Konwersatorium w języku angielskim WSR-NRN-2-KAng
The interdisciplinary model of health and disease in medical aspects for family studies - selected basic aspects:
1. Holistic perspective of human health condition - interdisciplinary field.
2. Humanisation of relations between health workers staff and families.
3. Humanisation of relations between family workers staff and patients.
4. A biopsychosocial model.
5. Family-Based Approaches to Health Promotion.
The interdisciplinary model of health takes into account relevant determinants of health and disease and that supports the integration of biological, medical, psychological and social factors in the assessment, prevention, multidisciplinary treatment of diseases and family therapy.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRM_W01 zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania
NRM_W19 zna rozszerzoną terminologię z zakresu nauk o rodzinie w wybranym języku obcym
NRM_U16 posiada umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego – a w szczególności posiada pogłębioną umiejętność porozumiewania się w wybranym języku obcym, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w stopniu umożliwiającym w miarę swobodna konwersację z obcokrajowcami na tematy ogólne oraz związanymi z naukami o rodzinie, posiada umiejętność przygotowania pisemnego opracowania w zakresie związanym z naukami o rodzinie, potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację na tematy związane z naukami o rodzinie
NRM_K7 rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystać dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne w wybranym języku obcym oraz oceniać je krytycznie pod względem przydatności do swojej pracy akademickiej.
ECTS
Participation in classes: 10 h
Preparation and execution of tasks: 75
Total ECTS points: 3 ECTS
Hours in total: 85 = 3 ECTS [1ECTS~30 godz.]
Kryteria oceniania
The student’s work is verified during classes and through the assessment of tasks.
no task (n/a: 1)
unsatisfactory (n/a: 2)
student does not have knowledge in the field provided for in the learning outcomes
satisfactory (dst: 3)
student has a small extent to the extent provided in the learning outcomes
good (db: 4)
student has sufficient knowledge in the field provided for in the learning outcomes
very good (bdb: 5)
student has full knowledge in the field provided for in the learning outcomes
Credit conditions:
1. Preparation for classes - knowledge of literature,.
2. Preparation and execution of tasks by asynchronous contact on Moodle platform. e.uksw.edu.pl
The final grade will be the result of grades for tasks. Tasks are rated on a scale from 1-5.
Tasks are rated on a scale from 1-5:
no task (n/a: 1)
unsatisfactory (n/a: 2): student does not have knowledge in the field provided for in the learning outcomes
satisfactory (dst: 3): student has a small extent to the extent provided in the learning outcomes
good (db: 4): student has sufficient knowledge in the field provided for in the learning outcomes
very good (bdb: 5): student has full knowledge in the field provided for in the learning outcomes
Scoring and corresponding final grade:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
< 60% - (2)
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, indywidualna lektura literatury przedmiotu, praca z artykułem naukowym
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z artykułem naukowym
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, case study
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Wiedza:
Ocena 2 (ndst) - student nie zna podstawowych pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień dotyczących holistycznej koncepcji zdrowia człowieka i zdrowia rodziny, biopsychospołecznego modelu zdrowia, czynników medycznych, społecznych i psychologicznych kształtujących potencjał zdrowotny.
Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących holistycznej koncepcji zdrowia człowieka i zdrowia rodziny, biopsychospołecznego modelu zdrowia, czynników medycznych, społecznych i psychologicznych kształtujących potencjał zdrowotny.
Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących holistycznej koncepcji zdrowia człowieka i zdrowia rodziny, biopsychospołecznego modelu zdrowia, czynników medycznych, społecznych i psychologicznych kształtujących potencjał zdrowotny.
Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; potrafi dokładnie wyjaśnić holistyczną koncepcję zdrowia człowieka i zdrowia rodziny, biopsychospołeczny model zdrowia, czynniki medyczne, społeczne i psychologiczne kształtujące potencjał zdrowotny.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać zagadnień z zakresu promocji zdrowia.
Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu promocji zdrowia.
Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu promocji zdrowia.
Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować zagadnień z zakresu promocji zdrowia.
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z promocji i profilaktyki zdrowia, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach.
Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Literatura
Basic literature:
1. Health Policy: Application for Nurses and Other Healthcare Professionals, (2nd Edition); Demetrius J. Porche; Jones and Barlett Learning 2017; ISBN-13: 978-1284130386
2. Stępkowska, J. ., Królak, A. ., & Stępkowska, K. (2021). Professionalization of non-medical support of women in perinatal period: the significance of the doula profession. Teologia I Moralność, 16(2(30), 231–245.
2. Understanding Health Policy: A Clinical Approach, 7th Edition; Thomas S. Bodenheimer, Kevin Grumbach; Lange 2017; ISBN-13: 978-1259584756
3. Andrew R. Hatala; The Status of the “Biopsychosocial” Model in Health Psychology: Towards an Integrated Approach and a Critique of Cultural Conceptions Open Journal of Medical Psychology, 2012, 1, 51-62.
4. Jones M, Edwards I, Gifford L.; Conceptual models for implementing biopsychosocial theory in clinical practice. Man Ther. 2002;7(1):2-9.
5. Havelka M, Lucanin JD, Lucanin D.; Biopsychosocial model-the integrated approach to health and disease. Coll Antropol. 2009; 33(1):303-10.
6. Zahodne LB, Sharifian N, Manly JJ, Sumner JA, Crowe M, Wadley VG, Howard VJ, Murchland AR, Brenowitz WD, Weuve J.; Life course biopsychosocial effects of retrospective childhood social support and later-life cognition. Psychol Aging. 2019 Sep 30.
7. Yamada S, Palafox N.; On the biopsychosocial model: the example of political economic causes of diabetes in the Marshall Islands. Fam Med. 2001 Oct;33(9):702-4.
7. Stępkowska, J., Bogusz, M., & Stępkowska, K. (2022). Selected aspects of perceiving and experiencing birth - study of men participating in hospital childbirth and men with an experience of home childbirth. Teologia I Moralność, 17(2(32), 243–259.
8. Djulbegovic B, Hozo I, Beckstead J, Tsalatsanis A, Pauker SG. Dual processing model of medical decision-making. BMC Med Inform Decis Mak. 2012 Sep 3;12:94
9. Kiesewetter J, Ebersbach R, Tsalas N, Holzer M, Schmidmaier R, Fischer MR. Knowledge is not enough to solve the problems - The role of diagnostic knowledge in clinical reasoning activities. BMC Med Educ. 2016 Nov 24;16(1):303.
10. Reyna VF1, Lloyd FJ. Physician decision making and cardiac risk: effects of knowledge, risk perception, risk tolerance, and fuzzy processing. J Exp Psychol Appl. 2006 Sep;12(3):179-95.
11. Vedanthan R, Bansilal S, Soto AV, et al. Family-Based Approaches to Cardiovascular Health Promotion. J Am Coll Cardiol. 2016;67(14):1725-1737. doi:10.1016/j.jacc.2016.01.036
12. Park H, Lee KS. The association of family structure with health behavior, mental health, and perceived academic achievement among adolescents: a 2018 Korean nationally representative survey. BMC Public Health. 2020;20(1):510. Published 2020 Apr 16. doi:10.1186/s12889-020-08655-z
13. Huljev, Dubravko & Pandak, Tatjana. (2016). Holistic and team approach in health care. Signa Vitae - A Journal In Intensive Care And Emergency Medicine. 11. 66-69. 10.22514/SV112.062016.14.
14. de la Fuente-Martos C,Rojas-Amezcua M,Gómez-Espejo MR, Lara-Aguayo P, Morán-Fernandez E, Aguilar-Alonso E. Implantación de un proyecto de humanización en una Unidad de Cuidados Intensivos. Med. Intensiva. 2018; 42:99-109.
15. Salleh MR. Life event, stress and illness. Malays J Med Sci. 2008;15(4):9‐18.
16. Stępkowska JK, Dmoch-Gajzlerska E., Niepłodność a biopsychospołeczny paradygmat zdrowia człowieka, [w]: D. Mikuličková, A. Mrázová, M. Štepanovská, Z. Mikulička, I. Hnát, Človekakobio - psycho - sociálnabytosť Pracovný podnázov: Zdravotná, sociálna, psychologická a pedagogická starostlivosť o ľudívy ššiehoveku, Vydalo: Občianske združenie Elisabeth v Skalici, 2014, s. 111-123, ISBN 978-80-970567-3-5; EAN 9788097056735.
17. Materials for classes supported by asynchronous contact on Moodle platform. http://e.uksw.edu.pl/
Additional literature:
18. The Biopsychosocial Model of Addiction Monica C. Skewes, Vivian M. Gonzalez, Principles of Addiction. Comprehensive Addictive Behaviors and Disorders, Volume 1, 2013, Pages 61-70
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: