Konwersatorium w języku niemieckim “Die Sorge für Familie in historischer Sicht” WSR-NRN-2-KjN
1. Die Sorge für Familie im Alten Testament.
2. Die Familie als Gegenstand der Sorge im Frühchristentum.
3. Die Sorge für Familie im Mittelalter.
4. Familie und Pflege- und Sorgebedürftigkeit.
5. Familienassistenz als Dienst an der Familie.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2020/21_L: obowiązkowy | W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza:
EK 1 – NRM_W05
Student zna i rozumie w stopniu pogłębionym terminologię polską i obcojęzyczną dotyczącą rodziny i życia rodzinnego stosowaną w naukach o rodzinie;
Umiejętności:
EK 2 – NRM_U02
Student potrafi w stopniu zaawansowanym integrować wiedzę teoretyczną dotyczącą rodziny i życia rodzinnego stosowaną w naukach o rodzinie; analizować, diagnozować oraz projektować rozwiązania praktyczne na rzecz małżeństwa i rodziny;
ECTS:
Liczba ECTS: 3
udział w konwersatorium: 10 godz.
napisanie pracy semestralnej: 30 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 25 godz.
lektura literatury przedmiotu: 20 godz.
Suma godzin: 90 godz. = 3 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 2):
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem
weryfikacja - kolokwium pisemne, praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. napisanie i prezentacja pracy semestralnej;
3. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Literatura
1. Prat E. H., Familie und Pflegebedürftigkeit, in: A. Büssing – J. Surzykiewicz – Z. Zimowski (Hgg.), Dem Gutes tun, der leidet. Hilfe kranker Menschen – interdisziplinär betrachtet, Berlin – Heidelberg 2015, s. 222-225.
2. Najda A. J., Familienassistenz als Dienst an der „kranken Familie” am Beispiel Polen, in: A. Büssing – J. Surzykiewicz – Z. Zimowski (Hgg.), Dem Gutes tun, der leidet. Hilfe kranker Menschen – interdisziplinär betrachtet, Berlin – Heidelberg 2015, s. 227-236.
3. Loichen T., Nur ein Augenblick, der über den Umgang mit Leid entscheidet – Gedanken zum Menschsein in der Begleitung von Eltern bei Fehl- und Totgeburt, in: A. Büssing – J. Surzykiewicz – Z. Zimowski (Hgg.), Dem Gutes tun, der leidet. Hilfe kranker Menschen – interdisziplinär betrachtet, Berlin – Heidelberg 2015, s. 237-242.
4. Neumann N., Die Überwindung sozialer Grenzen im Lukasevangelium, w: M. Geiger – M. Stracke-Bartholmai (Hgg.), Inklusion denken. Theologisch, biblisch, ökumenisch, praktisch (Behinderung - Theologie - Kirche 10), Stuttgart 2017, s. 141–156.
5. Eickels K. van, Ehe und Familie im Mittelalter, in: Geisteswissenschaften im Profil. Reden zum Dies Academicus 2000-2007, hg. v. Godehard Ruppert (Schriften der Otto-Friedrich-Universität Bamberg 1), Bamberg 2008, S. 43-65.
6. Eickels K. van, Der Bruder als Freund und Gefährte. Fraternitas als Konzept personaler Bindung im Mittelalter, in: Die Familie in der Gesellschaft des Mittelalters (Vorträge und Forschungen 71), hg. v. Karl-Heinz Spieß, Ostfildern 2009, S. 195-222.
7. Rösener W., Die bäuerliche Familie des Spätmittelalters Familienstruktur, Haushalt und Wirtschaftsverhältnisse, in: Die Familie in der Gesellschaft des Mittelalters (Vorträge und Forschungen 71), hg. v. Karl-Heinz Spieß, Ostfildern 2009, S. 137-169.
8. Nolte C., Die Familie im Adel Haushaltsstrukturen und Wohnverhältnisse im Spätmittelalter, in: Die Familie in der Gesellschaft des Mittelalters (Vorträge und Forschungen 71), hg. v. Karl-Heinz Spieß, Ostfildern 2009, S. 77-105
9. Kuster F., Von der Moderne zur Spätmoderne: Die bürgerliche Familie im Wandel, https://www.philosophie.uni-wuppertal.de/fileadmin/philosophie/PDFs_allg/Kuster/Kuster_Familie_im_Wandel.pdf
10. Kassel L., Familien in Beziehungsnetzen Wahrnehmung und langzeitliche Entwicklung (2020) https://phfr.bsz-bw.de/frontdoor/deliver/index/docId/856/file/Diss_Laura_Kassel.pdf
11. Inklusion und Grenzen. Soziale, politische und pädagogische Verhältnisse, Kathrin Blaha, Mai-Anh Boger, Jens Geldner-Belli, Nadja Körner, Vera Moser, Katharina Walgenbach (Hg.), Bielefeld 2024
https://www.fernuni-hagen.de/bildungswissenschaft/bildung-differenz/docs/inklusion_und_grenzen.pdf
12. Negwer J., Die Ehe und Familie in der Heiligen Schrift des Alten und Neuen Testaments, Düsseldorf 1957.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: