Dydaktyka szczegółowa - wychowanie do życia w rodzinie WSR-NRN-1-DS
PLAN ZAJĘĆ
1. Wprowadzenie. Pojęcia ogólne przedmiotu -dydaktyka
2. Wprowadzenie. Pojęcia ogólne przedmiotu – pedagogika
3. Programy wychowawcze małżeństwa i rodziny.
4. Badanie stanu faktycznego rodzin polskich przy pomocy ankiet. (Ankieta dla rodzin, Ankieta dla małżeństw, Ankieta dla narzeczonych. (do pobrania na stronie internetowej Instytutu Papieża Jana Pawła II
5. Nauczanie papieskie (Kościoła) na temat małżeństwa i rodziny.
6. Ustawy i normy prawne Państwa na temat małżeństwa i rodziny.
7. Podobieństwa i różnice w Prawie państwowym (Kodeks Rodzinny i opiekuńczy, a Prawie Kanonicznym Kościoła katolickiego.
8. Programy wychowawcze na poziomie szkoły podstawowej, średniej i uniwersytetu.
9. Wartości podstawowe w małżeństwie i rodzinie według nauczania Jana Pawła II.
10. Współczesne wychowawcze zagrożenia dla małżeństw.
11. Współczesne zagrożenia wychowawcze dla rodzin.
12. Rola środków przekazu w wychowaniu do małżeństwa i rodziny.
13. Zderzenie tradycji z nowoczesnością w zakresie dydaktyki, wychowania i tradycji rodzin polskich.
14. Prognozowanie rozwoju moralnego i społecznego rodzin polskich.
15. Zalecenia dla edukacji młodzieży dorosłej w procesie przygotowania do życia w małżeństwie i rodzinie.
W cyklu 2022/23_Z:
Dydaktyka, jako dział pedagogiki, analizuje zależności warunkujące przebieg i wyniki nauczania-uczenia (młodzież dorosła, narzeczeni, małżonkowie, członkowie rodziny) się, a także formułuje na tej podstawie odpowiednie prawidłowości oraz wskazuje metody, formy organizacyjne i środki pomocne w wywołaniu zamierzonych zmian u uczniów-uczestników-studentów. Spełnia ona funkcję teoretyczną i praktyczną, głównie o charakterze diagnostycznym, prognostycznym i instrumentalnym. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
NRL_W04: ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny, ich filozoficznych, teologicznych, historycznych, kulturowych, biomedycznych, psychologicznych i prawnych podstaw oraz uwarunkowań.
NRL_W10: zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń.
NRL_W14: ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowania problemów badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
UMIEJĘTNOŚCI
NRL-U01: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
NRL_U08: posiada umiejętność przygotowania i przedstawienia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej
NRL_U10: posiada umiejętność rozpoznawania problemow psychicznych, społecznych, duchowych i religijnych członków rodzony, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
NRL_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobowego (intelektualnego i religijno-duchowego).
NRL_K05: ma świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na rzecz małżeństwa i rodziny.
NRL-K06: docenia role współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie.
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia:
nr 1. nie zna podstawowych pojęć z dydaktyki i aksjologii małżeństwa i rodziny.
nr 2. potrafi odnaleźć odpowiednią literaturę przedmiotu
nr 3. potrafi porównywać poszczególne zjawiska społeczne, gospodarcze i polityczne odnoszące się do rodzin
nr 4. zna podstawowe dokumenty odnoszące się do kształtowania polityki prorodzinnej
nr 5. potrafi dyskutować i proponować nowe rozwiązania dla konfliktów małżeńskich i rodzin.
Literatura
LITERATURA
-obowiązkowa
1. Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf Punkt, Warszawa 2000.
2. Okoń W.: Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa 1984.
3. Sarmirnto, A., Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002.
4. Struzik Z., Narzeczeństwo, małżeństwo i rodzina w nauczaniu papieskim, wyd. IPJPI, Warszawa 2019.[dostęp: https://ipjp2.pl/pliki/Narzeczeństwo-małżeńśtwo-i-rodzina-w-nauczaniu-papieskim_repozytorium.pdf].
5. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołujący się do „Początku”. Chrystus odwołujący się do zmartwychwstania. Chrystus odwołujący się do „Serca”. Sakrament. O Janie Pawle II teologii ciała, Lublin 2001.
-uzupełniająca
1. Półturzycki J.: Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock 2002.
2. Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, Warszawa-Łomianki 1999.
3. Struzik Z., Znaczenie przesłania encykliki Jana Pawła II „Evangelium vitae” (25.03.1995) we współczesnej teologii życia. 20-lecie encykliki, Warszawa 2015.
4. Góralski W., Kościelne prawo małżeńskie, Warszawa 2006.
5. Struzik Z., Wartość i godność rodziny w nauczaniu Jana Pawła II, wyd. IPJPII, Warszaw 2017. [dostęp: https://ipjp2.pl/pliki/ipjp2-zeszyt-o-opatrznosci-05.pdf].
6. Struzik Z., Teologia ciała w nauczaniu Jana Pawła II, wyd. IPJPII, Warszawa 2018. [dostęp: https://ipjp2.pl/pliki/ipjp2-zeszyt-o-opatrznosci-10.pdf].
W cyklu 2022/23_Z:
LITERATURA -uzupełniająca |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: