Wstęp do prawoznawstwa oraz wybrane zagadnienia z prawa rodzinnego WSR-NRN-1-WP
1. Źródła i zasady prawa rodzinnego.
2. Zawarcie małżeństwa, prawa i obowiązki małżonków (osobiste i majątkowe),
3. Władza rodzicielska,
4. Przysposobienie
5. Ustanie małżeństwa, separacja, ustanowienie opieki,
6. Podstawowe koncepcje prawa, idea sprawiedliwości jako wartość prawa
7. Język prawa, język prawniczy
8. Normy prawne a przepis prawny, budowa akty normatywnego
9. Tworzenie, obowiązywanie i stosowanie prawa
10. Odpowiedzialność prawna
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ek 1 student zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła
Ek 2 student ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego
Umiejętności:
Ek 3 student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
Ek 4 student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Kompetencje społeczne:
Ek 5 student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Ek 6 student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie
ETCS 3
udział w wykładach: 18 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 30 godz.
lektura literatury przedmiotu: 27 godz.
Suma godzin: 75[75/30(25) godz. = 3 ECTS]
Liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 3-4):
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Wiedza:
Ocena 2 (ndst) student nie zna elementarnej terminologii używanej w naukach o rodzinie i nie rozumie jej źródła, student nie ma wiedzy na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego
Ocena 3 (dst) student nie w pełni zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i nie w pełni rozumie jej źródła, student nie ma pełnej wiedzy na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego
Ocena 4 (db) student zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła, student ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego
Ocena 5 (bdb) student w pełni zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i w pełni rozumie jej źródła, student ma pełną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student nie potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Ocena 3 (dst) student nie potrafi w pełni wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student nie potrafi w pełni posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Ocena 4 (db) student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Ocena 5 (bdb) student potrafi w pełni wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student potrafi w pełni posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
Kompetencje społeczne:
Ocena 2 (ndst) student nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i nie odnosi zdobytej wiedzy do projektowania zadań osobistych i zawodowych, student nie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie
Ocena 3 (dst) student nie docenia w pełni znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i nie odnosi w pełni zdobytej wiedzy do projektowania zadań osobistych i zawodowych, student nie jest w pełni przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie
Ocena 4 (db) student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych, student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie
Ocena 5 (bdb) student docenia w pełni znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi w pełni zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych, student jest w pełni przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie
Literatura
T. Chauvin, T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, wyd. 11 Warszawa 2017.
T. Smyczyński, Prawo rodzinne i opiekuńcze, Warszawa 2016.
H.L.A. Hart, Pojęcie prawa, Warszawa 1998
R. Dworkin, Biorąc prawa poważnie, Warszawa 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: