Samowychowanie zdrowotne i profilaktyka WSR-NRN-1-SZP
1. Promocja zdrowia a profilaktyka chorób - podobieństwa i różnice,
2. Obszary działań promocji zdrowia,
3. Narodowy Program Zdrowia,
4. Profilaktyka (wczesna, pierwotna, wtórna, trzeciorzędowa),
5. Modele edukacji zdrowotnej,
6. Istotne populacyjnie problemy zdrowotne:
- zapobieganie chorobom zakaźnym i zakażeniom;
- nadużywanie alkoholu;
- palenie tytoniu;
- substancje psychoaktywne;
- nadwaga i otyłość;
- cukrzyca;
- nadciśnienie tętnicze;
- próchnica i wady zgryzu;
- wady postawy;
- przewlekłe schorzenia układu kostno-stawowego;
- choroby sercowo-naczyniowe;
- zaburzenia psychiczne;
- przewlekłe choroby układu oddechowego;
- nowotwory
7. Zalecane badania profilaktyczne dla wybranych grup społecznych,
8. Rola ochrony zdrowia w kształtowaniu prawidłowego stylu życia,
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
NRL_W07 - posiada ogólną znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka, zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych
zaburzeń i zmian chorobowych,
NRL_W08 - ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych; zna zasady ochrony i promocji zdrowia oraz zdrowego trybu życia.
Umiejętności:
NRL_U15 - posiada umiejętności w zakresie promocji zdrowia oraz opieki zdrowotnej nad osobami starszymi, chorymi i niepełnosprawnymi.
Kompetencje:
NRL_K04 - ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Opis ECTS
Udział w konwersatorium - 18 godzin
Przygotowanie do zajęć, lektura literatury przedmiotu - 15 godzin
Opracowanie zagadnienia - 15 godzin
ECTS: 2
Suma godzin: 60 = 2 ECTS [1ECTS=30(25) godz.]
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ocena 2 (ndst) - student nie zna podstawowych pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; potrafi dokładnie wyjaśnić relacje psychika-zachowanie- zdrowie i choroba.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać tekstu z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).
Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).
Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).
Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny).
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z promocji i profilaktyki zdrowia, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach.
Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia.
Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności wymagane są:
1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia w formie zadań i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5.
Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i archiwizowane na platformie Moodle.
2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie.
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
< 60% - (2)
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z materiałem źródłowym
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, prezentacja w formie ustnej
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, case study
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Zalewski D.: Sztuka samowychowania. Poradnik praktyczny,Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowe, Lublin 2019,
2. Chruściak P.,Ciechaniewicz W.: Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania. Wydawnictwo PZWL,2018.
3. Borzucka-Sitkiewicz K.,Kowalczewska-Grabowska K.: Profilaktyka wybranych problemów zdrowotnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
2013.
4. Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
5. Błajet P. Progi i bariery promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, Zdrowie Publiczne, Supl.1, 112, 2002.
6. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/
Literatura uzupełniająca:
8. Stępkowska J., Przygodzka J., 2020. Metody rozpoznawania płodności jako narzędzie profilaktyki zdrowotnej wspierające proces diagnostyczny zaburzeń zdrowia prokreacyjnego w opinii kobiet w wieku rozrodczym, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio Życie i Płodność. Ujęcie interdyscyplinarne. 3(43)2020, 211-222.
9. Wojnarowska B.: Edukacja Zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wyd. Lider. Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: