Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych z elementami statystyki WSR-NRN-2-MIJs
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań społecznych, w tym technikami ilościowymi i jakościowymi, zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. Zapoznanie studentów z procedurami przygotowania, prowadzenia i analizowania wyników badań, uwrażliwienie na określone problemy na poziomie ogólnym, wynikające z natury nauk społecznych oraz na poziomie szczegółowym konstruowania hipotez, zmiennych i pytań badawczych. Treści zajęć uzupełnione będą o elementy statystyki komputerowej. Uczestnicy poznają także zasady sporządzania raportu i prezentacji danych.
E-Learning
W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_L: • Udział w zajęciach = 9 h
• Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 40 h
• Udział w konsultacjach = 21 h
• Przygotowanie do zaliczenia zajęć = 35 h
• Przygotowanie pracy zaliczeniowej = 35 h | W cyklu 2022/23_Z: • Udział w zajęciach = 18 h
• Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 40 h
• Udział w konsultacjach = 12 h
• Przygotowanie do zaliczenia zajęć = 35 h
• Przygotowanie pracy zaliczeniowej = 35 h |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student potrafi scharakteryzować znaczenia podstawowych terminów dotyczących metodologii badań naukowych, posiada wiedzę na temat podstawowych rodzajów badań i etapów postępowania badawczego.
Umiejętności
Student posiada umiejętności zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych, potrafi analizować przykłady badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi analizować i prezentować własne poglądów i pomysłów oraz popierać ich argumentacją z określonych perspektyw teoretycznych.
Efekty kształcenia – wiedza:
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań społecznych i etapy planowania badania w naukach społecznych
Student potrafi scharakteryzować proces konceptualizacji i operacjonalizacji pojęć w badaniach społecznych
Student analizuje podstawowe zasady konstrukcji kwestionariusza i fundamentalne błędy jego konstrukcji
Student zna probabilistyczne i nieporobabilistyczne sposoby doboru próby oraz problemy i błędy doboru próby
Efekty kształcenia – umiejętności:
Student potrafi zaplanować badanie, przeprowadzić proces konceptualizacji i operacjonalizacji wybranego pojęcia
Student buduje zróżnicowany kwestionariusz badawczy
Student wskazuje podstawowe błędy w analizowanych badaniach
Student projektuje dobór próby adekwatny do planowanego badania
Efekty kształcenia – kompetencje:
Student jest wrażliwy na problem wieloprzyczynowości w badaniach społecznych
Student prezentuje podejście krytyczne w stosunku do badań społecznych i ich wiarygodności
Student stosuje podejście interdyscyplinarne do analizy wybranych problemów społecznych
Kryteria oceniania
wymagana jest od studenta obecność na zajęciach odbywających się w trakcie czterech zjazdów (4 x 4 x 45min). Każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia.
Lista obecności sprawdzana będzie na każdych zajęciach.
Uwaga: Student jest zobowiązany do uzupełnienia spowodowanych nieobecnością braków w wiedzy i umiejętnościach w terminie oraz w sposób określony podczas pierwszych zajęć przez prowadzącego zajęcia.
Student powinien:
• brać aktywny udział w zajęciach;
• zapoznać się z fragmentami literatur obowiązkowych (dokładne informacje o fragmentach przekazuje prowadzący w trakcie zajęć);
• przygotować się do kolokwium;
• przygotować prace zaliczeniowe.
Na ocenę końcową składa się: 1) obecność na zajęciach; 2) lektura lektur obowiązkowych; 3) ocena z kolokwium; 4) ocena z pracy zaliczeniowej.
Na podstawie wylosowanego problemu badawczego i postawionych przez studenta (w trakcie zajęć) hipotez i/lub pytań badawczych należy wykonać następujące prace semestralne:
-Stworzyć autorską ankietę badawczą (minimum 15 pytań z propozycjami odpowiedzi)
-Stworzyć autorski scenariusz wywiadu (minimum 10 pytań podstawowych + pytania pomocnicze)
Maksymalna liczba punktów: 30 punktów
1) 30 pkt za pracę semestralne, w tym:
15 pkt za stworzenie ankiety
15 pkt za scenariusz wywiadu
90-100% –bardzo dobry – 5,0
80-89% – dobry plus – 4,5
70-79% – dobry – 4,0
60-69% – dostateczny plus – 3,5
51-59% – dostateczny – 3,0
poniżej 50% – niedostateczny – 2,0
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Nachmias, C. Nachmias , D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.
Literatura uzupełniająca
Bedyńska, S. Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Miński, R. (2017). Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13(3), 30–51. https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.02
Nowak S. (2006). Metodologia nauk społecznych. Warszawa: PWN.
Oppenheim A. N. (2004). Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Zysk i S-ka.
Tarka, P. (2017). Specyfika i komplementarność badań ilościowych i jakościowych. Wiadomości Statystyczne, LXII, 2 (670), s. 16-27. ISSN 0043-518X
Yin, R.K. (2015). Studium przypadku w badaniach naukowych: projektowanie i metody (tł. J. Gilewicz). Wydawnictwo UJ.
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Przedmiot realizowany w ramach małej grupy tutoringowej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: