Pedagogika ogólna WSR-NRN-1-PO3
Tematyka wykładów:
1. Podstawowe terminy pedagogiki.
2. Pojęcie wychowania i jego cechy.
3. Kategorie opieki.
4. Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania.
5. Wartości źródłem wychowania.
6. Cele wychowania.
7. Metody wychowania.
8. Dziedziny wychowania
9. Podstawowe środowiska wychowawcze.
W cyklu 2022/23_L:
Tematyka wykładów: 1. Podstawowe terminy pedagogiki. |
W cyklu 2023/24_Z:
Tematyka wykładów: 1. Podstawowe terminy pedagogiki. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
EK1: ma podstawową wiedzę na temat źródeł, zależności i uwarunkowań wiedzy pedagogicznej
EK 2: zna terminologię, podstawowe pojęcia i metody pracy pedagoga
EK 3: rozumie potrzebę podejmowania odpowiedzialności za trudne problemy wychowawcze, w szczególności dotyczące rodziny
ECTS
liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)
wykłady - 30 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 25 godz.
przygotowanie do egzaminu - 35 godz.
suma godzin – 80
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - egzamin.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę - egzamin pisemny.
100-95 pkt – ocena 5,0
94-84 pkt – ocena 4,5
83-73 pkt – ocena 4,0
72-62 pkt – ocena 3,5
61-52 pkt - ocena 3,0
51 pkt i poniżej – ocena 2,0
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii pedagogicznej; nie rozumie jej specyficznego charakteru; nie potrafi analizować problemów pedagogicznych ani dyskutować ich;
dostateczna (3) - zna częściowo terminologię pedagogiczną; rozumie jej specyfikę w dostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów wychowawczych i pedagogicznych;
dobra (4) - zna terminologię pedagogiczną, rozumie jej specyfikę etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy wychowawcze i pedagogiczne, potrafi łączyć teorię z praktyką;
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów pedagogicznych; zna bardzo dobrze filozoficzne, społeczne i kulturowe podstawy pedagogiki; potrafi analizować problemy pedagogiczne w rożnych aspektach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów wychowawczych i pedagogicznych.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
A. de Tchorzewski, Pedagogika ogólna. Wielopostaciowość - Rudymenta - Meandry - Dylematy, Kraków 2019.
B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2020.
M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2009.
A. Regulska, Rola wartości moralnych w procesie wychowania, „Studia nad Rodziną” 2013, nr 32, rok XVII.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
bez wymagań wstępnych |
W cyklu 2023/24_Z:
bez wymagań wstępnych |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: