Aksjologia wychowania wg Jana Pawła II WSR-NRN-1-AWJP
Przedmiot obejmuje tematykę, które wartości są najważniejsze? Co chcielibyśmy przekazać dzieciom, by wyrosły na szczęśliwych, „dobrych i porządnych” ludzi? System wartości człowieka budowany jest przez rodziców, rodzinę, nauczycieli, kolegów czy środowisko. Możemy wyróżnić wartości moralne, ekonomiczne, estetyczne, poznawcze, prawne, religijne itp. Głównym przekaźnikiem wartości jest wychowanie, rozumiane jako przygotowanie człowieka do życia i kształtowanie jego osobowości w warunkach konkretnej rzeczywistości społecznej. Dla wychowania katolickiego, w tym wszystkim ważne jest aktualne nauczanie Kościoła, a w szczególe - autorytet moralno-religijny, jakim jest dla bardzo wielu wiernych - papież Jan Paweł II. Na jego osobie, jak i Magisterium, skupia się bowiem tradycyjne, czyli sprawdzone od wieków urzeczywistnienie się wychowawczego (pastoralnego) celu, jakim jest osiągnięcie i zrealizowanie w życiu zobiektywizowanego szczęścia, a także tego nadprzyrodzonego (Bożego) w przyszłości.
Przedmiot obejmuje treści, istotne w wychowaniu do wartości katolickich.
1. Potrzeba wychowania i aksjologii (podstawowe trudności z aksjologią w wychowaniu i w pedagogice).
2. Normatywne ujęcie potrzeby wychowania katolickiego (Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 r.)
A). Metody chrześcijańskiego wychowania.
3. Formacja ludzka - miłość i dojrzałość jako podstawa relacji międzyosobowych (w małżeństwie, rodzinie itp.).
4. Wychowanie do czystości;
A) Wychowanie do katolickiej etyki małżeńskiej i rodzinnej.
5. Kryzys aksjologii katolickiego małżeństwa i rodziny.
A). Wychowanie do cnoty sprawiedliwości.
6. Wychowanie do cnoty wiary katolickiej.
A). Wychowanie do nadziei.
7. Wychowanie do pobożności (miłość Boga)
A). Wychowanie do kapłaństwa.
8. Wychowanie do dzietności.
A). Wychowanie do cnoty wstydliwości (absorbcja wstydu przez miłość). Występki bezwstydu.
9. Reasumpcja tematów. (kolokwium ustne - końcowe).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2019/20_Z: |
Efekty kształcenia
NRL_W01,
Student zna elementarną terminologię używaną w aksjologii i naukach o rodzinie i rozumie jej źródła
NRL_W12,
Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania do wartości , ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
NRL_U04,
Student posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych mną temat wychowania do wartości; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT)
NRL_U08,
Student posiada umiejętność przygotowania i przedstawienia projektów
działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej
NRL_K05,
Student ma świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na rzecz małżeństwa i rodziny
NRL_K08
Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Opis ECTS:
Udział w zajęciach: 18 godzin - 1 ECTS.
Opracowanie zagadnienia (ESEJ) - 15 godzin - 1/2 ECTS
Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami i in. - 20 godzin = 1/2 ECTS.
Suma godzin: 55 = 2 ECTS
Kryteria oceniania
KRYTERIA MERYTORYCZNE:
Wiedza:
Ocena 2 (ndst) - student nie chodził na zajęcia, nie opublikował eseju na MOODLE, nie zna elementarnej terminologii używanej w aksjologii i naukach o rodzinie.
Ocena 3 (dst) - student chodził na zajęcia, opublikował poprawnie zredagowany esej na MOODLE, zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z aksjologii w ujęciu Jana Pawła II.
Ocena 4 (db) - student chodził na zajęcia, opublikował poprawny merytorycznie esej na MOODLE, dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z aksjologii; ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii w ujęciu Jana Pawła II
Ocena 5 (bdb) - student chodził na zajęcia, opublikował (poprawny - formalnie i merytorycznie esej) na MOODLE, potrafi stosować adekwatną terminologię z aksjologii; ma dobrze uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii w ujęciu Jana Pawła II.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać zagadnień z zakresu aksjologii. Nie wykazał umiejętności opisania omawianej tematyki w eseju.
Ocena 3 (dst) - student potrafi (tylko w ograniczonym stopniu) analizować, streszczać i przedstawiać zagadnienia z zakresu wychowania do aksjologii. Potrafi zredagować (przedmiotowy) esej.
Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać zagadnienia z zakresu aksjologii. Potrafi poprawnie zredagować (w tym zakresie) esej.
Ocena 5 (bdb) - student potrafi trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować zagadnienia z zakresu aksjologii. Potrafi poprawnie sformatować (przedmiotowy) esej.
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z aksjologii i wychowania, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach.
Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii i pedagogiki.
Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii i pedagogiki, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Ocena 5 (bdb) - student planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach - poziom b. dobry.
CZĄSTKOWE KRYTERIA PROCENTOWE
Procentowe zaliczenie przedmiotu:
30% - AKTYWNE UCZESTNICTWO NA ZAJĘCIACH. (obecność obowiązkowa, usprawiedliwienia standardowo: choroba, przypadki losowe, itp.).
30% - POPRAWNE OPUBLIKOWANIE ESEJU NA MOODLE.
40% - ZALICZENIE KOLOKWIUM USTNEGO Z PRZEKAZANEJ WIEDZY NA KONIEC ZAJĘĆ.
PUNKATACJA KOŃCOWA:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
< 60% - (2)
Literatura
Literatura podstawowa
1. Struzik Z. Narzeczeństwo, małżeństwo i rodzina w nauczaniu papieskim, wyd. IPJPII, Warszawa 2019.
2. Rubik A., SEKEDPL. Dorastanie w miłości, bezpieczeństwie i zrozumieniu. Przewodnik dla rodziców, Warszawa. W.A.B. 2022.
3. Żuk, G. Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Lublin 2016.
4. Skreczko A., Świadectwo życia chrześcijańskiego w nauczaniu Jana Pawła II skierowanym do młodzieży, „Studia Theologica Varsaviensia” 14 (2007), nr 1, s. 85-103.
5. Remiszewska Z., Aksjologiczne aspekty wychowania, "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" 1/35 (2016), s. 85-97.
5. Milczyńska-Kowalska M., Wartości w postmodernizmie. Koncepcja dekonstrukcji rzeczywistości społecznej – analiza krytyczna. Lublin 2013.
6. Struzik Z. Wprowadzenie do programu wychowawczego opartego na wartościach według nauczania Jana Pawła II, wyd. IPJPII, Warszawa 2017.
7.Rynio A., Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin 2004.
Literatura uzupełniająca:
1. Żukowska Z.A., Dialog zamiast kar, Podkowa Leśna 2015.
2. Marianski J., Godność ludzka jako wartość społeczno-moralna: mit czy rzeczywistość? Studium interdyscyplinarne. Toruń 2016.
3. Mazur P., Podstawy pedagogiki otwartej, Kraków 2011.
4. Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, Warszawa-Łomianki 1999
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: