Wprowadzenie do psychologii WSR-NRN-1-WdP
Tematy szczegółowe:
1. Psychologia jako nauka
2. Psychoanaliza - jakości psychiczne, popędy, teoria osobowości
3. Psychoanaliza - metoda leczenia
4. Podstawowe pojęcia psychologiczne wywodzące się z psychoanalizy - mechanizmy obronne, opór, przeniesienie
5. Behawioryzm - teoria, badania i metoda
6. Psychologia procesów poznawczych
7. Podstawowe eksperymenty psychologii społecznej
8. Inne pojęcia i teorie psychologiczne.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Efekty wiedza - student ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, opartą o podstawowe nurty myśli psychologicznej; zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń.
Umiejętności - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, w oparciu o znajomość podstawowych pojęć psychologicznych oraz nurtów w psychologii ogólnej.
Kompetencje - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) zwłaszcza w zakresie podstaw psychologii.
ECTS:
udział w wykładzie - 18
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 52
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 15
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących psychologii ogólnej, potrafi przeanalizować prawidłowości psychologii człowieka dorosłego, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące psychologii ogólnej
- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących psychologii ogólnej, potrafi wskazać prawidłowości psychologii człowieka dorosłego, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące psychologii ogólnej
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać podstawowe prawidłowości znane z psychologii ogólnej, potrafi omówić podejścia naukowe w psychologii ogólnej
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi przeanalizować problematyki psychologii ogólnej, nie potrafi wskazać prawidłowości psychologii człowieka dorosłego
Oceną końcową jest ocena z egzaminu testowego.
Metody:
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: Kolokwium pisemne, aktywne uczestnictwo w zajęciach
Efekty umiejętności
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja
weryfikacja - Kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych :
metody dydaktyczne – dyskusja
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
Strelau J., Psychologia: podręcznik akademicki. T. 2, Psychologia ogólna. Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdńsk 2004, r. 1-4.
Zimbardo, P. Psychologia i życie. Warszawa: PWN, 2020 (4 wydanie).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: