Psychologia rozwoju człowieka WSR-NRN-1-PRC
1. Wprowadzenie do tematyki psychologii rozwoju człowieka: podstawowe teorie, metody i narzędzia badawcze w psychologii rozwoju człowieka.
2. Okres prenatalny: charakterystyka zmian w poszczególnych trymestrach ciąży.
3. Wczesne dzieciństwo - wiek niemowlęcy i poniemowlęcy: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój społeczno-emocjonalny.
4. Średnie dzieciństwo/wiek przedszkolny: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój społeczno-emocjonalny, rozwój moralny, rozwój osobowości. język i komunikacja, zabawa.
5. Późne dzieciństwo/młodszy wiek szkolny: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój społeczno-emocjonalny, rozwój moralny i osobowości, język i komunikacja.
6. Adolescencja: rozwój poznawczy, moralność, tożsamość, rozwój systemu wartości.
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student rozumie specyfikę psychologii rozwoju człowieka,
- Student rozróżnia główne teorie rozwoju człowieka i definiuje podstawowe pojęcia
- Student posiada wiedzę na temat różnych koncepcji i teorii z zakresu psychologii rozwoju człowieka, umie je identyfikować
- Student zna podstawowe metody oceny różnych obszarów rozwoju człowieka, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną
Umiejętności:
- Student klasyfikuje prawidłowości wpisane w harmonijny rozwój człowieka
- Student potrafi posługiwać się technikami pomiaru różnych obszarów z zakresu psychologii rozwoju człowieka oraz interpretować wyniki
- Student samodzielnie opisuje dany obszar rozwoju człowieka z perspektywy poznanych teorii
Kompetencje
- Student ma świadomość konieczności uwzględniania przy doborze metod specyfiki potrzeb diagnostycznych oraz uwarunkowań społecznych i kulturowych
- Student zdaje sobie sprawę z istoty prowadzenia badań naukowych bądź diagnozy zgodnie z zasadami etyki
Opis ECTS:
udział w zajęciach - 18 godz.
przygotowanie do zajęć - 20 godz.
przygotowanie do egzaminu - 14 godz.
konsultacje - 2 godz.
Suma godzin: 54 [54/18=3]
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Metoda oceniania:
Egzamin pisemny w formie testu.
Kryteria oceniania:
na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze zna i rozumie rolę procesów psychologicznych oraz kierunki ich rozwoju; bardzo dobrze orientuje się w narzędziach diagnostycznych umożliwiających ocenę różnych obszarów funkcjonowania psychologicznego dzieci i młodzieży
na ocenę 4 (db): student dobrze zna i rozumie rolę procesów psychicznych oraz prawa ich rozwoju; dobrze orientuje się w narzędziach diagnostycznych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży
na ocenę 3 (dst): student w wystarczającym stopniu zna i rozumie rolę procesów psychicznych oraz prawa ich rozwoju; w stopniu zadowalającym orientuje się w narzędziach diagnostycznych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży
na ocenę 2 (ndst.): student nie ma wystarczającej wiedzy na temat roli procesów psychicznych oraz praw ich rozwoju; nie orientuje się w narzędziach diagnostycznych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Trempała J. (2011) (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (rozdziały: 1-10, 18).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: