Kobiecość i męskość w kulturze WSR-NRN-2-KMR
1. Mężczyzna i kobieta w starożytnej Grecji
2. Mężczyzna i kobieta w starożytnym Rzymie
3. Mężczyzna i kobieta w starożytnym Izraelu
4. Mężczyzna i kobieta w Nowym Testamencie.
5. Mężczyzna i kobieta w starożytnym chrześcijaństwie (4 wykłady).
6. Mężczyzna i kobieta w kulturze średniowiecza
7. Mężczyzna i kobieta w Renesansie
8. Mężczyzna i kobieta w epoce Oświecenia
9. Mężczyzna i kobieta w XIX wieku
10. Ruchy emancypacyjne przełomu XIX i XX wieku
11. Mężczyzna i kobieta w ideologii nazistowskiej i marksistowskiej
12. Mężczyzna i kobieta w kulturze popularnej
13. Mężczyzna i kobieta w nauczaniu św. Jana Pawła II
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie i potrafi uwzględniać różnorodne uwarunkowania tych procesów
UMIEJĘTNOŚCI
potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych
Student potrafi obiektywnie spojrzeć na teorie męskości i kobiecości w kulturze użyć i pojęć dotyczących teorii płci kulturowej oraz teorii feminizmu do analizy tekstów w kulturze
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
udział w wykładzie 30
udział w ćwiczeniach
przygotowanie do wykładu
konsultacje 5
czas na napisanie referatu/eseju/pracy 25
przygotowanie do egzaminu/kolokwium 20
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS: 90 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): nie wie czym jest i jakie wyzwania przed rodziną powoduje właściwe rozumienie płci, wychowanie i jej rola płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym
- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest i jakie wyzwania przed rodziną powoduje właściwe rozumienie płci, wychowanie i jej rola płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym
- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje czym jest i jakie wyzwania przed rodziną powoduje właściwe rozumienie płci, wychowanie i jej rola płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się nie tylko czym jest i jakie wyzwania przed rodziną powoduje właściwe rozumienie płci, wychowanie i jej rola płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty z zakresu roli płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym
na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty z zakresu roli płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą.
- na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty z zakresu roli płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów, potrafi ocenić ich wartość poznawczą.
- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty z zakresu roli płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym, zna argumenty filozoficzne i teologiczne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić racjonalność prezentowanych w piśmie lub słowie argumentacji.
Kompetencje:
na ocenę niedostateczną (2-ndst) nie odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje ani na prowadzone działania oraz ich skutki
na ocenę dostateczną (3-dst) odznacza się małą odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i na prowadzone działania oraz ich skutki
na ocenę dobrą (4-db) odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i na prowadzone działania oraz ich skutki
na ocenę bardzo dobrą (5-bdb) odznacza się wielką odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje na prowadzone działania oraz ich skutki
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem (pisemnym-esej) lub kolokwium. Esej powinien być napisany samodzielnie na 5 stron standardowego maszynopisu z bibliografią i z zastosowaniem wymogów metodologicznych.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym kolokwium/egzaminem.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej.
.
Opis Metod dydaktycznych:
Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu kobiecości i męskości w różnych epokach dziejów Europy
Wykład problemowy – poświęcony omówieniu szczegółowego problemu z zakresu kobiecości i męskości w życiu społecznym
Wykład konwersatoryjny – jest stosowany jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami
Prezentacja jest stosowana jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego
Indywidualna lektura tekstów obejmuje samodzielną lekturę wskazanej przez wykładowcę literatury.
Końcowa ocena jest uśrednioną z ocen w obszarze wiedzy (1/3), umiejętności (1/3) i kompetencji (1/3).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura:
Augustyniak U., Sytuacja kobiet na dworach ewangelickiej szlachty i magnaterii w XVII wieku, [w:] Między barokiem a oświeceniem. Obyczaje czasów saskich, pod red. K. Stasiewicz, S. Achremczyka, Olsztyn 2000, s. 125–131.
Badyna P., Model człowieka w polskim piśmiennictwie parenetycznym XVIII w. (do 1773 r.), Warszawa 2004.
Banasik R., Poglądy kaznodziejów franciszkańskich w drugiej połowie XVIII w. na wychowanie w rodzinie polskiej, „Summarium”, 1981, nr 10, s. 93–110.
Bardet J.–P., Urodzenie w kontekście płodności naturalnej, „Przeszłość Demograficzna Polski”, T. 23(2002), s. 7–19.
Bilewicz A., Wzór kobiety, żony i matki w świetle osiemnastowiecznych kazań, [w:] Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, pod red. W. Jamrożka, D. Żołądź–Strzelczyk, t. 1, Poznań 1998, s. 82–88.
Bogucka M., Białogłowa w dawnej Polsce. Kobieta w społeczeństwie polskim XVI–XVIII wieku na tle porównawczym, Warszawa 1998.
Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005.
Bogucka M., Kobieta w społeczeństwie XVI–XVII wieku, [w:] Pamiętnik XV Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich, t. 2, pod red. A. Żarnowskiej, Gdańsk–Toruń 1995, s. 3–15.
Bogucka M., Polski renesans a rodzina. Poglądy Mikołaja Reja na małżeństwo i rodzinę, [w:] Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa, t. 3: Społeczeństwo a rodzina, pod
red. A. Karpińskiego, I. Dackiej–Górzyńskiej, Warszawa 2011, s. 13–20.
Bogucka M., Reformacja i kontrreformacja a pozycja kobiet u progu ery nowożytnej, [w:] Kobieta i rodzina w średniowieczu i na progu czasów nowożytnych, pod red. Z. H. Nowaka, A. Radzimińskiego, Toruń 1998, s. 175–192.
Górnicka-Boratyńska M., Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863-1939), Warszawa 2001.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Kraków 2020.
Lis A., „Gorsza płeć” w prawie średniowiecza, „Przegląd Prawno-Ekonomiczny” 33(2015), s. 56-77.
Matysiak B. W., Małżeństwo i rodzina w kulturze starożytnego Izraela, „Studia Elbląskie” 13(2012), s. 133-151.
Pugacewicz I.,Wizerunek dobrej wdowy w opiniach Ojców Kościoła i moralistów w epoce nowożytnej, [w:] Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich w XV-XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, pod red. C. Kukli, Warszawa 2008, s. 247-260.
Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012.
Ranzetti C. M., Curran D. J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, tł. pol. A. Gromkowska-Melosik, Warszawa 2008.
Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016.
Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420.
Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66.
Strękowski S., Prospołeczne nauczanie i działania Ojców Kapadockich, w: Ks. W. Guzewicz, Ks. S. Strękowski, Ks. A. Mikucki, Pro bono publico, personae et familiae. Niektóre aspekty działań na rzecz dobra osoby, rodziny i społeczeństwa, Ełk 2018, s. 9-29.
Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
bez wymagań wstępnych |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: