Wybrane zagadnienia z prawa konstytucyjnego i administracyjnego WSR-NRN-1-WZPKA
1. Ogólne wiadomości na temat Konstytucji na tle historycznym.
2. Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Organizacja, zakres działania i tryb funkcjonowania organów władzy ustawodawczej (Sejm, Senat, Zgromadzenie Narodowe), władzy wykonawczej (Prezydent i Rada Ministrów) oraz sądów i trybunałów.
4. Referenda i obywatelska inicjatywa ustawodawcza oraz organy kontroli państwowej i ochrony prawa.
5. Zagadnienia ogólne dotyczące administracji, pojęcie, cechy administracji i jej podziały, cechy prawa administracyjnego, podział terytorialny.
6. Źródła prawa administracyjnego i ich klasyfikacja, konstytucyjny system źródeł prawa, akty prawa miejscowego, źródła prawa Unii Europejskiej.
7. Stosunek administracyjnoprawny i formy działania administracji publicznej i jej podmioty.
8. Samorząd terytorialny.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - ma elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych,
wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych w tym
szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności:
EK 2 – posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi
porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami
w zakresie nauk o rodzinie
EK 3 - potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracę z
różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej,
kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne:
EK 4 - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej
rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i
zawodowych
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 15 godz.
Praca własna studenta: 10 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 5 godz.
Razem: 30 godz. = 1 ECTS.
Kryteria oceniania
Efekty wiedzy (EK 1):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna,
weryfikacja: kolokwium pisemne
Efekty umiejętności (EK 2-3):
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów podczas zajęć
Efekty kompetencji społecznych (EK 4):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia zajęć wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. kolokwium w formie testu
3. przygotowanie do zajęć
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Ocena 2 (ndst)
Wiedza: (Ek1 ) student nie ma elementarnej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności: (Ek 2-3) student nie posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, nie potrafi
porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami
w zakresie nauk o rodzinie, nie potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne: (Ek 4) nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i nie odnosi zdobytej wiedzy do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Ocena 3 (dst)
Wiedza: (Ek1 ) student nie ma opanowanej w pełni elementarnej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności: (Ek 2-3) student nie posiada w pełni wykształconych umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, nie potrafi w pełnym zakresie porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, nie potrafi w pełni, nawet pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne: (Ek 4) nie docenia w pełnym zakresie znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i nie odnosi w pełnym zakresie zdobytej wiedzy do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Ocena 4 (db)
Wiedza: (Ek1 ) student ma elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności: (Ek 2-3) student posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne: (Ek 4) docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Ocena 5 (bdb)
Wiedza: (Ek1 ) student ma w pełni opanowaną elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności: (Ek 2-3) student posiada w pełni wykształcone umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi w pełnym zakresie porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, potrafi w pełni, nawet pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne: (Ek 4) docenia w pełnym zakresie znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi w pełnym zakresie zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Literatura
E. Gierach, Z. Gromek, M. Wiącek, A. Syryt, Prawo konstytucyjne. Kazusy i ćwiczenia, Warszawa 2012.
M. Granat, Prawo konstytucyjne. Pytania i odpowiedzi., wyd. 7, Warszawa 2016.
M. Paździor, B. Szmulik, Konstytucyjny system organów państwowych, wyd. 1, Warszawa 2014.
B. Szmulik, Prawo konstytucyjne, wyd. 1, Warszawa 2016.
I. Lipowicz, R. Mędrzycki, M. Szmigiero, Prawo administracyjne w pytaniach i odpowiedziach, wyd. 1, Warszawa 2010.
I. Lipowicz, R. Mędrzycki, M. Szmigiero, Prawo administracyjne. Zagadnienia podstawowe, wyd. 3, Warszawa 2015.
P. J. Suwaj, Prawo administracyjne ćwiczenia, 2009.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: