Psychologia rozwoju człowieka WSR-NRN-1-PRCx
1. Wprowadzenie do tematyki psychologii rozwoju człowieka.
2. Podstawowe teorie rozwoju człowieka.
3. Okres prenatalny: charakterystyka wybranych zmian rozwojowych.
4. Wczesne dzieciństwo: charakterystyka wybranych zmian rozwojowych.
5. Średnie dzieciństwo/wiek przedszkolny: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, język i komunikacja, zabawa.
6. Średnie dzieciństwo/wiek przedszkolny: rozwój emocjonalny, rozwój społeczny, rozwój moralny i osobowości.
7. Późne dzieciństwo/młodszy wiek szkolny: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, język i komunikacja.
8. Późne dzieciństwo/młodszy wiek szkolny: rozwój emocjonalny, rozwój społeczny, rozwój moralny i osobowości.
9. Adolescencja: rozwój młodzieży a rozwój w biegu życia, społeczno-kulturowe podejście do dorastania.
10. Adolescencja: rozwój poznawczy, moralność, tożsamość, rozwój systemu wartości.
11. Wczesna dorosłość: charakterystyka wybranych zmian rozwojowych.
12. Średnia dorosłość: charakterystyka wybranych zmian rozwojowych.
13. Późna dorosłość: charakterystyka wybranych zmian rozwojowych.
14-15. Podsumowanie materiału.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student rozumie specyfikę psychologii rozwoju człowieka,
- Student rozróżnia główne teorie rozwoju człowieka i definiuje podstawowe pojęcia
- Student posiada wiedzę na temat różnych koncepcji i teorii z zakresu psychologii rozwoju człowieka, umie je identyfikować
Umiejętności:
- Student klasyfikuje prawidłowości wpisane w harmonijny rozwój człowieka
- Student potrafi posługiwać się technikami pomiaru różnych obszarów z zakresu psychologii rozwoju człowieka oraz interpretować wyniki
- Student samodzielnie opisuje dany obszar rozwoju człowieka z perspektywy poznanych teorii
Kompetencje
- Student ma świadomość konieczności uwzględniania przy doborze metod specyfiki potrzeb diagnostycznych oraz uwarunkowań społecznych i kulturowych
- Student zdaje sobie sprawę z istotny prowadzenia badań naukowych bądź diagnozy zgodnie z zasadami etyki
Opis ECTS:
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć - 15 godz.
konsultacje - 5 godz.
przygotowanie egzaminu - 40 godz.
Suma godzin: 90 [90/30(25)=3]
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Metoda oceniania:
Egzamin pisemny w formie testu.
Kryteria oceniania:
na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze zna i rozumie rolę procesów psychologicznych oraz kierunki ich rozwoju, bardzo dobrze orientuje się w metodach badawczych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju człowieka
na ocenę 4 (db): student dobrze zna i rozumie rolę procesów psychologicznych oraz kierunki ich rozwoju, dobrze orientuje się w metodach badawczych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju psychicznego człowieka
na ocenę 3 (dst): student w wystarczającym stopniu rozumie rolę procesów psychologicznych oraz kierunki ich rozwoju, wystarczająco orientuje się w metodach badawczych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju psychicznego człowieka
na ocenę 2 (ndst.): student nie ma wystarczającej wiedzy na temat roli procesów psychologicznych oraz kierunków ich rozwoju, nie orientuje się w metodach badawczych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju psychicznego człowieka
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Trempała J. (2011) (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (rozdziały: 1-13, 18).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: