Podstawy prawne i organizacja oświaty WSR-NRN-1-PPOO
1. Rys historyczny polskiej oświaty
2. Krajowe źródła prawa dotyczące oświaty
3. Zagraniczne wzorce organizacji oświaty
4. Podział systemu oświaty
5. Zadania administracji rządowej w zakresie oświaty
6. Zadania administracji samorządowej w zakresie oświaty
7. Finansowanie oświaty
8. Status nauczyciela
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 ma podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
Umiejętności:
EK 2 posiada umiejętność przygotowania i przedstawienia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej
EK 3 potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracę z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno – wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne:
EK 4 ma świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na rzecz małżeństwa i rodziny
EK 5 docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 2-3):
metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa
weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 4-5):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Literatura
Literatura podstawowa:
Gawroński K., Kwiatkowski S., „Meritum Prawo oświatowe”, Wolters Kluwer 2022.
Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, wyd. C.H. Beck, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca:
Korzeniecka – Bondar A., Gajdzica Z., „Czasoprzestrzeń szkoły. Co warto wiedzieć o czasie i przestrzeni szkoły”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2021.
Gawroński K., „Współdziałanie w realizacji zadań oświatowych”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2021.
Lorens R., „Nowoczesne zarządzanie szkołą i placówką oświatową”, wyd. Wolters Kluwer Warszawa 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: