie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, w szczególności kuratora społecznego.
Ocena 3 (dst) student nie docenia w pełnym zakresie znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma w pełni pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny, nie jest przygotowany w pełni do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, w szczególności kuratora społecznego.
Ocena 4 (db) student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny, jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, w szczególności kuratora społecznego.
Ocena 5 (bdb) student docenia w pełnym zakresie znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma w pełni pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny, jest w pełni przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, w szczególności kuratora społecznego.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis
- Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy
z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS
- Ustawa z 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich
Literatura uzupełniająca:
- V. Konarska – Wrzosek, Prawny system postępowania z nieletnimi w Polsce; Warszawa 2013;
- Ustawa z 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich
W cyklu 2021/22_Z:
Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis |
W cyklu 2023/24_Z:
Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: